Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

16. září 1979 – Celá říše vědomí je vaše, a když si to uvědomíte, seznáte, že nejste individuální osobou (z knihy Semena vědomí)

16. 10. 2018 - Gabi, Aleš, Jirka

maharaj_audio2sm.jpgMaharadž: Připomínání si Gurua zasáhne pouze ty, jejichž ryzí vědomí chce být zajedno s Guruem.
Tazatel: Záleží tedy na nás, zdali uvěříme, že čistá mysl je jedním z nutných požadavků k tomu, abychom dosáhli Sebe-realizace. Slovem „čistá" máme rozumět příznivé myšlenky uvnitř této mysli nebo to jsou jakékoliv myšlenky, které absolutně nedbají na svůj obsah?
Maharadž: Odhoďte kompletně mysl. Je pouze označením individuálního vědomí těla a mysli. Ve skutečnosti jste bez tvaru či jména. Změnila voda, která vyteče z řeky, svoji kvalitu?

16. září 1979

Maharadž: Plamen Višnua je považován za věčně zářící a jasný, a jestliže vstoupil do nějakého těla, neznamená to změnu v (jeho) kvalitě. Ať už plamen vstoupí do těla zvířete či lidské bytosti, neztrácí svoji přirozenou kvalitu. I když budete prohlašovat "já jsem" za své vlastní, tak přesto to není vaše, ale jednotné (pro vše). Celá říše vědomí je vaše, a když si to uvědomíte, seznáte, že nejste individuální osobou.

Tazatel: Maharadž říkal, že "já jsem" je vědomí, skrze které přichází svět; před ním je uvědomění, v kterém ale není žádné vědomí "já". Ve slově uvědomění je zároveň obsažena tato existence, která v sobě zahrnuje také pocit vlastnictví. Takže čí je to existence? Dostáváme se zpět k pocitu „já“.

Maharadž: Kdo chápe a zná váš probuzený stav?

Tazatel: Vjem „já jsem".

Maharadž: Bdělý stav je „jáství", ale kdo pozoruje toto „jáství"? Nejste tady ještě před svým bdělým stavem?

Tazatel: Toto uvědomění neboli vjem bytí má vztažný bod a ten se musí vždy dostat nazpět k tomu, co cítí jeho existenci jakožto bytí a "jáství".

Maharadž: Za tímto pocitem uvědomění není žádný vlastník.

Tazatel: Jak to můžete vědět?

Maharadž: Pouze To je. Je to za všemi popisy, slova zde nemají žádný užitek. Je to trvalý stav a tento projev je pouze jeho pohybem. Nikdo se nestane Parabrahman, nikdo se nemůže stát Parabrahman; Ono je. Před tím, než se "já jsem" objevilo na vás, to je Parabrahman.

Tazatel: Je pochopitelné, že vjem „já jsem" je srovnatelný s egem a myslí. Nyní ovšem Bůh ve svém vlastním popisu Sebe Sama prohlašuje: „Já Jsem Ten, který Jsem," jako zjevenou pravdu. Jsou v tom ale obsažena dvě „já".

Maharadž: Jedno „já" je podklad a druhé „já" je pohybující se vesmír.

Tazatel: Přesto tu ale zůstává vjem „já" i tehdy, když se někdo obrátí zpět a dostane se za „jáství".

Maharadž: Jestliže tento obrat zpět provedete správně, vědomí „já jsem" se zcela ztratí. Není tu žádný pohyb (pozn. č. př.: jedině v nepohybu lze být Neměnným a Nejvyšším stavem, jestliže tu je však sebemenší pohyb, ihned tu je někdo resp. něco, co se pohybuje, a vzápětí začíná dualita).

Tazatel: Guru byl přirovnáván ke slunci, v tomto Guruovi září světlo, a záleží jen na hledajícím, zdali se chce k tomuto světlu obrátit.

Maharadž: Guru je jen nejčistší vědomí, které je všeprostupující.

Tazatel: Ale knihy popisují situace, ve kterých hledající sádhaka pátrá po svém mistrovi, ale říká se, že Guru se více snaží nalézt sádhaku.

Maharadž: Necitujte zde žádné knihy. Ptejte se přímo. Neužívejte ani slovo Guru - nejčistší vědomí, to je vše.

Tazatel: Například tu je hledající, který sedí přímo před tímto nejčistším vědomím. Říká se, že ryzí vědomí projevuje sebe sama osobně stejně jako neosobně. Může potom Guru projevit osobní zájem o sádhaku spíše, než aby se sádhaka sám obracel ke světlu?

Maharadž: Opravdovým hledajícím je ten, kdo touží pouze a jenom získat poznání skutečného Já. Zbytek tužeb vás uschopní k tomu, abyste byl nazýván džívou (osobnost) a ne sádhakou. Je to pouze pouštění draka (názorů) vašeho intelektu.

Tazatel: Znamená to tedy, že sádhaka místo sebe miluje ryzí vědomí, a to více než ryzí vědomí miluje jeho?

Maharadž: Oni nejsou dvěma, jsou jedním. Není tu žádný rozdíl.

Tazatel: To je ovšem řečeno z Absolutní úrovně.

Maharadž: Jestliže pociťujete tento proud lásky, je to vaše ryzí vědomí, které proudí. Nemyslete si, že milujete někoho, nebo že se staráte o Gurua, nebo snad že se Guru musí starat o vás. Je to vaše vlastní Já, které chce znát a které proudí s láskou. Tato láska je skutečným Já, které miluje Sebe Samo.

Tazatel: Není tedy pravdou to, že tu je něco, co neustále vychází z ryzího vědomí, aby pomohlo realizovat právě toto?

Maharadž: Připomínání si Gurua zasáhne pouze ty, jejichž ryzí vědomí chce být zajedno s Guruem.

Tazatel: Záleží tedy na nás, zdali uvěříme, že čistá mysl je jedním z nutných požadavků k tomu, abychom dosáhli Sebe-realizace. Slovem „čistá" máme rozumět příznivé myšlenky uvnitř této mysli nebo to jsou jakékoliv myšlenky, které absolutně nedbají na svůj obsah?

Maharadž: Odhoďte kompletně mysl. Je pouze označením individuálního vědomí těla a mysli. Ve skutečnosti jste bez tvaru či jména. Změnila voda, která vyteče z řeky, svoji kvalitu?

Nádrž vody je pouze představou, voda zůstává stále stejná. Kdo je projevující se skrze všechny velké inkarnace? Kdo je také projevující se skrze osly a prasata? To vše je pouze a jenom vědomí.

Z knihy Semena vědomí

Překlad: Aleš Adámek

Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.