Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

4. kapitola z knihy Sulabha Vedanta Lahari (Šrí Siddharaméšvar Maharadž)

29. 11. 2016 - Aleš

SiddhaSlovo upasana značí uctívat: upa znamená blízko, a asana je ´místo/sídlo´. Takovou mysl, která je umístěna či sídlí na viditelných objektech světa, je třeba povznést z těchto objektů a usadit ji blízko Boha. Toto se poté stává uctíváním/upasanou. Takový žák, který provádí tuto oddanost/bhakti neboli uctívání/upasana, by měl být oproštěn od jakýchkoliv připoutaností. Vzdát se připoutaností však neznamená opustit rodinu a děti či rodinný život nebo známé a odejít do lesa. Tato totožnost s tělem neboli láska k tělu je tělesné přesvědčení/buddhi, a to je připoutanost, kterou je třeba opustit. Vzdát se jí je nutné na stezce realizace Boha. Člověk se musí vzdát hrubého těla, jemného těla, kauzálního těla a supra-kauzálního těla, a plně pochopit, že ´ani jedno z těchto čtyř těl není mé´. Toto přesvědčení je tím, co se myslí pod pojmem ´opustit všechny připoutanosti´ .........

Radžá-Dhi-Rádž Sadgurunáth Šrí Siddharaméšvar Maharadž Ki Džej

Kniha Sulabha Védanta Lahari - Šrí Siddharaméšvar Maharadž

Přednáška 4

 

Jakmile se stane oddaný ´služebníkem´/dasa (pozn.J.N.: dasa neznamená služebník ve smyslu sloužit. Služebník/oddaný Sadgurua je žák, který je pozorný, a přijme to, co Mistr říká, a dělá vše, co Mistr učí/nařizuje) Sadgurua, dochází tu k rozmluvě mezi Guruem a žákem/šišja. Tato rozprava přináší pochopení/bodha, a to je význam slova Dasbodha! O čem je kniha Dasbodh? Co je poznání/džňána, co je oddanost/bhakti, a co je zřeknutí se/vajragja? Toto jsou jen některé z věcí obsažených v knize Dasbodh.

Význam slova Sadguru je tento: Sat značí v tomto případě ´neustále´ a guru značí ´světlo´; takže Sadguru je ten, kdo je neustálým světlem či uvědoměním. Ten, kdo učí poznání Já, je Sadguru, a ten, kdo učí látku dalších předmětů/oborů ve světě, je Guru světa.

Potom tu je sat-šišja. Sat zde značí pocit bytí, který je tu po vytracení viditelného, a šišja je šešja, což je ´to, co zůstává´. Tudíž to, co zůstává po vytracení viditelného, je to, co zná; a to, co zná, je jedinečné ´umění ryzího vědění´. Ten žák, který přijímá učení Sadgurua, je pokládán za opravdového/sat (pozn. J.N.: Slovo sat má mnoho významů; může mimo jiné označovat to opravdové, pravé, dokonalé). Takže Sadguru a pravý žák mají rozpravu a rozebírají pouze Já/Átman puránu (pozn. J.N.: Purány – starodávné mytologické příběhy).

Do této doby jste poslouchali a četli tyto purány, které byly od nás oddělené. Je tu Višnu purána, Šiva purána, Guru purána a purány Bohyň, atd. Poznali jste příběhy druhých, ale puránu o Já, tedy příběh našeho vlastního Já, jste (dosud) nepoznali. Poznat příběh někoho značí, že jste získali patřičné pochopení této bytosti. Ten, kdo velmi prahne po osvobození, opouští učitele/guruy světa a odevzdá se k chodidlům Sadgurua. V tu chvíli za s sebou zanechává všechny guruy, kteří ho doprovázeli v jeho životě, tedy svou matku, otce, učitele na základní, střední či vysoké škole, profesory, a další guruy různých oborů. Ten, kdo ze všeho nejvíc touží po osvobození, přichází do kontaktu s jedenáctým guruem. A když se takto ´obrátí k Sadguruovi´, pak se z tohoto opravdového žáka stává (ten, kdo dosáhl) ´úspěch všech úspěchů´.

Co znamená oddanost? Oddanost/bhakti znamená ´nebýt oddělen´. Ten, kdo je oddělen, je vi-bhakti, a ten, kdo chápe, že tu je pouze samo-Jediné, je oddaný/bhakta. Když uctíme Boha/půdža, kde je během této bohoslužby zachována jednota? Popřemýšlejte o tom, kde je dodržena jednota v činnostech, jakými jsou například nabízení květin Bohu, používání kumkumu a santalové pasty během půdži, posvátná koupel před půdžou a vytváření a nabídnutí jídla Bohu. Tyto věci nejsou uctíváním Boha nebo oddaností k Bohu, neboť Bůh a ten, kdo uctívá Boha, zůstávají odděleni. Bůh a uctívatel jsou spatřováni jako oddělené entity. To pak není oddanost, ale oddělenost.

Pravá oddanost Bohu značí ´nabytí jednoty s Bohem a zůstat takto´. Jedině toto je pravá oddanost, a to je Poznání. Potom Tím znalcem, kdo chápe prostřednictvím nástroje Poznání, je Nejvyšší Já. Avšak pokud se léčivého prostředku (pozn. J.N.: Pochopení saguna Brahman je lékem pro tuto světskou existenci, ale tento lék je i tak nakonec jedem, který je nutno opustit) v podobě Poznání nevzdáte, stane se pro vás škodlivým. Existuje rčení, které pro to platí: „Poznej Boha myšlením.“ To znamená, že pochopením poznání rozpoznáte své vlastní já.

Kdo je Bůh? Bůh značí světlo pochopení, a toto světlo je Poznáním neboli věděním a pomocí tohoto vědění lze nabýt Jednotu/samo-Jedinost. Stát se touto Jednotou a zůstat tak se označuje jako oddanost/bhakti. Uctívat Šivu ztotožněním se s Šivou se nazývá Poznání.

Slovo upasana značí uctívat: upa znamená blízko, a asana je ´místo/sídlo´. Takovou mysl, která je umístěna či sídlí na viditelných objektech světa, je třeba povznést z těchto objektů a usadit ji blízko Boha. Toto se poté stává uctíváním/upasanou. Takový žák, který provádí tuto oddanost/bhakti neboli uctívání/upasana, by měl být oproštěn od jakýchkoliv připoutaností. Vzdát se připoutaností však neznamená opustit rodinu a děti či rodinný život nebo známé a odejít do lesa. Tato totožnost s tělem neboli láska k tělu je tělesné přesvědčení/buddhi, a to je připoutanost, kterou je třeba opustit. Vzdát se jí je nutné na stezce realizace Boha. Člověk se musí vzdát hrubého těla, jemného těla, kauzálního těla a supra-kauzálního těla, a plně pochopit, že ´ani jedno z těchto čtyř těl není mé´. Toto přesvědčení je tím, co se myslí pod pojmem ´opustit všechny připoutanosti´.

Jinak nebude toto tělesné přesvědčení/buddhi zničeno, a to ani samotnou smrtí. Dokud totiž toto tělesné přesvědčení zůstává upevněné, máte tento pocit: „Já jsem hrubé tělo (první/hrubé tělo); já jsem jemné tělo, což je mysl, přesvědčení/buddhi, intelekt a ego (druhé/jemné tělo); já jsem nevědomost kauzálního těla (třetí/kauzální tělo); a já jsem Brahman neboli Aham brahmasmi (čtvrté/suprakauzální tělo). I toto jemné ego pocitu ´já jsem´ musí být zanecháno. Dokud jsou tato přesvědčení upevněna, toto hrubé tělo je postaveno na šibenici s oprátkou kolem svého krku. Jednoho dne zesne, a poté se znova a znova objeví a převezme na sebe stovky nových těl z masa a kostí, a je tu opětovně ten dřívější otupující příběh končící vždy smrtí, který probíhá stále dokola.

Ten, kdo se chce vysvobodit z koloběhu zrození a smrti, by se měl vzdát těchto připoutaností. Spojení s Bohem je dosaženo zřeknutím se připoutaností s plným přesvědčením. „Jestliže si neustále připomínáte Hariho (pozn. J.N.: Hari je Višnu a to značí poznat, uvědomit si), co pak iluze zmůže?“ Potom takové myšlenky jako ´zůstává tu iluze/mája nebo nezůstává´ či ´zmizela iluze či nezmizela´ nemohou nijak pokazit pochopení Saguna Brahman (pozn.J.N.: Pochopení „Já jsem vždy On“ je Saguna Brahman a pochopení „Já neexistuji“ je Nirguna Brahman). Jakmile tělesné přesvědčení/buddhi skončí, pak tělo zůstává, ale je jako mrtvá socha ze dřeva či kamene.

Avšak jestliže tělesné přesvědčení/buddhi zůstává upevněné, pak i kdyby tělo zemřelo, přesvědčení tu je právě jako žhavé doutnající uhlí, které při profouknutí zespoda v sobě má stále život/oheň. Nebo se to dá připodobnit k vodě, která ač nespatřena, protéká a prosakuje pod povrchem země. To by mělo být jasně pochopeno.

Proto platí, že jedině opuštěním připoutaností dochází ke spojení oddanosti. Je-li tento akt oddaností uskutečněn, pak v tomto království neexistuje něco jako stáří či mládí, potěšení či trápení, zrození a smrt. Zde se žák, jenž udržuje pochopení Saguna Brahman, sjednocuje s Guruem a odsud pak nic nevyvstává a ani opětovně nezačíná, a oddaný vstupuje do království svého vlastního Blaha.

 

Přednáška ke knize Dasbodh, 23. 4. 1926

 

Radžá-Dhi-Rádž Sadgurunáth Šrí Siddharaméšvar Maharádž Ki Džej

 

Další kapitoly z knihy ´Konečné dosažení - 2. díl Sulabha Vedanta Lahari´ budou postupně přidány v "Textech na pokračování"

Překlad: Aleš Adámek

 

 

Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.