Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

IV.9 - Nabídnutí ´já´ Átmanu (z knihy Dásbódh)

11. 5. 2018 - Aleš

Devátý druh oddanosti je nabídnutím onoho ´já´ Átmanu. Není-li toho dosaženo, pak není možné se vyhnout zrození a smrti. Jestliže tu je božské ´slovo´, pak lze ustanovit bez-myšlenkovitou Pravdu, jinak to není možné.

Takový je tedy devátý druh bez-myšlenkovité oddanosti. Prostřednictvím něho získáte Konečné Osvobození/sajudžja-mukti (čtvrtý druh osvobození). Toto Konečné Osvobození je součástí ´ukončení myšlenky´ a ono se nikdy nepohne.

|| Šrí Rám ||

  1. V předchozí kapitole byla rozprava o osmém druhu oddanosti. Nyní poslouchejte pozorně, bude se probírat devátý druh oddanosti.

  2. Devátý druh oddanosti by měl být znám jako odevzdání se; je to nabídnutí (vašeho) ´já´ Átmanu. Potom se toto spontánní ´vše´ stane touto Skutečností.

  3. Naslouchejte tomuto ´já jsem´, neboť tato pozornost přináší odevzdání se. Tímto způsobem byste měli být nabídnuti Bohu. Když jsou hrubé elementy pečlivě přezkoumány, potom lze pochopit pravou Skutečnost.

  4. Jestliže řeknete: „Já jsem oddaný“, a provádíte bhadžany tím způsobem, že při nich zůstáváte odděleni (ego), měli byste vědět, že takto se bez-myšlenkovité Já stalo něčím jiným (konceptuálním), tedy výtvorem vaší mysli.

  5. Potom tu je pozornost a něco se objevilo; pak jste poznáním a to je nevědomost; následně prostřednictvím svého ztotožnění se s oddaným zůstáváte odděleni (jako subjekt) a tato bez-myšlenkovitá Skutečnost se stává jen oddělenou (objektivní).

  6. Oddaný přitom ve skutečnosti značí (to) neoddělené; a oddělenost znamená, že tu neprobíhá žádná oddanost. Bez pochopení ne-různosti (jediného bez ničeho dalšího) nemůže toto ´vše´ prožívat naprostou spokojenost/samádhan Skutečnosti. (Toto bez-myšlenkovité pochopení ne-různosti je oddaností/bhakti)

  7. Měli byste být bez-myšlenkovití, a potom dokážete rozpoznat Boha, Átman. Proto byste měli pátrat uvnitř sebe sama.

  8. ´Kdo jsem já?´ To by mělo být zjištěno. Toto pochopení se může dostavit jen v případě, kdy jsou hrubé elementy zrušeny, (takže nejprve zjistěte, že jste toto ´já jsem´ za hrubými elementy) a když je toto bez-myšlenkovité pochopení jasně usazeno, pak vy neexistujete (toto bez-myšlenkovité pochopení je nabídnutím sebe sama tomuto Átmanu).

  9. Jak můžete zůstat poté, kdy dojde k (postupnému) zrušení jednoho hrubého elementu dalším elementem? Tímto způsobem tu je přirozeně nabídnutí sebe sama tomuto Átmanu.

  10. Objevily se tu elementární formy a toto ´vše´, ale pokud prostřednictvím rozlišování/vivéka dojdete k pochopení, tyto formy a ´vše´ zmizí.

  11. Je tu toto Jediné Nejvyšší paraméšvara a vše další je prakrti neboli tato forma projevu/světa. *** Odkud se pak vzal ten třetí, zloděj zvaný ´já´, který vnikl mezi svět a Nejvyšší Já?

***Siddharaméšvar Maharadž: Slovo svět/džagat je kombinace slov ´stvoření´/džaga a ´ukončené´/gata. Vidíte, jak slovo samotné značí zničitelnou povahu tohoto světa, který vidíme před očima. Slovo ´zlikvidováno´/naša je spojení slov na/ne a aša/být a ukazuje nám, že vše bude zničeno, protože ve skutečnosti to zde není (tj. je to pouze vymyšlený koncept). Jestliže někdo řekne o takovém zničitelném, ne-existujícím světě: „Já ho (svět) budu chránit,“ není hlupákem? Jak může toto hloupé ´já´, které bude chránit tento falešný svět, být věčným Já? Proto by měl mít aspirant toto pochopení: „Vše, co se má jednou rozpadnout, nechť se to s mým požehnáním stane.“ Potom se klidné a tiché Já nepotřebuje zaplétat do plané a prázdné diskuse o tomto světě.

  1. Pouze toto bez-myšlenkovité Já je skutečné. Ono však získalo tělesné ego/ahamta, které není skutečné. Pokud však díky tomuto bez-myšlenkovitému pochopení dojdete k této Skutečnosti, pak ani toto ´vše´ není skutečné.

  2. Jakmile prozkoumáte elementy, pak je pochopeno, že tělo/pinda a stvořený vesmír/brahmánda jsou oboje elementární konstrukce. Tyto ´mnohé´ formy/pinda jsou rozšířením hrubých elementů v tomto viditelném projevu/brahmándamnohá´ jména a formy jsou vytvořeny poté, kdy intelekt považuje sebe sama za oddělenou entitu v tomto úplném stvořeném světě).

  3. Avšak díky pozorování jsou tyto hrubé elementy rozpuštěny. A když tu je přímá zkušenost samotného Átman, potom tu nezůstává ani pozorování (je-li pochopena ne-různost, jak tu potom může být Svědek?). Když tu od počátku do konce není nic než Átman, pak jak zde může být (nějaké) ´já´?

  4. Je tu Samo-jediné Átman plné své vlastní blaženosti, a když tu je myšlenka ´já jsem Átman´, pak se bez-myšlenkovitá svarúpa stala božským ´slovem´ (´já jsem´). Ale jak by ´tam´ v Brahman mohlo zůstat nějaké oddělené ´já´?

  5. Když tu je sohamhamsa (´já jsem To´), potom se bez-myšlenkovité Já stalo pocitem ´já jsem´. Proto by měl být pochopen vnitřní význam tohoto ´já jsem´. Je-li bez-myšlenkovost samotného Átman pochopena, pak jak ´tam´ může být (nějaké) ´já´?

  6. Átman je nirguna a nirandžan (poznání za). Měla by tu být ne-různost Skutečnosti; a když tu je ne-různost, pak jak ´tam´ může být (nějaké) ´já´?

  7. Toto Átman značí ne-duálnost/advaita. Potom ´zde´(mája) již dále nezůstává rozlišení mezi dualitou a ne-dualitou, pak jak ´tam´ (v Brahman) může být (nějaké) ´já´? (o ne-dualitě lze hovořit jedině v souvislosti s dualitou, jako v případě saguny a nirguny. Avšak když tam je pouze a jenom Jedno Jediné, potom nemůže takové rozlišení nadále zůstat).

  8. Toto Átman je díky své úplnosti plné a kompletní. Potom ´zde´ nezůstane jakékoliv rozlišování mezi (stavy) s kvalitami/gunami a bez kvalit/gun. Jak tam v ryzí nirguně potom může být (nějaké) ´já´?

  9. Když je stav ´ty´/tva, stav ´To´/tat a stav ´být´/asi (tatvamasi - ´To jsi ty´) rozpuštěn, je ukončeno rovněž rozlišování mezi pojmy rozdílné a ne-rozdílné. Když tu je toto prapůvodní Já, zbavené rozdílnosti, pak jak ´tam´ může být ´já´ universálního ´vše´?

  10. Když zmizí omezující koncepty džívy a šivy, pak jak by mohlo začít nějaké rozlišení mezi džívou a šivou? Je-li přesvědčení intelektu/buddhi pevně ustáleno uvnitř vaší přirozenosti/svarúpa, pak kde je toto ´já´?

  11. Toto ´já´ je falešné a Bůh je skutečný. Jakmile je Bůh *oddaným, pak tu je pochopení ne-různosti. *** Božské ´slovo´ má význam pouze pro Znalce tohoto ´slova´ (avšak v ne-různosti toto ´slovo´ a jeho Znalec nadále nezůstanou).

***Siddharaméšvar Maharadž – „Samotný Bůh se stal oddaným“ nebo „Oddaný se stal Bohem.“ Řekněte mi, je tu nějaký rozdíl v těchto dvou výrocích? Třebaže je pravdou, že tu není žádný rozdíl mezi oddaným a Bohem, přesto když se řekne „Bůh se stal oddaným,“ pak je ego zničeno, ale řekne-li se „Oddaný se stal Bohem,“ potom pýcha ega vyvstane.

 

23. Když je toto ´jméno´ (´já jsem´) nabídnuto Átmanu (já neexistuji), potom tu je úplná spokojenost džnánina. To je popis devátého druhu oddanosti.

 

 

24. Uvnitř pěti elementů je prostor/ákáša; uvnitř třech gun je toto ´vše´ a ´Pán tohoto vše´, Átman. Tento devátý druh oddanosti je ze všech devíti níže uvedených druhů tím největším, neboť odhaluje tohoto Pána.

 

 

25. Devátý druh oddanosti je nabídnutím onoho ´já´ Átmanu. Není-li toho dosaženo, pak není možné se vyhnout zrození a smrti. Jestliže tu je božské ´slovo´, pak lze ustanovit bez-myšlenkovitou Pravdu, jinak to není možné.

 

 

26. Takový je tedy devátý druh bez-myšlenkovité oddanosti. Prostřednictvím něho získáte Konečné Osvobození/sajudžja-mukti (čtvrtý druh osvobození). Toto Konečné Osvobození je součástí ´ukončení myšlenky´ a ono se nikdy nepohne.

 

 

27. Uvnitř prvních třech druhů osvobození je pohyb. Poznejte, že Konečné Osvobození je neměnné/neochvějné. Když byly *tři světy zničeny, je tu Konečné osvobození, které se nepohne. *(Stavy bdění, snění a hlubokého spánku)

 

 

28. Jsou tu čtyři druhy osvobození podle véd a šáster. Ve Skutečnosti jsou první tři druhy zničeny/rozpuštěny a čtvrtý je nezničitelný.

 

 

29. Prvním druhem osvobození je salokata, což značí být ´oddaným Boha´; druhým je samipata, což znamená být ´v nebi s Bohem´; třetím je sarupata, tedy ´já a Bůh jsme jedno a to samé´; a čtvrtým druhem osvobození je sajudžjata-mukti, tedy ´já neexistuji´.

 

 

30. Takové jsou čtyři druhy osvobození. Když provádíte těchto devět druhů oddanosti/bhadžanů, pak jsou tyto čtyři druhy osvobození dosaženy tím, kdo je uvnitř prány. Tato bez-myšlenkovitá ne-duální rozprava se vnitřnímu posluchači vyjasní, poslechnete-li si velmi pečlivě to, co bude následovat.

 

Tímto končí 9. kapitola 4. dášaky knihy Dásbódh s názvem „Nabídnutí ´já´ Átmanu“.

Z anglického překladu Johna Norwella přeložil Aleš Adámek


Další kapitoly z knihy Dásbódh (+ předmluva + zpívaný Dásbódh + PDF)

Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.