Nová kniha:
Jóga Vásištha jako audiokniha. Vynikající dílo Jóga Vásištha je nově k dispozici jako audiokniha. Přesněji řečeno na níže uvedených odkazech se před pár dny začalo se zveřejňováním audionahrávek. Cílem je postupně namluvit celou knihu.
www.samhita.cz --- youtube --- spotify --- podcasts apple
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Dásbódh
Toto oblíbené dílo Šrí Bhausaheba Maharádže napsal Šrí Samartha Rámdás v 17. století.
Vše je iluze / Oddanost po Seberealizaci
1. a 2. část přednášek Šrí Siddharaméšvara, zaznamenané žákem Nisargadattou.
Já Jsem To
Rozhovory Šrí Nisargadatta Maharádže s žáky. Knihu sestavil M. Frydman a Maharádž ji schválil.
Aktuality
Vědomí, primární iluze
22. 4. 2025 - advaita
Maharadž: Včera jsem návštěvníkům řekl, že naše zkušenost světa je plna bojů a přílišného násilí. Máte k tomu co říci? V minulosti docházelo ke stovkám válek, včetně dvou světových. Viděli jste ve světě vůbec kdy klid? Boje se neodehrávají jen mezi zeměmi – dochází k nim uvnitř každé z nich, včetně každého jednotlivce. Není tomu snad tak? Nehnal jsem se za pohodlím ani bohatstvím. Hledal jsem pouze původ svého bytí. Ale i mé bytí je jen dočasné a je kdykoli připraveno odejít. Co mohu za těchto okolností čekat od Boha, ať je sebevýznamnější? Kdybych měl kontrolu nad svým bytím, věnoval bych Bohu náležitou důležitost. Bůh mi možná dokáže zajistit prosperitu. Jaké je ale její uplatnění, jestliže mohu bytí kdykoli ztratit? Když jsem nebyl, nebyly zde ani žádné problémy. Pocit bytí přišel nezvaně. Je časově omezený a závisí na potravinovém výtažku. Naše vědění je sezonní, stejně jako období dešťů.
Je „osud“ koncept?
15. 4. 2025 - advaita
Tazatel: Jak meditovat?
Maharadž: Nazývám dhjánu (meditací) džňánou (poznáním „já jsem“). Můžete být bez poznání, že „vy jste“?
Tazatel: Ne.
Maharadž: Tudíž ve vás meditace probíhá. Potřebuje pouze vaši pozornost. Přijměte poznání, že „vy jste“, za svého Gurua a věnujte mu pozornost tak dlouho, jak je to jen možné. Držte se svého vědomí, jež je semenem poznání „Já“. Tímto „Já“ poznáte.
Není zde nic kromě vědomí
8. 4. 2025 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: Pouze ti, kdo odhalí pravý smysl a cíl života, zasluhují uznání, neboť jsou majáky naděje pro budoucí generace. Po miliónech letech jste konečně potkali Sami Sebe. Zahalení ve formě duality je odstraněno. Překrytí ve formě mnoha zrodů se nakonec rozpustilo. Tím se naskytl úchvatný pohled v podobě ´Vše je Brahman (Jedno)´ a tato božská podívaná zůstala. Vše je Pán Krišna. On jediný jako Jedna bezforemná forma nabyl nesčetných podob ve formě slonů, opic, všech živých bytostí, nespočtů rukou, nohou atd. Říká se tomu Džňána dršti (vidění realizované bytosti). Je to vlastně přesvědčení, že spočíváte ve všem (všude). Nazývá se to rovněž ´Okem poznání´ neboli ´Třetím okem Pána Šivy´. Vidět každého jako část jedné Skutečnosti je charakteristickým znakem realizované bytosti.
Lidský život je díky dosažení Sebepoznání smysluplný
1. 4. 2025 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: Nevěřte tomu, že jste smrtelní. Odhoďte tuto nevědomost, kterou jste si sami přivodili a spočívejte se sebedůvěrou ve skutečném Já. Obraťte pozornost dovnitř. Nezaobírejte se obavami, ať jsou jakékoliv. Zbavte se dojmu, že vnější objekty jsou skutečné. Opravdu uvěřte, že jestliže někdo pomýšlí na svou vlastní přirozenost (dotazuje se na to, kdo či co je), pak zjistí, že tu není nikdo větší než je On sám. Mějte sebejistotu a buďte o Sobě zcela přesvědčeni. Učiňte myšlenku ´Já jsem Paramátman´ v sobě neochvějnou. Nikdy se pak nestane, že by se vám nepodařilo překročit oceán světské existence. Nahlížejte na vše pouze z pohledu skutečného Já. Nedívejte se skrze oči druhých lidí. Všichni vaši příbuzní si s vámi zahrávají a klidně vás podvedou. Nikdy nemyslete na tělo při uvádění těchto rad do praxe. Měli byste být připraveni dokonce i zemřít, neboť pravda je tato: „Jsem svědek tohoto těla.“
Nepochybujte o tom, co vám světec říká
25. 3. 2025 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: Světci spí při kontaktu s iluzorním světem (projevem) a jsou vzhůru při kontaktu se světem Brahman. Ten, kdo ve světě spí, je probuzen ve svém Já. Nedožadujte se publicity či úcty od druhých. Co by se stalo, kdybyste měl toto vše? Když si sednou lidé k jídlu, dává obsluha více tomu, kdo říká ´Já už víc jídla nepotřebuji, já nechci.´ Odmítnete-li i království, dostane se vám skutečného bohatství. Co vám dají pán Višnu a Mahadev? Kdo je opravdu bohatý? Skutečný boháč je ten, kdo nic ze světa nepotřebuje. Peníze jsou pro žebráky. Měli byste být zcela rozhodní nemít žádnou touhu po objektech. To musí být postoj adepta, který chce dosáhnout skutečného duchovního poznání (Paramartha). Musí cítit, že je džňánin (realizovaný), světec, a tudíž ne někdo, kdo si libuje v rodinném životě.