Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
1. Sadguru, největší Osvětlovatel (z knihy Amrut laja 2)
31. 7. 2020 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: V duchovní vědě (Adhjátma) je Átman (Já) pokládán za základní a nejdůležitější princip. Jógin je ten, kdo si osvojí to nejpodstatnější a nejdůležitější – tedy Pravdu. Adept, jenž smyje špínu iluze (mája), získá čirou a jasnou Pravdu, a tím se stane světcem. Pak spočívá napevno a bez přerušení v Já. Pouze světec se zřekl materiálního světa. Pohlíží na něj jako na obyčejnou iluzi. Celý svět je bojiště, kde neustále probíhá zápas o přežití. Světec se však rozhodl nepřebývat na tomto bojišti objektivního světa.
1. Sadguru, největší Osvětlovatel
Bůh je božské světlo, dávající světlo všemu. Bůh je božské světlo, které vše osvětluje a projevuje. Boha nemůže osvětlit ani slunce, měsíc, oheň či vítr, tedy žádná věc. Jedině skutečný Mistr (Sadguru) osvětluje ´Osvětlovatele´. Sadguru je tudíž ´největší Osvětlovatel´. Klaníme se síle, která je za lampou, protože ona ničí temnotu. Sadguru odkrývá to, co je skryté. Zasvěcuje nás do našeho Já (Átman) a pomáhá nám je pochopit. Likviduje temnotu nevědomosti a odhaluje Boha. Osvětluje Boha, proto se v úctě klaníme Mistrovi. Nikdo jiný nedokáže Boha odhalit a přivést na svět. On je sebe-prokazatelný, jediný skutečný, samozářný a samozřejmý.
Kdybyste se ocitli v naprosté tmě, nepotřebovali byste žádné světlo či jiný prostředek k tomu, abyste pocítili vlastní Já. Všechny praxe a plány, využívané pro tento účel, vás dovedou pouze na scestí. Tímto je dokázáno, že my jsme ve své podstatě Bůh. My jsme Pravda (Paramártha), a samotnou Pravdu nelze nikdy zničit. Jsme Uvědomění.
Bůh dodává světlo i slunci. Pouze Sadguru (a tudíž nikdo jiný) vám může vyjevit Pravdu. Realizovaná bytost (džňánin), neboli světec, je ve formě Skutečnosti. Pouze když navážete kontakt se světcem a zakusíte jeho klid a blaženost, stanete se šťastnými. Pouhé hledění na světce vám však štěstí neposkytne. Účel, pro který jsme přišli na tento svět, je v okamžiku nalezení pravého Světce naplněn. Na základě tohoto setkání totiž získáváme ´Osvobození´. Osvobození je světcovou ozdobou. Ten, kdo hledá a očekává štěstí od druhých, je jen žebrák. Skutečným bohatstvím oplývá jen ten, kdo je zcela zbaven tužeb.
V duchovní vědě (Adhjátma) je Átman (Já) pokládán za základní a nejdůležitější princip. Jógin je ten, kdo si osvojí to nejpodstatnější a nejdůležitější – tedy Pravdu. Adept, jenž smyje špínu iluze (mája), získá čirou a jasnou Pravdu, a tím se stane světcem. Pak spočívá napevno a bez přerušení v Já. Pouze světec se zřekl materiálního světa. Pohlíží na něj jako na obyčejnou iluzi. Celý svět je bojiště, kde neustále probíhá zápas o přežití. Světec se však rozhodl nepřebývat na tomto bojišti objektivního světa.♦
7. 1. 1933
Z knihy Amrut lája
Překlad: Aleš Adámek