Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

Mája je zodpovědná za tento svět

16. 2. 2023 - advaita

Maharadž: Třebaže je pocit bytí příčinou projevu a samotným zdrojem existence světa, není věčný. Je stejně tak dočasný, jako jev vesmíru, který je vnímán tělem a myslí. Stejně jako nezralé ovoce dozrává a opadává z větve stromu, podobně se nevědomost mění v poznání a obojí nakonec dojde svého konce. Stejně jako zmizí nevědomost, ani poznání nezůstává natrvalo. To, co je věčné a skutečné, je Já, které je před vším. Naše pravá podstata je věčně neměnná a je před vším, co se jeví a mění. Tuto pravdu je potřeba poznat uvnitř sebe, a to je jediný účel duchovnosti a zdůvodnění naší existence. Je naší povinností poznat Pravdu jako naši pravou totožnost.

Mája je zodpovědná za tento svět

To, co je uvnitř těla, je svědkem těla; a to je vaše vědomí. Abychom toto vědomí sebe poznali, musíme ho obejmout a rozpoznat. To je první poznání, které sádhaka neboli aspirant poznání Já potřebuje. Jakmile sádhaka zaujme postoj, že uvědomění v nitru je Já, tělesné vědomí se postupně zmenšuje. Nakonec je uvědomění považováno za pravdu a to, co je vnímáno smysly, za nevědomost. Vše, co je vnímáno smysly, je pouhým zdánlivým jevem na plátně našeho vědomí. Tento pocit bytí je třeba poznat úplným pohroužením se do něj. Totožnost s pocitem bytí odstraňuje tělesnou totožnost.

Ten, kdo cítí své tělo a mysl, ví, že existuje. Toto je vědění o sobě neboli pocit bytí. Toto vědění o sobě vyvstává díky tělu a mysli a je jimi také podporováno. Aspirant na džňánu musí nejprve přijmout tento pocit bytí za svou podstatu. S tímto předpokladem, i když nesprávným, si ten, kdo pokračuje v sádhaně, postupně uvědomí, že tělo a mysl vůbec nejsou jeho pravou podstatou, ale pouhým zdáním. A víra v pouhé zdání není poznáním, ale známkou nevědomosti. Považovat tento zdánlivý jev za pravdu je znakem nevědomosti. Necháváme se vtáhnout do všeho, co je viděno, a přehlížíme zdroj neboli příčinu veškerého zdání.

Místo toho, abychom se snažili najít To, co aktivuje naše smysly a naše mentální rozpoložení, zajímáme se o to, co je vnímáno. Vše, co je vnímatelné, časem jistě zanikne. To je vlastnost všech objektů. Jak mohou být věci, které se objevují a mizí, Pravdou?

Naše vnímání světa vděčí za svou existenci našemu pocitu bytí. Víme, že existujeme, a proto jsme schopni vnímat svět. Toto vědění o sobě pochází z dětské nevědomosti. Slovo nevědomost znamená nemít poznání neboli adžňána. Syrové ovoce nemůže být sladké. To je rovněž stav dětské nevědomosti.

Batole nedokáže rozlišit chuť mléka a bláta. Obojí mu chutná stejně. Teprve později, jak dítě roste a vyvíjí se mu chuťové buňky, začne mléko chutnat lépe a bláto se stane nechutným. Stejně jako bláto začíná chutnat hnusně a mléko stále lahodněji, mění se i nevědomost způsobená pohledem na svět a její místo zaujímá poznání. Časem, když kojenec začne poznávat svou matku, se nevědomost dále postupně mění v poznání. Postupem času se rozvíjí poznání existence, které vede k sebelásce. To je primární nevědomost neboli múla mája, která je zodpovědná za tento svět. Přestože je pocit bytí, který se náhle objevil, posvátný, ušlechtilý a krásný, je dočasný.

Třebaže je pocit bytí příčinou projevu a samotným zdrojem existence světa, není věčný. Je stejně tak dočasný, jako jev vesmíru, který je vnímán tělem a myslí. Stejně jako nezralé ovoce dozrává a opadává z větve stromu, podobně se nevědomost mění v poznání a obojí nakonec dojde svého konce. Stejně jako zmizí nevědomost, ani poznání nezůstává natrvalo. To, co je věčné a skutečné, je Já, které je před vším. Naše pravá podstata je věčně neměnná a je před vším, co se jeví a mění. Tuto pravdu je potřeba poznat uvnitř sebe, a to je jediný účel duchovnosti a zdůvodnění naší existence. Je naší povinností poznat Pravdu jako naši pravou totožnost.

Poté, co se zbavíme nevědomosti, se znalec vědomí sebe stane čirým vědomím. Jde za (před) pocit bytí a stane se Džnáninem. Pak je způsobilý stát se tím, co hlásá. Ztratí své ego a spočívá ve svém nejpřirozenějším stavu

Abychom se vyhnuli nevědomosti a poznali Pravdu, kterou učí Guru, musíme nepřetržitě přebývat v učení (slovech) Gurua. Znalec Pravdy zpočátku poznává, co je falešné, a tak se dostává do styku s tím, co je Pravda. Naše pravá podstata není ani znalcem, ani nevědomou osobou, ale neměnným svědkem obou. Zde není žádné vědění o sobě ani nevědění o sobě. Toto vše se děje pouze díky samotné milosti Gurua.

Džňánin ví, že jeho džňána má krátké trvání. To, co se náhle objevilo, musí v okamžiku zmizet. Díky milosti Gurua je pak vědomí sebe považováno za obtíž. S tímto pravým poznáním veškerý rozruch skončí. To je požehnání Sadgurua.

Přednáška Šrí Nisargadatta Maharadže

Překlad: Gabriela Adámková

Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.