Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
21. Popis Mistra (z knihy Amrut laja 2)
18. 12. 2020 - advaita
Siddharaméšhvar Maharadž: Se zobákem ve formě rozlišovací síly a za pomoci racionálního myšlení vidíš rozdíl mezi Já (Átman) a ne-já. Radžhansa, legendární pták, je považován za tvora, jenž má silnou rozlišovací schopnost, na základě níž dokáže oddělit mléko od vody. Upíjí pouze mléko a nechá vodu bez povšimnutí. Mistr podobným způsobem jako pták hansa také odděluje dvě entity, tělo a Já. Potom je pečlivě prozkoumá, oddělí mléko a odhodí vodu. Vybere si Já a ne tělo. Když se objeví myšlenky (ve formě otázek) ´Jsem tělo?´ nebo ´Je zde nějaký vlastník těla?´, lze z toho vyvodit, že uctívatel je na stezce k Osvobození. Avšak když individualitu pronásleduje myšlenka ´já jsem tělo´, pak lze říci, že osudem individuality je být zasažen cyklem zrození a smrtí. Každý by měl realizovat Já. Neznalost svého Já je sebevražedná.
21. Popis Mistra
Z promluvy ke knize Eknathi Bhagwat od světce Eknatha
Mistr je Anaadi. Anaadi značí ´nic neleží před Ním´. Pokud je Paramátman podobný labuti (hansa), Sadguru je ´Paramahansa´. Je Bohem Bohů. Mistr se nazývá Paramahansa proto, že to je On, kdo udělil kvalitu Boha (Božství) Bohu, a tím Ho ustanovil a uznal. Ó Mistře! Tvoje ´pravá forma´ (svarúpa) je čistší než nejčistší esence sattva guny. Tím, že jsi se vzdal všech kast a odlišností, záříš v oslnivé kráse. Rozpustile se bavíš mezi lotosy srdcí, které vykvetly s podporou božské lásky. Tvoje hra je za myslí. Láskou vykvetlá srdce uctívatelů neustále tíhnou k Vědomí.
Se zobákem ve formě rozlišovací síly a za pomoci racionálního myšlení vidíš rozdíl mezi Já (Átman) a ne-já. Radžhansa, legendární pták, je považován za tvora, jenž má silnou rozlišovací schopnost, na základě níž dokáže oddělit mléko od vody. Upíjí pouze mléko a nechá vodu bez povšimnutí. Mistr podobným způsobem jako pták hansa také odděluje dvě entity, tělo a Já. Potom je pečlivě prozkoumá, oddělí mléko a odhodí vodu. Vybere si Já a ne tělo. Když se objeví myšlenky (ve formě otázek) ´Jsem tělo?´ nebo ´Je zde nějaký vlastník těla?´, lze z toho vyvodit, že uctívatel je na stezce k Osvobození. Avšak když individualitu pronásleduje myšlenka ´já jsem tělo´, pak lze říci, že osudem individuality je být zasažen cyklem zrození a smrtí. Každý by měl realizovat Já. Neznalost svého Já je sebevražedná.
Podle hinduistického eposu Mahabharáta slovo Adhogati značí úpadek, čili něco, co přináší zkázu. Narakasura je individualita, džíva, jenž je neustále postižen světským životem a je ve formě pekla. Ti, kdo zemřou bez uvědomění si Já, jsou jednoduše rozloženi do pěti elementů. Ten, kdo se pyšní v těle, je Dhritaraštra, čili slepý král, který zplodil stovky synů. Jeho neřesti představují oněch sto synů, a žádostivost je symbolizována Dušílou, což je sestra těchto sto synů.
Má se za to, že legendární pták Radžhansa se živí perlami. ´Perla osvobození´ je utvořena v ulitě odloučenosti. Buďte živi z této perly osvobození. Jestliže se dostanete do ulity Átman-Brahman, budete přeměněni do ´perly Brahman´. Ten, kdo realizuje Já, se již nikdy nedotkne země. To znamená, že nebude lapen do pasti tělesného vědomí. Slunce ho neuvidí, a nenarazí ani na nadpřirozené síly, jako jsou duchové. Potom začne pokládat i nekonečný prostor za pouhou maličkost. V prostoru pak žádné místo nenajde, bude tu jen pět elementů, neboť prostor je zasazený v Brahman. Tato stezka je zcela odlišná a opravdu unikátní. Síla pochopení je obzvlášť pozoruhodná.
Datum neuvedeno
Z knihy Amrut laja 2
Překlad: Aleš Adámek