Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

57. Zřeknutí se je opravdové štěstí (z knihy Amrut laja 2)

3. 9. 2021 - advaita

Siddharaméšvar Maharadž: Blaženost (neboli potěšení) zakusitelná prostřednictvím smyslových orgánů při naplnění žádostí je vyvolá nanejvýš únavu či oslabení těla. Nakonec člověk stejně získá odpor k těmto radostem, neboť jsou založeny  na žádosti. Ti, kdo se vroucně drží společenství Světců, mohou zakusit touhy, a přesto jimi nebudou nikdy souženi. Světec Tukarám byl na mizině, žil ve světě bez peněz, a přesto se ve společnosti Světců proměnil v oddaného a dosáhl samotného vrcholu oddanosti. Oddanost by měla být praktikována různými způsoby. Praktikujete-li neustále oddanost, pak nutně přichází odpoutanost. Lampa není zapálená proto, aby zažehla oheň a zapálila dům. Avšak pokud lampa vzplane a zažehne něco, pak nejen že zapálí celý dům, ale také celou vesnici. Podobně když se oheň Poznání rozhoří v srdci někoho, kdo je plný víry, pak vzplane a spálí všechny touhy, čímž dojde k odpoutanosti. Mnoho lidí si může vyslechnout tyto rozpravy, avšak bez víry k Světci jim to bude k ničemu. Stanou se z nich jen experti v debatování o tomto tématu. Mohou se stát nepoddajní (neohební) jako strom, či nafouklí jako buvol svou ješitností a pýchou, ale jejich víra v Mistra není pevná. Jste-li plní pokory, skromnosti a vyrovnanosti a máte-li obrovskou víru v Mistra, pak zmizí zbytek dřívějších konceptů a stanete se odloučenými od tužeb.

Z promluv ke knize Eknathi Bhagwat od světce Eknatha

Všelijaké kličky mysli (toulavé myšlenky) zmizí v blaženosti Já. V potěšení podníceném objekty a po naplnění tužeb vyvstává četnost toulavých myšlenek. Ve světě jsou všechny pozemské radosti zakoušeny pouze prostřednictvím mysli a jejích toulavých myšlenek. Blaženost Já však získáte pouze když se zřeknete toulavých myšlenek a následně je ´zahodíte´ bez toho, abyste po nich dál pátrali. To samo je skutečná jóga.

Zřeknutí se je opravdu jediný zdroj štěstí. Kdo pokládá svět za neskutečný a dokáže utišit myšlenky, získá ´Blaženost Já´ (Lája - vstřebání). Pokud se někdo začne zabývat obchodními záležitostmi, bude muset následně čelit mnoha komplikacím, přičemž bude zapotřebí, aby podnikl vyčerpávající snahu, má-li vyhovět svým tužbám. Vnější (nepatřičné) světské obaly (zdání různých poměrů a situací, navršených přes Já) vás pouze trýzní a vytvářejí další a další podněty k myšlení. Pochopte, že splnění světských tužeb vám nikdy neposkytne tolik štěstí jako jejich odmítnutí.

Jdete-li do divadla, abyste zde viděli představení (drama), musíte utratit dost peněz za lístek, potom dvě hodiny sedíte vzpřímení na židli, což je občas dosti nepohodlné a navíc přijdete domů pozdě v noci, i po půlnoci. Celkem vzato je z toho méně zakoušené radosti a více soužení. Vidíte, kolik toho je třeba k tomu, abyste zakusili objektivní štěstí! Naopak ten, kdo do divadla večer nejde, je ušetřen všech těchto problémů. Sedí doma pohodlně, relaxuje a těší se z klidného večera a dlouhého nočního spánku. Čím více se zřeknete ´jevů´, o to větší je ´Blaženost Já´.

Jedině ten, kdo je zhnusen ´vnějším světem jevů´, může být nazván pravým oddaným Mistra. Žádná jiná blaženost, či radost není tak velká jako ´Blaženost Já´, která je též známa jako ´Blaženost, oproštěná od tužeb´. Blechy, ukryté na vemenu krávy, nepijí mléko. Místo toho si dopřávají krev. Podobně  ti, kdo nejsou opravdoví uctívatelé, nezískávají ´Blaženost Já´. Kromě světa neznají nic lepšího, tak nasávají jen svět, nikoliv Já. Ať tak nebo onak, člověk stejně nikdy nevyvine skutečný odpor k ´Blaženosti Já´, neboť tato blaženost není zakusitelná prostřednictvím smyslových orgánů.

Blaženost (neboli potěšení) zakusitelná prostřednictvím smyslových orgánů při naplnění žádostí je vyvolá nanejvýš únavu či oslabení těla. Nakonec člověk stejně získá odpor k těmto radostem, neboť jsou založeny  na žádosti. Ti, kdo se vroucně drží společenství Světců, mohou zakusit touhy, a přesto jimi nebudou nikdy souženi. Světec Tukarám byl na mizině, žil ve světě bez peněz, a přesto se ve společnosti Světců proměnil v oddaného a dosáhl samotného vrcholu oddanosti. Oddanost by měla být praktikována různými způsoby. Praktikujete-li neustále oddanost, pak nutně přichází odpoutanost.

Lampa není zapálená proto, aby zažehla oheň a zapálila dům. Avšak pokud lampa vzplane a zažehne něco, pak nejen že zapálí celý dům, ale také celou vesnici. Podobně když se oheň Poznání rozhoří v srdci někoho, kdo je plný víry, pak vzplane a spálí všechny touhy, čímž dojde k odpoutanosti. Mnoho lidí si může vyslechnout tyto rozpravy, avšak bez víry k Světci jim to bude k ničemu. Stanou se z nich jen experti v debatování o tomto tématu. Mohou se stát nepoddajní (neohební) jako strom, či nafouklí jako buvol svou ješitností a pýchou, ale jejich víra v Mistra není pevná. Jste-li plní pokory, skromnosti a vyrovnanosti a máte-li obrovskou víru v Mistra, pak zmizí zbytek dřívějších konceptů a stanete se odloučenými od tužeb.

Ten, kdo je ve společenství pravých Světců, mluví skutečně jako Světec. Oddanost k Já může přeměnit sluhu v Mistra. Rozpětí velikosti oddanosti je nekonečné. Síla oddanosti je taková, že povýší oddaného nad krále. Kdo se souží tím, co mu oddanost může přinést, nikdy blaženost oddanosti nezíská. Pán Krišna v Bhagavadgítě říká: ´Já sám nejsem sto popsat důležitost oddanosti ke Mě.´ Byla to oddanost, která umožnila světci Tukarámovi, jenž byl bezvýznamný obchodník, říci: ´Světci tu jsou dokonce i před Bohem´. Oddanost může přivodit obrovskou změnu v životě oddaného. Taková je její velikost.

2. 10. 1933 večer

Z knihy Amrut laja 2

Překlad: Aleš Adámek

Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.