Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

20. Duchovní věda a odstranění pýchy z poznání (z knihy Amrut laja 2)

11. 12. 2020 - advaita

Siddharaméšhvar Maharadž: Namyšlenost a pýcha vzešlá z nevědomosti odezní snadno a rychle, ale překonat pýchu z poznání je daleko složitější. Pýcha z poznání je horší než pýcha, vytvářená následkem nevědomosti. Pýcha z poznání přivádí k zoufalství a je tak dráždivá, jako štípance od štěnic. Pýcha z poznání je šibalsky zarputilá a lstivá. Její výskyt není nikdy vnímán a i když se zdá být zcela odstraněna, její stopy stále setrvávají. Mimo to pýcha, neboli ego, bude do té doby, dokud trvá, nadále vytvářet rozdíly. ´Správným usilováním´ je víra, že ´Vše je Brahman´, a tudíž nepřijetí jakéhokoliv zrnka pochybnosti. Ze všech známých praxí je pro žáka oddanost k Mistrovi tou nejcennější, neboť na základě ní se praktikant oprostí od ega a prožívá stav Brahman (Já) bez pýchy.

20. Duchovní věda a odstranění pýchy z poznání

Slovo ´Pradnjavriti´ znamená ´koncept v mysli, který nutí člověka nabýt zkušenost a dozvědět se něco´. Jsme Já (Átman). To znamená, že ´jsme Brahman´ a na základě tohoto zjištění bychom měli také jednat. Duchovní věda (šaastra) a držitel zbraně (šastra) je třeba považovat za slova, znamenající jedno a to samé. Ten, kdo se zabývá duchovní vědou je sám o sobě držitelem zbraně. Je to z toho důvodu, že držitel zbraně drží zbraň duchovní vědy. Duchovní věda je nepřetržitá studie poznání ´Já jsem Brahman´. Držitel zbraně je sám vlastně Brahman.

Já (naše přirozenost) zdánlivě sestupuje do stavu individuality (džíva), protože vymezujeme rozdíly v Brahman. S touto představou individuálního vědomí lze skoncovat tehdy, když ji zrušíme a tím i ukončíme. Každý okamžik poskytuje příležitost. Abyste se chopili příležitosti, musíte rychle udeřit a zasáhnout. Porazit (sklátit) strom stavu individuálního vědomí (smrtelníka) znamená zcela se vzdát konceptů, které tak hluboce milujete. Opravdový Učitel (Sadguru) je nutný k tomu, abyste získali Poznání založené na zkušenosti. Toto Poznání by mělo být každým dnem uváděno do praxe. Budete-li to tímto způsobem praktikovat, dosáhnete nejzazšího stavu, a nebudete muset provádět různé další praxe, které jsou Védami předepsané.

Duchovní praxe přináší pouze ten užitek, že očišťuje myšlení (čitta), čímž se mysl více zjemní. Vzdejte se mentálních zvyků, které vás stále navádějí dělat rozdíly, které následně podporují růst tělesného vědomí. Různé praxe a rituály, popsané ve Védách, byly vytvořeny pro ty, kdo se ztotožňují s tělem. Když dojde k pochopení, že tělo samotné je Brahman, pak se všechny předpisy z Véd stávají falešné. Ten, kdo rozpoznal sebe jako Brahman, nepotřebuje následovat žádné speciální praxe či se uchylovat k nějakému náboženství. Snaha individuality provádět mnohá cvičení nikam nevede. Stejně jako je pluh k ničemu na farmě, kde již dozrálo obilí, tak podobně všechna praxe je bezcenná pro toho, kdo je Realizovaný. Ten se nakonec zříká i prohlášení ´Já jsem Brahman´.

Světská existence (samsára) je trnem nevědomosti, a vy se jí musíte zbavit. I když je pravda, že nevědomost musí být odstraněna, daleko důležitější je vzdát se pýchy z poznání. Pouze pak lze dosáhnout plné spokojenosti. Okovy nevědomosti jsou jako železná pouta, zatímco okovy poznání jsou jakoby ukovány ze zlata. Ať tak či tak, obojí nejsou nic než pouta, jež musí být odstraněna. Nebuďte pyšní ani na skutečnost, že jste Brahman.

Namyšlenost a pýcha vzešlá z nevědomosti odezní snadno a rychle, ale překonat pýchu z poznání je daleko složitější. Pýcha z poznání je horší než pýcha, vytvářená následkem nevědomosti. Pýcha z poznání přivádí k zoufalství a je tak dráždivá, jako štípance od štěnic. Pýcha z poznání je šibalsky zarputilá a lstivá. Její výskyt není nikdy vnímán a i když se zdá být zcela odstraněna, její stopy stále setrvávají. Mimo to pýcha, neboli ego, bude do té doby, dokud trvá, nadále vytvářet rozdíly. ´Správným usilováním´ je víra, že ´Vše je Brahman´, a tudíž nepřijetí jakéhokoliv zrnka pochybnosti. Ze všech známých praxí je pro žáka oddanost k Mistrovi tou nejcennější, neboť na základě ní se praktikant oprostí od ega a prožívá stav Brahman (Já) bez pýchy.

12. 6. 1933

Z knihy Amrut laja 2

Překlad: Aleš Adámek

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.