Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Dásbódh
Toto oblíbené dílo Šrí Bhausaheba Maharádže napsal Šrí Samartha Rámdás v 17. století.
Vše je iluze / Oddanost po Seberealizaci
1. a 2. část přednášek Šrí Siddharaméšvara, zaznamenané žákem Nisargadattou.
Já Jsem To
Rozhovory Šrí Nisargadatta Maharádže s žáky. Knihu sestavil M. Frydman a Maharádž ji schválil.
Aktuality
Pouze jeden z tisíce myslí na skutečného Boha
5. 11. 2024 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: Bůh člověku stále uniká; i tehdy, když začne přemýšlet. Obvykle má v sobě každý zafixovaný koncept, že ´Boha nelze poznat´, který člověka podporuje v pýše. Někteří lidé začnou mít potřebu držet se určitých jógických metod či podobných pokusů ve snaze nalézt Boha. Proto zde vzniká problém – jak lze Boha dosáhnout? Proto je nutné nejprve poznat, co nebo kdo je vlastně Bůh. Nehybné a hybné činnosti ve světě stále existují v nezmenšené síle. Musí zde být někdo, kdo je činitel toho všeho. Pohne nohou, pohne očními víčky … Bůh pracuje ve dne v noci. Pracuje, chodí ... K čemu vznášet námitku, že ho nazýváme Bohem, sedí-li právě? Je to Bůh, kdo říká ´já se narodil, já jsem mrtvý´. Ten, komu slunce vděčí za svůj jas, je Bůh.
Na tuto hliněnou nádobu (tělo) nelze spoléhat, mrknutím oka zemře
29. 10. 2024 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: Lidé, u kterých k ničemu dobrému nedošlo i přesto, že dlouho poslouchali džňánina a jeho učení, by měli být označeni za ´odpadlíky´. Víte-li, že tělo je nízké kasty a přesto chcete stále víc nabývat tělesné vědomí, pak se vaše tělo stává mrtvým tělem (mrtvolou). Jestliže někdo po vyslechnutí moudrých slov nepocítí žádnou oddanost, považujme ho za odpadlíka. Ego, které by mělo opadnout, a přesto nezmizí, je stav, známý jako džíva (padlá nevědomost). Pocity ´já´ a ´moje´ jsou důvod, proč se z někoho stal džíva (nevědomá bytost). Tyto pocity by měly být odstraněny. Nejzazší Skutečnost je taková, jaká je. V ní by pocit ´já´ neměl být přítomen.
Být, nic nedělat; to je přirozený stav – Punyatithi Šrí Siddharaméšvara Maharadže
27. 10. 2024 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: K Já neexistuje žádá cesta. Nemáte k němu přístup ani pomocí řeči, ani pomocí mysli. Abyste ho našli, musíte na všechno zapomenout. Přesto, každý toho může dosáhnout. Jediné, co je zapotřebí, je praxe. Musíte pochopit a praktikovat. K tomu musíte odseknout všechny vztahy se svým tělem. V těle jste se takříkajíc ztratili. Tělo vás posedlo a vy tudíž nejste schopni rozpoznat své pravé Já. Kdo jste? Vy jste to, co dokáže vnímat všechny a všechno. Jste ryzí poznání. Vyvstanou-li v tomto poznání myšlenky, poznání se pak nazývá mysl, a tak přichází do hry mysl. Vy, ve formě poznání, jste Átman. Když řeknete: „Toto je strom,“ objeví se myšlenka, že je to strom a zrodí se koncept stromu. Když si poznání neboli Átman, které je jedinou pravdou, začne uvědomovat něco jiného než Já, promění se v mysl. Aby došlo k realizaci, musíte si být vědomi, že jste ve formě poznání a mimo tělo. Pak ten, kdo si představoval, zůstane...
Pochopíte-li podstatu iluze, zbavíte se veškerého strachu
22. 10. 2024
Siddharaméšvar Maharadž: Pravda či přirozenost věčného Já je samo-zřejmá. Spoutání a osvobození v ní nemají žádný význam. Řekne-li někdo, že je spoután, pak je jako ryba v oceánu světské existence, a řekne-li, že je osvobozen, pak je jako krokodýl v tomto oceánu světské existence. Kdo si k sobě nechá uvázat obrovský kámen ve formě myšlenky, že je osvobozen, odejde do Pataly (pekla). Kdo říká: „Spáchal jsem do této chvíle mnoho hříchů a nepravostí, a proto jsem byl spoutaný, ale nyní jsem volný“, se noří do ještě větší hloubky oceánu světské existence. Je ve velkém nebezpečí. Realizované bytosti, které jsou plny ´skutečného´ poznání (džňáninové), pokládají takové lidi za hlupáky.
Cokoliv je před ´bytím´ či poznáním, je Skutečnost
15. 10. 2024 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: Nevědomý člověk vytváří falešného Boha a toho pak uctívá, kdežto člověk s poznáním rozeznává Boha všech bohů (což je vlastní Já), kterému potom poskytuje své uctívání. Šankaračárja nazval vnitřní já čili čtvrté tělo ´prvotní iluzí´. Bůh může mít nespočet jmen, přesto Pravda je pouze jedna. Například jestliže dítě osloví svého vlastního otce ´strejdo´, znamená to, že pravý otec tím ztratil své otcovství? Prostřednictvím zprostředkovatele Boha, jímž je vnitřní já, se doberete k pochopení přirozeného stavu Boha (Paraméšwara). Jestliže se přirozený stav Boha stane stabilizovaný, doberete se k pochopení Parabrahman. Bůh (vědomí) je ve formě schopnosti poznání, síly vůle a síly hmoty. Z toho důvodu se neustále pohybuje. Pokud si přestane všímat světské existence, zůstane ve svém přirozeném stavu.