Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

Na tuto hliněnou nádobu (tělo) nelze spoléhat, mrknutím oka zemře

29. 10. 2024 - advaita

Siddharaméšvar MaharadžLidé, u kterých k ničemu dobrému nedošlo i přesto, že dlouho poslouchali džňánina a jeho učení, by měli být označeni za ´odpadlíky´. Víte-li, že tělo je nízké kasty a přesto chcete stále víc nabývat tělesné vědomí, pak se vaše tělo stává mrtvým tělem (mrtvolou). Jestliže někdo po vyslechnutí moudrých slov nepocítí žádnou oddanost, považujme ho za odpadlíka. Ego, které by mělo opadnout, a přesto nezmizí, je stav, známý jako džíva (padlá nevědomost). Pocity ´já´ a ´moje´ jsou důvod, proč se z někoho stal džíva (nevědomá bytost). Tyto pocity by měly být odstraněny. Nejzazší Skutečnost je taková, jaká je. V ní by pocit ´já´ neměl být přítomen.

Přednáška 10

„Snaží-li se někdo představit si, jaká je vlastně Pravda, pak je třeba vědět, že Pravda je v podstatě nepředstavitelná, tj. leží za všemi koncepty. Je to Prázdnota, jestli vůbec.“ (Dasboadh, oddíl 7, kapitola 7, verš 1)

Já leží za všemi koncepty (stav nirvikalpa) a z toho důvodu je Já něco, co naše představivost není schopna pojmout. Protože Já nelze myslí objevit, nemůžete o podobě Já tudíž ani přemýšlet. Já není viditelné, vnímatelné, nemá formu ani barvu. Jak lze potom znát něco, co je bez kvalit? Rozvíjíte-li nějaký návyk, osvojíte si ho. Jestliže pěstujete zvyk ve formě přemýšlení ´Já zná vše, ale nikdo nezná Já´, pak Pravdu získáte. Bez rozlišování zůstanete nevědomí, proto přemýšlejte a rozlišujte. Hledejte společnost světců. Žijte v tomto světě pěti elementů s uvědoměním. Pět elementů (prostor, éter, oheň, voda a země) vám diktují a ovládají vás. Měli byste proto oddělit tento svět pěti elementů od sebe pomocí poznání. To znamená, že by svět měl být držen stranou. Jak může být tento elementární svět mnou, když nejsem tělo? Můžete mít buď Boha anebo svět. Pán Krišna řekl Kuruovcům před započetím bitvy, popsané v eposu Mahabharáta: „Já jsem na jedné straně, moje armáda bude na druhé. Přidejte se na jakou stranu chcete.“ Kuruovci si vybrali stranu, kde byla armáda, což znamená, že si vybrali svět a Pánduovci si vzali stranu Boha. Pán Krišna řekl: „Já jsem bez kvalit, bez tvaru, žádnou zbraň ve svých rukou držet nebudu.“ Svět pěti elementů (elementární svět) na základě svého poznání držte stranou a neberte na něj zřetel. ´Aham´– ego by pak mělo opadnout, přesto se v některých případech drží zuby nehty a neskončí! Lidé, u kterých k ničemu dobrému nedošlo i přesto, že dlouho poslouchali džňánina a jeho učení, by měli být označeni za ´odpadlíky´. Víte-li, že tělo je nízké kasty a přesto chcete stále víc nabývat tělesné vědomí, pak se vaše tělo stává mrtvým tělem (mrtvolou). Jestliže někdo po vyslechnutí moudrých slov nepocítí žádnou oddanost, považujme ho za odpadlíka. Ego, které by mělo opadnout, a přesto nezmizí, je stav, známý jako džíva (padlá nevědomost). Pocity ´já´ a ´moje´ jsou důvod, proč se z někoho stal džíva (nevědomá bytost). Tyto pocity by měly být odstraněny. Nejzazší Skutečnost je taková, jaká je. V ní by pocit ´já´ neměl být přítomen. Přesto v případě džívy nezmizel. ´Aham´ (pocit ´já´) je ve formě pocitu nevědomosti. Písma formulovala mnoho metod k vyhlazení ega. ´Aham´ je nejdeformovanější znak v jazyce Sanskrt. Uvidíte-li smrt vlastního ega, patříte mezi opravdové šťastlivce. Světec Tukaram řekl: „Spatřil jsem svou smrt vlastníma očima, tento rituál nemá vskutku obdoby.“ Snaha džívy směřuje k zvětšování ega. Džíva potom říká: „Já jsem aspirant, já jsem realizovaná bytost, já jsem to či tamto …“ Svým úsilím vyživujete to, co by mělo být zabito. Jestliže vyhladíte ego, jste Skutečnost. Vykládám vám zde, jak živíte své ego. Veškerý viditelný projevený svět je pomíjivý a neskutečný. Vzhledem k tomu, že je pomíjivý, je viditelný. Kdyby nebyl pomíjivý a zničitelný, nebyl by zde ani vidoucí (pozorovatel). Protože tu je vidoucí (pozorovatel), je svět viděn. Vše, co je ve světě vykonáno, je činností mysli, intelektu atd. Vše, co pozorujete, nebo o čem hovoříte, děláte proto, že tu existuje mysl a intelekt. Proto dokud zde jste ´vy´, ego podléhá chvále či urážce. Všechny činy, které byly uskutečněny, byly provedeny smysly. Vše, co je vykonáno smysly, je činěno egem. Měli byste se zcela odevzdat Satguruovi a sdělit mu: „Můj mozek vůbec nepracuje.“ Čím více používáte svůj intelekt, tím víc roste. Jestliže jednáte podle Guruova intelektu, vaše angažovanost ve světě ustane. Jedině potom jste ´vy´ zničen a jen tak spatříte (poznáte) vlastní smrt. Pán Krišna říká: „Nalezněte útočiště u mě, přičemž se vzdejte všech svých povinností a zodpovědností.“ Pouze takto vás vaše ego opustí navždy. Vy jste Parabrahman, jestliže se uchýlíte ke svému Satguruovi. K tomu je zapotřebí se vzdát svých starých zvyků. Ten, kdo to chce realizovat, musí své ego zlomit a zničit. Jestliže říkáte ´Já jsem Brahman´, potom si všimněte, že to ´já´ nazýváte Brahman. Toto nelze pochopit meditací, koncentrací, zaříkáním či pokáním. Lze to získat pouze prostřednictvím společenství s realizovanou bytostí, prováděním bhadžanů (modliteb), oddaností k Já, a pochopením poznání, které vám sdělil světec (Mistr). Toto přesvědčení je důležité, přesto oddanost světci Tukaramovi umožnila pochopit, že přirozené Já existuje bez atributů jakož i s atributy. „Zpívejte a chvalte jméno Boha s horlivostí. Na tuto hliněnou nádobu (tělo) nelze spoléhat, mrknutím oka zemře.“

Přednáška z knihy Amrut laja 1

Překlad: Aleš Adámek

Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.