Nová kniha:

Jóga Vásištha jako audiokniha. Vynikající dílo Jóga Vásištha je nově k dispozici jako audiokniha. Přesněji řečeno na níže uvedených odkazech se před pár dny začalo se zveřejňováním audionahrávek. Cílem je postupně namluvit celou knihu.

www.samhita.cz --- youtube --- spotify --- podcasts apple


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

Jsem vždy bez atributů

29. 4. 2025 - advaita

Siddharaméšvar MaharadžDvojnost vzniká kvůli existenci dvou entit: pozorovatele a pozorovaného. Opravdový Mistrův žák vidí vše jako Jedno. Mistr obdaruje tohoto žáka třetím okem zvaným ´Oko poznání´. Dvojnost pak odejde. Závoj iluze je odstraněn. Stav bytí se stal prostý rozdílností. Pravda je bez jakékoliv odlišnosti. Pět duchů (elementů) zmizelo. Jejich vliv je navždy zahnán. Nepříznivé období sedmi a půl roku (následkem špatné pozice planety Saturn ve schématu narození) skončilo. Všech devět planet si rovněž šlo svou vlastní cestou. Pan džíva, nevědomý jedinec, prostě zmizel. Vrstva špíny (nevědomosti) na něm byla nanesena díky falešné představě ve formě ztotožnění se s tělem. Považoval se za tělo, za člena vyšší kasty apod. Nechal se omámit těmito bludnými idejemi. Nakonec si však uvědomil Nejvyšší Já, Sebe jako Paramátman.

Přednáška 27

„Jste-li zbaveni atributů, stáváte se kvalitativně nevyjádřitelní. Skutečný smysl života je nalezen. Po mnoha dnech On potkal Sebe.“ (Dasboadh, oddíl 8, kapitola 8, verš 65)

Jsem vždy bez atributů. Atributy nepatří k mé přirozenosti. Po uvědomění si této skutečnosti jsem se stal kvalitativně nevyjádřitelný. Skutečný účel života je nalezen. Setkal jsem se po mnoha letech tváří v tvář se Sebou Samým. V minulosti jsem velmi trpěl, neboť jsem se považoval za vnějšího herce (ego). Slepě jsem uvěřil klamu a myslel si, že vnější svět je plný potěšení. V zajetí nevědomosti jsem prožíval muka a strádání. Byl jsem jako král, který se radoval z toho, že může žebrat. Jako nevědomý (král) jsem žil v domnění, že přináším užitek svému vlastnímu Já, zatímco ve skutečnosti jsem posluhoval cizinci (fiktivnímu egu). Nevěděl jsem, že já sám jsem Paramátman (Nejvyšší Já) a že bych tudíž měl sloužit Sám Sobě. Lidé obdivují druhé proto, že celý svět je založen na hmotných základech. Setkáte-li se Sami se Sebou, uvědomíte si, že tělo je neskutečné. Všechny formy světa se objevují na jevišti našeho vlastního Já, které je Paramátman (nejvyšší Já). Ono je imanentní ve všem, tudíž v něm myšlenka odlišnosti nevyvstává a nevyvstane. Závoj dvojnosti je sejmut. Najde-li adept úkryt u Mistra, svět se mu začne jevit jako ´Só-ham´ (Já jsem To), kdežto druhým se jeví jako ´Ko-ham´ (Kdo jsem já?) Svět se každému jeví podle toho, jak ho vnímá a chápe. Jestliže se někdo ztotožní s Brahman (Já), vidí a nalézá vše jako Brahman. Jestliže se někdo stává džívou, pokládá svět za své pozemské působiště. ´Pro toho, kdo je dobrý, je svět také dobrý.´ Nevědomý nalézá svět plný odlišných forem. Pro realizovaného je to vše Jedno. Neexistuje zde žádná dvojnost. Dvojnost vzniká kvůli existenci dvou entit: pozorovatele a pozorovaného. Opravdový Mistrův žák vidí vše jako Jedno. Mistr obdaruje tohoto žáka třetím okem zvaným ´Oko poznání´. Dvojnost pak odejde. Závoj iluze je odstraněn. Stav bytí se stal prostý rozdílností. Pravda je bez jakékoliv odlišnosti. Pět duchů (elementů) zmizelo. Jejich vliv je navždy zahnán. Nepříznivé období sedmi a půl roku (následkem špatné pozice planety Saturn ve schématu narození) skončilo. Všech devět planet si rovněž šlo svou vlastní cestou. Pan džíva, nevědomý jedinec, prostě zmizel. Vrstva špíny (nevědomosti) na něm byla nanesena díky falešné představě ve formě ztotožnění se s tělem. Považoval se za tělo, za člena vyšší kasty apod. Nechal se omámit těmito bludnými idejemi. Nakonec si však uvědomil Nejvyšší Já, Sebe jako Paramátman.

Tato opice (vždy jednající pod diktátem své mysli) jedla ovoce a květy v džungli. Jakmile však potkala Rámu (Mistra), stala se Hanumanem (Bohem). Dostala vše, co jí náleželo, díky učení od Mistra, který jí vysvětlil, že vše je Brahman (Nejvyšší božské Já). Cyklus zrození a smrti se vytratí tomu, kdo pozná Sebe Sama. Ten, kdo proniká všemi smysly, je Ráma. Soustřeďte se na Rámu – vědomí. Kdyby si byl Ráma neustále vědom toho, čím je (tzn. pravým Já), neměl by potřebu vyhledat světce Vasišthu (Mistr Rámy) a nežádal by ho o poučení. Vidět Boha ve všech bytostech je bhadžán (uctívání Boha). Ten, kdo je v srdci všech, je Bůh. Ostatní, kteří nevidí Jednotu ve všem, jsou chyceni v rituálech, jakými jsou například následování všeho čistého a chránění se od všeho nečistého, odříkávání jména Boha s růžencem či zpívání manter atd. Lakšman, bratr Rámy, vymezil kruh okolo Síty, Rámovy ženy, a pověděl jí, aby tuto kružnici nepřekračovala. Kdyby tak učinila, byla by unesena Ravanou, démonem s deseti tvářemi. Mysl se tímto způsobem zbavila spousty nevědomosti. Hrubost zmizela, když o tom mysl rozjímala a dokonce i toto tělo získalo status ´Já jsem To´. Vzhledem k malosti se nevědomá bytost stala hrubým tělem. Poté však překročila vymezenou linii ve tvaru kruhu a dostala se dovnitř do kruhu, kde se sjednotila s Paramátman.

Přednáška z knihy Amrut laja 1

Překlad: Aleš Adámek

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.