Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

1. kapitola z knihy Sulabha Vedanta Lahari (Šrí Siddharaméšvar Maharadž)

8. 11. 2016 - Aleš

SiddhaIndividuální preference jsou tu rovněž v případě pocitu chuti. Někteří lidé mají rádi slané jídlo, a jiní raději to sladké nebo pálivé. Každý člověk má různé chutě a jediný důvod pro to je, že jejich myšlenky se staly jejich zvykem. To se týká i všech dalších smyslů. Každý přisoudil určitou preferenci smyslovým objektům v důsledku svých osobních přání, zvyků a konceptů. Ale vzdáte-li se těchto konceptů, jež způsobují vyvstání dobrých nebo špatných pocitů z objektu, potom se stejně jako v případě dítěte přijímajícího objekty s netečností, stane blaho objektů Blahem Brahman, a vy budete schopni říci, že jste se vzdali smyslových objektů. Existuje další ´trik´, jak se vzdát smyslových objektů. Já/Átman se nevzdá určitých konceptů a nadále si drží touhy, a zatímco zůstává ve svém vlastním stavu, je tu užívání si objektu Poznáním. Avšak po celou dobu tu je toto pochopení: „Poznání si užívá tyto objekty prostřednictvím  .........

Radžá-Dhi-Rádž Sadgurunáth Šrí Siddharaméšvar Maharadž Ki Džej

Část druhá z knihy

Kniha Sulabha Védanta Lahari - Šrí Siddharaméšvar Maharadž

Přednáška 1

 

Klaním se Šrí Ganéšovi. V ranním bhadžánu zpíváme tento verš:

 

Ganadiša džo iša sarva gunača (Ganadiša je Pán všech gun)

mularabha arambha to nirgunača (On je kořenem a počátkem nirguny).

 

V tomto zahajovacím verši je nám sděleno, kdo je Ganéša. Gana značí čísla a použitím čísel tu je počítání. Počítání začíná od čísla jedna, ale před číslem jedna je nula. Můžeme také umístit nulu za číslo jedna (a je z toho číslo deset), a čím více nul umístíme za číslici jedna, tím více se čísla zvyšují. Proto je třeba, abychom považovali nulu rovněž za číslici.

Avšak Ganéša (Gana, íša – Bůh) je kořenem samotné nuly, a tudíž je znalcem nuly. On, jelikož je Pánem/Bohem všech čísel, nikdy nebude v samotných číslech. Od nebe až po peklo je On Pánem všeho, co lze poznat počítáním. On je originální počátek, ze kterého vzešla všechna čísla, guny a též nirguna/bezforemné.

Vinajaka je další název pro Ganéšu. Vina značí ´bez´ a eka znamená číslo ´jedna´. Slabika vi ve slově vinajaka také znamená ´s´ a najaka značí ´mistr´. Proto On je bez jedné, neboli On je mistr všech. Nikdo není Jeho mistr a to je Ganéša, originální Puruša (Znalec nirguna) a Jemu se já klaním.

Klaním se Šrí Sarasvatí (Šaradě):

Namo Šarada mula čatvari vača
(Klaním se Šaradě, původu čtyř forem řeči).

V tomto dalším zahajovacím verši je také vysvětleno, kdo je Sarasvatí. Ona je bohyní řeči. Tyto čtyři (úrovně) řeči, tj. para, pašanti, madjana a vaikhari vyvstaly z Originálního Místa. Ona je také známa jako mula mája a Prakruti. Objevila se na nejvyšším Já, které je naší vlastní ryzí formou neboli svarúpou. Aniž by pronesla jakýkoliv výrok, je pocitem ´já jsem´ uvnitř jemné životní energie/prány každé bytosti. Je věděním a tím, kdo uděluje toto vnuknutí ´já jsem´ Onomu ´Nepopsatelnému´. Klaním se Matce Světa, Sarasvati.

Nyní nidža-ánanda značí Blaho našeho vlastního Já. Je to naše vlastní místo, Přirozené Blaho, oproštěné od všech připoutaností, a je to Dokonalá Spokojenost. Potom tu je para-ánanda, a to značí blaho, které získáte z objektů. (Kdyby toto blaho nemělo svůj původ v nidža-ánandě, potom by nemohlo být zakoušeno nezávisle).

Vezměte si například, že během konzumace jídla a pití o mnoha různých chodech zakoušíte pocit blaha. To je blaho (získané z) objektů, tedy para-ánanda. Když dopijete a dojíte poslední chod, spokojeně si ´říhnete´, a tato Blaženost je vašim vlastním Blahem, Dokonalou Spokojeností, která je Samo-existující a prostá všech objektů.

Každý džíva prožívá díky objektům pěti smyslů (zvuk, dotek, forma, chuť a čich) buď příznivé nebo nepříznivé pocity. Pocity zármutku či potěšení, získané z těchto objektů smyslů, závisí na místě, okamžiku přijetí a myšlenkách, (dřívějších) dojmech, zvycích a preferencích příjemce. S příznivými pocity tu je štěstí a potěšení, a nepříznivé pocity způsobují neštěstí či zármutek. Ale ve skutečnosti objekt není ani dobrý, ani špatný, a potěšení či zármutek, který z toho máme, není v samotném objektu.

Vezměme si například nějakou určitou formu. Když ji spatřujeme jako krásnou, potom pociťujeme potěšení, a jestliže ji vidíme jako ošklivou, potom to je nepříjemné/bolestivé. Proto krása je dobrá a ošklivost je špatná. Ale co bychom měli označit za krásné a co za ošklivé? Podle jakých kritérií je rozhodnuto, co je dobré a co špatné? Má někdo někde vysvětlení a obecné určení toho, co je dobré, a co špatné, platné pro každého na celém světě? Je možné stanovit definici dobra a zla a potěšení a zármutku? V některých zemích je za symbol krásy považován útlý nos a někde jinde je zase za krásný pokládán nos placatý jako zednická lžíce. Na některých místech je normální, že ženy v útlém věku nechávají svá chodidla a pasy přirozeně růst, což je předpoklad budoucí krásy, zatímco na jiných místech jsou chodidla a pasy malých dívek svazovány a zde se má za to, že k dokonalému štěstí a kráse ženy je nutné mít malá chodidla a štíhlý pas.

Někde jsou dámy s vlasy padajícími až k pasu považovány za krásné, a jinde si žena musí ostříhat vlasy na krátko a mít je jako muž, jinak ztratí obdiv/krásu. Takže mi řekněte, co je dobré a co špatné, co je krásné a co ošklivé? Příklady dokazují, že rozhodující jsou osobní pocity, myšlenky, zvyky či záliby, a ne samotné objekty.

Stejně jako jsme prošetřili formu objektu, nyní se zaměřme na smysl čichu. Jednou v noci se vracel z trhu prodejce ryb, když se náhle zcela setmělo, a on byl nucen hledat někde nocleh. Zašel do domu, kde žil prodejce květin. Byl to velmi laskavý člověk, který mu ihned nabídnul pokoj s pohodlnou postelí k přespání. Navíc vyzdobil tento pokoj krásnými a voňavými květinami. Avšak prodejce ryb při ulehnutí do postele nemohl vystát tu příjemnou vůni, která vycházela z jasmínů. Pro něho to byl nesnesitelný smrad a tak nadával: „Co je to za hrozný zápach?“ Vůně květin mu přivodila takové bolesti hlavy, že nemohl usnout. Potom si s radostí vzpomněl, že má s sebou kus látky, kterou svazuje ryby. Okamžitě si látku přehodil přes nos a ústa, a díky pachu z látky rázem usnul.

Individuální preference jsou tu rovněž v případě pocitu chuti. Někteří lidé mají rádi slané jídlo, a jiní raději to sladké nebo pálivé. Každý člověk má různé chutě a jediný důvod pro to je, že jejich myšlenky se staly jejich zvykem. To se týká i všech dalších smyslů. Každý přisoudil určitou preferenci smyslovým objektům v důsledku svých osobních přání, zvyků a konceptů. Ale vzdáte-li se těchto konceptů, jež způsobují vyvstání dobrých nebo špatných pocitů z objektu, potom se stejně jako v případě dítěte přijímajícího objekty s netečností, stane blaho objektů Blahem Brahman, a vy budete schopni říci, že jste se vzdali smyslových objektů.

Existuje další ´trik´, jak se vzdát smyslových objektů. Já/Átman se nevzdá určitých konceptů a nadále si drží touhy, a zatímco zůstává ve svém vlastním stavu, je tu užívání si objektu Poznáním. Avšak po celou dobu tu je toto pochopení: „Poznání si užívá tyto objekty prostřednictvím funkčních složek smyslových orgánů (smyslové buňky a nervová vlákna). Já jsem od toho oddělen, neboť jsem ryzí, nepřipoutané Já. Je to díky spojení objektů a smyslů, že tu je potěšení a zármutek, ale já jsem svědek.“

Pouze díky milosti Sadgurua je vzdání se smyslových objektů pochopeno a zvládnuto. Díky této metodě vzdání se smyslových objektů je požitek uvnitř i vně prostoupen vašim vlastním skutečným Blahem.

 

Komentář ke knize Jóga Vasištha, 22. 4. 1928

Konec 1. kapitoly knihy Sulabha Vedanta Lahari

 

Radžá-Dhi-Rádž Sadgurunáth Šrí Siddharaméšvar Maharadž Ki Džej

Další kapitoly z knihy ´Konečné dosažení - 2. díl Sulabha Vedanta Lahari´ budou postupně přidány v "Textech na pokračování"

Překlad: Aleš Adámek

 

 

Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.