Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

25) VIDÁ GHÉÍ PÁTHARÍŠÁ

4) Večerní bhadžan (Rátríče bhadžan)

 
  0) PŘEDZPĚVY   13) SATJA SATJA DŽÁNÁ   26) MÁDÓ  
  1) DŽANMÁČE TÉ MÚLA   14) ČÁRA KÓTI ÉKA   27) HÉČI DÁNA  
  2) AHARNIŠÍ SADÁ   15) VÉDÁČÉ ABHANGA   28) ŠRÍ SIDDHARÁMÉŠVAR ÁRATÍ  
  3) UDHARÍLÉ KULA   16) SAGUNA HÉ BRAHMA   29) ŠRÍ NISARGADATTA ÁRATÍ  
  4) DŽAISI GANGÁ VÁHÉ   17) GURUČARANÍ   30) ŠRÍ BHAUSAHÉB ÁRATÍ  
  5) DŽÁČÍ TJÁLÁ PADAVÍ   18) GURU HÁ PARAMÁTMÁ   31) ŠRÍ RANDŽIT ÁRATÍ  
  6) DÓŠA RÉ DŽÁTÍLA   19) DŽAJ GURU PARABRAHMA   32) SUKHASAHITÁ  
  7) ÓLAKHÁRÉ VASTU   20) SAB SANTANKÍ DŽEJ   33) BHOU-PARÁK  
  8) BHÚTÍ LÍNA VHÁVÉ   21) ÁKALPA ÁJUŠJA   34) ŠÉDZ-ÁRATÍ (RÁTRA KITÍ)  
  9) MÁJÁDZÁLA NÁSÉ   22) MÍ TAVA ANJÁJÍ   35) KARUNÁŠTAK (SUNU DATTA)  
  10) GÉLÍ TJÁČÍ DZÁNÁ   23) AHÓ BÓLILÉ LÉKARÚ   36) PÁLANÁ (HALAVÚ KITÍ)  
  11) DUDŽIJÁLÁ BHRÁNTI   24) PAHÉ PRASÁDÁČÍ VÁT   37) ABHAJDÁN (KÁJA BHÍTI)  
  12) SVARGALÓKI-HÚNÍ   25) VIDÁ GHÉÍ PÁTHARÍŠÁ   38) SADGURUSTAVAN  
 

  

~25~

 
 

Vidá

 
 

VIDÁ GHÉÍ PÁTHARÍŠÁ, SIDDHARÁMÁ PARÉŠÁ
Nabízím betelový ořech, Siddharáméšvarovi, Králi z Páthri.
VIGŇÁNA BÓDHASÚRJÁ, GŇÁNA AGŇÁNA NÁŠÁ
Odnesl jsi poznání i nevědomost a otevřel jsi konečnou Skutečnost.
VIDÁ GHÉÍ PATHARÍŠÁ

~

Nashik: I am offering betel nut to the King of Pathri.
Siddharama, You open me to the final Reality, destroying my knowledge and ignorance.

~

John: Oh Siddharama, beyond all this maya, Lord of Pathri, accept this vida (a leaf called pan taken, chewed and savoured after
a good meal). You are vignyan (beyond knowledge), like the sun of understanding ever-arisen.

   

विडा घेई पाथरीशा । सिद्धरामा परेशा।
विज्ञान बोधसूर्या । ज्ञान अज्ञान नाशा  ॥धृ॥

viḍā gheī pātharīśā । siddharāmā pareśā।
vijñāna bodhasūryā । jñāna ajñāna nāśā  ॥dhṛ॥

 
 

1) SAMSÁRA NÁGAVÉLÍ, PÁNÉ ANANTA PHUTALÍ
SATVA RADŽA TAMA MÉLÍ, MÁJÁ VIŠVAČI VJÁLÍ
Samsára je betelový keř, jehož listy jsou satva, radža a tama. Jejich mícháním vznikla iluze celého světa.

~

Nashik: Attributes of Sattva, Rajas and Tamas are like leaves on the betel nut bush and a mixture of them has made the illusion of the whole world.

~

John: This worldly life is like the tree of maya and upon this tree endless leaves of sattwa, raja and tama are continuously sprouting. They mix together and our intellect creates a world of many things, out of nothing.

 

संसार नागवेली । पानें अनंत फुटली ।
सर्व रज तम मेळी । माया विश्वचि व्याली ॥ १ ॥

saṃsāra nāgavelī । pāneṃ anaṃta phuṭalī ।
sarva raja tama meḻī । māyā viśvaci vyālī ॥ 1 ॥

 
  VIDÁ GHÉÍ PATHARÍŠÁ      
 

2) VAIRÁGJA HÁČI ČUNÁ, ŠAMADAMÁDI DZÁNÁ
SÁDHANA KÁTA DZUNÁ, AHAMBRAHMA SUPÁRÍ
Nepřipoutanost je citronová šťáva, nanesená na betelový list, kterým je kontrola mysli a činů, do středu se přidá betelový ořech „Já jsem On“.

~

Nashik: Lime on the betel nut leaf is nothing but dispassion which comes by practicing the control of mind and actions. The betel nut is in the form of “I am Brahman”.

~

John: In this vida leaf the lime of vairagya/renunciation is first applied. Then shama and dhama etc 4 are added and the mind is taken under control. Then kaat (nothing is true) is applied to take away the burning effect of vairagya. And finally the supari/bettlenut of ‘I am Brahman’ is added (this is very hard and difficult to chew).

 

वैराग्य हाचिं चुना । शमदमादि जाणा ।
साधन कात जुना । अहंब्रह्म सुपारी ॥ २ ॥

vairāgya hāciṃ cunā । śamadamādi jāṇā ।
sādhana kāta junā । ahaṃbrahma supārī ॥ 2 ॥

 
  VIDÁ GHÉÍ PATHARÍŠÁ      
 

3) AGŇÁNA GŇÁNÁČÁ, VIDÁ KHÁÍ MADŽÉČÁ
VIGŇÁNA RANGA TJÁČÁ, KHULAVÍ MUKHAŠÓBHÁ
Betelový ořech z poznání a nevědomosti je snězen a zůstane po něm jen barva konečné Skutečnosti.

~

Nashik: Finally nothing remains. The mixture of knowledge and ignorance is eaten for pleasure. That is the real color. It pleases Him.

~

John: When this vida is eaten then, the ignorance of knowledge is destroyed and one feels great joy. Then this knowledge is eaten
and the red glow of the digested vida/pan appears around your mouth (first knowledge is realized and then knowledge is submerged in beyond knowledge/viguyan).

 

अज्ञान ज्ञानाचा । विडा खाई मजेचा ।
विज्ञान रंग त्याचा । खुलवी मुखशोभा ॥ ३ ॥

ajñāna jñānācā । viḍā khāī majecā ।
vijñāna raṃga tyācā । khulavī mukhaśobhā ॥ 3 ॥

 
  VIDÁ GHÉÍ PATHARÍŠÁ      
 

4) SADGURÚ TUDZA AISÁ, ARPÍ TÁMBÚLA SÁDHÁ
SÉVAKA DATTA TUZHÁ, SÉVI GŇÁNA VILÁSÁ
Ó Sadguru, Tvůj služebník Datta Ti nabízí tento prostý dar. Prosím, přijmi jej, ó Ty, jenž jsi spokojen sám v sobě.

~

Nashik: Sadguru, I’m offering you a simple tobacco but treat it as Vida[betel-nut], full of troubles and feelings. As your servant dedicated to you, I enjoy with understanding, your knowledge pervading everywhere.

~

John: Sadguru accept this simple vida that I have made for you. All the things of the world, I have placed in it; please chew them up.
Dattatreya, the writer of this song, says, I am your servant, I will do everything that You have asked of me and then with knowledge, I will stay in this world (Maharaj- the Master is beyond knowledge but He uses knowledge to stay in this world; to remain in the world, He sees the world that we see with ignorance, with knowledge).

 

सद्गुरू तुज ऐसा । अर्पी तंबूल साधा ॥
सेवक दत्त तुझा । सेवि ज्ञानविलासा ॥ ४ ॥

sadgurū tuja aisā । arpī taṃbūla sādhā ॥
sevaka datta tujhā । sevi jñānavilāsā ॥ 4 ॥

 
  VIDÁ GHÉÍ PÁTHARÍŠÁ, SIDDHARÁMÁ PARÉŠÁ
VIGŇÁNA BÓDHASÚRJA, GŇÁNA AGŇÁNA NÁŠÁ
VIDÁ GHÉÍ PATHARÍŠÁ
     
 

~25~

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.