Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
2. dubna 1980 – V této podstatě bytí se děje vše, ale vy, Absolutno, tím nejste (z knihy Semena vědomí)
16. 7. 2019 - Aleš, Gabi
Maharadž: Veškerá tato hra je v říši pěti elementů. Co značí smrt? Toto tělo a podstata bytí se rozplyne v pěti elementech. Absolutno má k dispozici tuto pětielementární podstatu bytí a tělo, což Mu slouží k vyjádření Sebe Sama. Ovšem podstata bytí je vytvořena z hrubého materiálu pěti elementů. Absolutno s tím nemá nic co do činění kromě toho, že Sebe Sama prostřednictvím toho vyjadřuje. Ve svých běžných světských záležitostech se opírejte o duchovno, abyste pochopili, jak neskutečné to vše je. Jakmile pochopíte objekt této duchovnosti, pochopíte zároveň, že i tato duchovnost je neskutečná, a v tomto procesu veškerý tento svět rozpustíte. Mluvím k vám jasnou a jednoduchou řečí. Zde je potrava, která je vám poskytnuta. V této potravě je toto „jáství" skryto v latentním stavu. Vyvstává pouze tehdy, když má k dispozici tělo. Vy se ovšem snažíte neustále ztotožňovat s touto potravinovou produkcí, a proto vás pronásledují všechny ty problémy.
2. dubna 1980
Maharadž: Mluvil jsem dopodrobna, zleva zprava, shora dolů i naruby; jedna osoba byla po poslechu mých slov zcela zklamaná a v naprosté frustraci odešla. Tento člověk přišel další den a vyzval mě ke střetu. Tak jsem mu řekl: „Ó ano, vaše řeč je velice silná a přesvědčivá. Kdybyste mě byl býval potkal o trochu dříve, než jsem potkal svého Gurua, stal byste se mým Guruem." Poté byl tento člověk velmi šťastný.
Tazatel: Maharadž řekl, že bez potravy tu není žádná podstata bytí, ale já si myslel, že podstata bytí a vědomí jsou a byly neustále přítomny. To je Absolutno, takže to není stejné jako potrava nebo hmotné věci.
Maharadž: Vše je tímto vědomím, ale člověk si neuvědomuje toto vědomí do té doby, než tu má k dispozici tělo. Poznání projeveného bytí, existence, nevzejde dříve, dokud tu není forma, a tato forma nemůže sebe samu udržovat jinak než za pomoci potravy.
Tazatel: Závisí vědomí na formě?
Maharadž: Vědomí je přítomné všude, ale poznání tohoto vědomí je závislé na formě.
Tazatel: Potom je tedy nemožné dosáhnout čirého vědomí bez formy, že?
Maharadž: Vědomí je přítomné, ale poznání o tomto vědomí tu není. Kdo bude mít toto poznání?
Tazatel: Maharadž ale včera řekl, abychom se pevně drželi poznání „já jsem". Znamenalo by to potom, že bychom se měli držet hmotného tvaru.
Maharadž: Není potřeba se na to zavěsit. Ono to tu je, vy se nemůžete od toho dostat pryč.
Tazatel: Na co bych potom tedy měl meditovat?
Maharadž: Zůstaňte v klidu ve vědomí. Ten, kdo pochopí kvality této podstaty bytí, je schopen ji překročit a není již více dotčen zrozením a smrtí.
Tazatel: Co tu zůstává tehdy, když tu není vědomí?
Maharadž: Absolutní stav, ze kterého si pět elementů bere a formuje tvar nebo formu. Je to stav, kde je pohyb zmrazen, ale potenciál je přítomen. Je to Parabrahman, kde není žádný pohyb.
Tazatel: Není tu ale nic, co by o tomto stavu vědělo?
Maharadž: Absolutno nezná Sebe Sama. Bez pomoci potravinové esence nezná tělesné vědomí samo sebe. Nikdo nezná sebe sama bez potravinami vyživovaného těla.
Tazatel: Maharadž je v Absolutním stavu, což znamená, že si neuvědomuje sám sebe?
Maharadž: Znám tento stav provždy.
Tazatel: Řekl jste ale, že To nezná Sebe Sama.
Maharadž: Jestliže tu přetrvá pouze tento Absolutní stav samotný, tak On nezná Sama Sebe, ale když tu je dostupné toto tělo a tato podstata bytí, je Tento stav poznán prostřednictvím nich (těla a podstaty bytí).
Tazatel: Ale co se stane, když tělo zmizí?
Maharadž: Není si nikdo ničeho vědom.
Tazatel: Takže když je Maharadž mrtev, nezná již nikdy více Absolutní stav?
Maharadž: Veškerá tato hra je v říši pěti elementů. Co značí smrt? Toto tělo a podstata bytí se rozplyne v pěti elementech.
Absolutno má k dispozici tuto pětielementární podstatu bytí a tělo, což Mu slouží k vyjádření Sebe Sama. Ovšem podstata bytí je vytvořena z hrubého materiálu pěti elementů. Absolutno s tím nemá nic co do činění kromě toho, že Sebe Sama prostřednictvím toho vyjadřuje.
Ve svých běžných světských záležitostech se opírejte o duchovno, abyste pochopili, jak neskutečné to vše je. Jakmile pochopíte objekt této duchovnosti, pochopíte zároveň, že i tato duchovnost je neskutečná, a v tomto procesu veškerý tento svět rozpustíte.
Mluvím k vám jasnou a jednoduchou řečí. Zde je potrava, která je vám poskytnuta. V této potravě je toto „jáství" skryto v latentním stavu. Vyvstává pouze tehdy, když má k dispozici tělo. Vy se ovšem snažíte neustále ztotožňovat s touto potravinovou produkcí, a proto vás pronásledují všechny ty problémy.
Tazatel: Je vám při procházení se jedno, zdali zakopnete o skálu či o žebrajícího chlapce?
Maharadž: V čem bych měl dělat rozdíly? Koho nazýváte skálou a koho chlapcem? Nejsem individualita. Jaká je vaše otázka?
Tazatel: Takže potom by se Maharadž vůbec neznepokojoval?
Maharadž: Důležitý bod, který musíte pochopit, je ten, že tu není žádná individuální osoba. Z esence pěti elementů vycházejí všechny formy a podstaty bytí. Zapomeňte na Maharadže, není tu žádný rozdíl.
Tělo neboli podstata bytí, bude reagovat přirozeným způsobem náležícím této podstatě bytí. Já, Absolutno, nejsem těmito reakcemi znepokojen a vzrušen. Když je dítě staré jen několik dní, je pouze tím nejhutnějším výtažkem potravinové esence. Po několika měsících vyvine vjem poznání a obdrží dojmy z okolí. Tyto dojmy jsou v této chemické sloučenině zaznamenány jako fotografie. Potom i pět tělesných smyslů také přiloží „ruku k dílu" a obdrží daleko více dojmů. Později se reakce dějí na základě těchto předchozích dojmů.
Tazatel: Je to zákonité? Musí se to uskutečnit tímto způsobem?
Maharadž: Veškerá tato hra se děje mechanicky. Je to součást tohoto chemického procesu. Zrození značí zformování této chemické sloučeniny. Základní výtažek potravinového těla je chemickou sloučeninou, která je nutná k tomu, aby se objevilo vědomí a pocítilo „já jsem". Rozumíte tomu nyní?
Tazatel: Nyní to chápu. Myslím si ale, že Maharadž si musí dělat legraci. Říká, že nevidí rozdíl mezi kamenem a žebrajícím chlapcem, přesto ale tráví hodiny a hodiny tím, že učí nevědomé lidi. Jsou tu také ty svaté zpěvy (bhadžány), které se tu zpívají den za dnem bez přestání, ale Maharadž řekne: „Ono se to děje." Myslím si, že si musí dělat švandu.
Maharadž: Toto všechno je jen legrace.
Anglický překladatel: Tato kvalita Maharadžova vjemu „já jsem" při pohledu na nevědomost druhých trpí. Tato kvalita jeho podstaty bytí ráda pomáhá druhým. Nerada vidí utrpení, které je zrozeno z nevědomosti.
Tazatel: Proč ne?
Maharadž: Protože podstata bytí bude jednat podle své vlastní přirozenosti. To je její přirozenost.
Tazatel: To je opravdu zvláštní. Většina lidí neboli jejich chemická sloučenina, chce jednoduše sloužit jen sobě, ale vaše chemická sloučenina je tak speciální, že chce pomáhat druhým.
Maharadž: Vzhledem k čemu a díky čemu víte, že jste?
Tazatel: Díky tělesnému vědomí, chemické sloučenině atd.
Maharadž: Nezaměřujete svoji pozornost na tento princip podstaty bytí. Buďte prostě zde. V této podstatě bytí se děje vše, ale vy, Absolutno, tím nejste. Pochopíte to postupně.
Tazatel: Vím, že nejsem svým prstem, ale přesto bych si ho neusekl.
Maharadž: Nezabývejte se jakýmikoliv činnostmi. POCHOPTE TO. Opět zkoušíte jednat z pozice individuality. Abyste pochopil to, co vám tu říkám, musíte mít útočiště v meditaci.
Neunášejte se představami, ale pouze přebývejte v klidu.
Konec knihy Semena vědomí
Překlad: Aleš Adámek