Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Dásbódh
Toto oblíbené dílo Šrí Bhausaheba Maharádže napsal Šrí Samartha Rámdás v 17. století.
Vše je iluze / Oddanost po Seberealizaci
1. a 2. část přednášek Šrí Siddharaméšvara, zaznamenané žákem Nisargadattou.
Já Jsem To
Rozhovory Šrí Nisargadatta Maharádže s žáky. Knihu sestavil M. Frydman a Maharádž ji schválil.
Aktuality
Být, nic nedělat; to je přirozený stav – Punyatithi Šrí Siddharaméšvara Maharadže
27. 10. 2024 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: K Já neexistuje žádá cesta. Nemáte k němu přístup ani pomocí řeči, ani pomocí mysli. Abyste ho našli, musíte na všechno zapomenout. Přesto, každý toho může dosáhnout. Jediné, co je zapotřebí, je praxe. Musíte pochopit a praktikovat. K tomu musíte odseknout všechny vztahy se svým tělem. V těle jste se takříkajíc ztratili. Tělo vás posedlo a vy tudíž nejste schopni rozpoznat své pravé Já. Kdo jste? Vy jste to, co dokáže vnímat všechny a všechno. Jste ryzí poznání. Vyvstanou-li v tomto poznání myšlenky, poznání se pak nazývá mysl, a tak přichází do hry mysl. Vy, ve formě poznání, jste Átman. Když řeknete: „Toto je strom,“ objeví se myšlenka, že je to strom a zrodí se koncept stromu. Když si poznání neboli Átman, které je jedinou pravdou, začne uvědomovat něco jiného než Já, promění se v mysl. Aby došlo k realizaci, musíte si být vědomi, že jste ve formě poznání a mimo tělo. Pak ten, kdo si představoval, zůstane...
Pochopíte-li podstatu iluze, zbavíte se veškerého strachu
22. 10. 2024
Siddharaméšvar Maharadž: Pravda či přirozenost věčného Já je samo-zřejmá. Spoutání a osvobození v ní nemají žádný význam. Řekne-li někdo, že je spoután, pak je jako ryba v oceánu světské existence, a řekne-li, že je osvobozen, pak je jako krokodýl v tomto oceánu světské existence. Kdo si k sobě nechá uvázat obrovský kámen ve formě myšlenky, že je osvobozen, odejde do Pataly (pekla). Kdo říká: „Spáchal jsem do této chvíle mnoho hříchů a nepravostí, a proto jsem byl spoutaný, ale nyní jsem volný“, se noří do ještě větší hloubky oceánu světské existence. Je ve velkém nebezpečí. Realizované bytosti, které jsou plny ´skutečného´ poznání (džňáninové), pokládají takové lidi za hlupáky.
Cokoliv je před ´bytím´ či poznáním, je Skutečnost
15. 10. 2024 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: Nevědomý člověk vytváří falešného Boha a toho pak uctívá, kdežto člověk s poznáním rozeznává Boha všech bohů (což je vlastní Já), kterému potom poskytuje své uctívání. Šankaračárja nazval vnitřní já čili čtvrté tělo ´prvotní iluzí´. Bůh může mít nespočet jmen, přesto Pravda je pouze jedna. Například jestliže dítě osloví svého vlastního otce ´strejdo´, znamená to, že pravý otec tím ztratil své otcovství? Prostřednictvím zprostředkovatele Boha, jímž je vnitřní já, se doberete k pochopení přirozeného stavu Boha (Paraméšwara). Jestliže se přirozený stav Boha stane stabilizovaný, doberete se k pochopení Parabrahman. Bůh (vědomí) je ve formě schopnosti poznání, síly vůle a síly hmoty. Z toho důvodu se neustále pohybuje. Pokud si přestane všímat světské existence, zůstane ve svém přirozeném stavu.
Není tu vskutku nic dalšího než To
8. 10. 2024 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: Jestliže prohlašujete ´Já jsem prožil to a to´, pak to značí, že vaše ego (pocit ´já´) tu je stále přítomné. Myšlenka ´Já jsem získal tu a tu zkušenost´ je klam. Pocit ´já´ v tvrzení ´Já jsem znalý věci´ nebo ´Já se stal Brahman´ je egem. Někdejší ´já´ by mělo zmizet. Vše, co tu bylo předtím, je přirozeně Brahman. Trn v podobě pocitu ´já´ musí být vyjmut. Potom jste se s tím vypořádali. Když se stanete všeprostupujícím, stáváte se Brahman. Ego ´já jsem Brahman´ přichází, ale stejně tak později mizí. To, co tu vždy zůstává, je Jedno Jediné Absolutno.
Svět by měl být nahlížen jako království ve snovém světě
1. 10. 2024 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: Abyste přeměnil obyčejného člověka v Realizovanou bytost, nemusíte se nutně fyzicky zříci světa. Nutná je změna mentálního postoje. Měli byste zaujmout postoj: ´Nechť objekty přicházejí a odcházejí, pro mě je obojí stejné.´ Den co noc byste měli udržovat přesvědčení ´Já jsem Brahman´. Potom se nestaráte o tělo. Ten, kdo odsuzuje sebe (své ego), neodsuzuje druhé. Ten, kdo není nafoukaný a pyšný, nebude sklíčený, upadne-li do chudoby. Je-li člověk vybaven těmito nepostradatelnostmi, stane se Bohem. Mája (iluze) je něco jako nedosažitelná žena; dokud se jí nevzdáte, ať děláte, co děláte, nemá to žádnou cenu.