Nová kniha:

Jóga Vásištha jako audiokniha. Vynikající dílo Jóga Vásištha je nově k dispozici jako audiokniha. Přesněji řečeno na níže uvedených odkazech se před pár dny začalo se zveřejňováním audionahrávek. Cílem je postupně namluvit celou knihu.

www.samhita.cz --- youtube --- spotify --- podcasts apple


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

Vědomí, primární iluze

22. 4. 2025 - advaita

MaharadžVčera jsem návštěvníkům řekl, že naše zkušenost světa je plna bojů a přílišného násilí. Máte k tomu co říci? V minulosti docházelo ke stovkám válek, včetně dvou světových. Viděli jste ve světě vůbec kdy klid? Boje se neodehrávají jen mezi zeměmi – dochází k nim uvnitř každé z nich, včetně každého jednotlivce. Není tomu snad tak? Nehnal jsem se za pohodlím ani bohatstvím. Hledal jsem pouze původ svého bytí. Ale i mé bytí je jen dočasné a je kdykoli připraveno odejít. Co mohu za těchto okolností čekat od Boha, ať je sebevýznamnější? Kdybych měl kontrolu nad svým bytím, věnoval bych Bohu náležitou důležitost. Bůh mi možná dokáže zajistit prosperitu. Jaké je ale její uplatnění, jestliže mohu bytí kdykoli ztratit? Když jsem nebyl, nebyly zde ani žádné problémy. Pocit bytí přišel nezvaně. Je časově omezený a závisí na potravinovém výtažku. Naše vědění je sezonní, stejně jako období dešťů. 

1. prosince 1979

Maharadž: Vaše existence se podobá světlu, které se objeví po škrtnutí zápalky. Nic předtím ani nic poté tu není. S jakou výbavou začínáte své hledání? Jakmile světlo (vědomí) zmizí, vše je pryč, není zde žádné předtím ani poté. Co nyní zakouším, je poznání, jež je hmotné podstaty. Bytí je kvalitou potravinového těla. Toto říkám ze svého stanoviska. Nyní zakouším své bytí. Jakou mám kontrolu nad jeho pokračováním? Nepotřebuji, aby pokračovalo ani o chvilku déle. S bytím zakouším svět. Už ho mám dost. Když jsem začal pátrat po Bohu, bylo pro mne dostačující hledat počátek sebe sama, svého vědomí. Byla tu doba, kdy jsem neexistoval. Nyní existuji. Co to vše znamená? Jaký je smysl mé neexistence, mé neexistence před mým takzvaným zrozením? Toto bylo vše, co jsem zkoumal. Byli mi představeni rodiče atd. Lze to přirovnat ke sledování seriálu v televizi. Pochopil jsem význam toho. Stručně řečeno, prozkoumal jsem přechod ze svého nebytí do bytí. Bylo pro mne důležité odhalit, jak se bytí objevilo ze stavu nebytí. Kdyby se mne někdo zeptal, jaký jsem byl před sto lety, co bych mohl odpovědět? Mé bytí bylo nepřítomné. Bůh může být velký, pro mne však byl méně důležitý než mé vyvstání ze stavu nebytí do bytí.

Včera jsem návštěvníkům řekl, že naše zkušenost světa je plna bojů a přílišného násilí. Máte k tomu co říci? V minulosti docházelo ke stovkám válek, včetně dvou světových. Viděli jste ve světě vůbec kdy klid? Boje se neodehrávají jen mezi zeměmi – dochází k nim uvnitř každé z nich, včetně každého jednotlivce. Není tomu snad tak? Nehnal jsem se za pohodlím ani bohatstvím. Hledal jsem pouze původ svého bytí. Ale i mé bytí je jen dočasné a je kdykoli připraveno odejít. Co mohu za těchto okolností čekat od Boha, ať je sebevýznamnější? Kdybych měl kontrolu nad svým bytím, věnoval bych Bohu náležitou důležitost. Bůh mi možná dokáže zajistit prosperitu. Jaké je ale její uplatnění, jestliže mohu bytí kdykoli ztratit? Když jsem nebyl, nebyly zde ani žádné problémy. Pocit bytí přišel nezvaně. Je časově omezený a závisí na potravinovém výtažku. Naše vědění je sezonní, stejně jako období dešťů. Tato sezona neboli náš život, trvá (ve většině případů) šedesát až sto let. Toto vše je mé vypozorování. Můžete si to prozkoumat sami. Nakolik mi bude existence užitečná? Tato pozorování nejsou určena pro běžného člověka. Může přijít o své naděje, touhy a chtění. Život je boj, který vyžaduje ambice, odvahu a energii. Toto poznání učiní člověka nezpůsobilým k boji. Člověk musí mít schopnost proměnit prach ve zlato. Pro zakoušení světa jsou tyto světské kvality nutností. Jinak budete žít, jako by svět neexistoval. S úbytkem nadějí a žádostí upadne do neexistence i váš svět.

Aby jedinec udržel život v chodu, měl by být připraven dělat cokoli, co si situace žádá. Z toho důvodu musejí někteří vládnout zemi, jiní čistit záchody a další, aby přežili, musejí dokonce žebrat. Toto vše jsou nuceni dělat, aby snesli vědění. Vědění rovněž vyvolává naději v lepší budoucnost, což je motivační silou všech aktivit. Konec konců to, co chcete, je touha pokračovat, být, existovat. Je zde sebeláska, ta nesmí zmizet.

Bhagaván Šrí Krišna vysvětlil v Bhagavadgítě Ardžunovi podstatu Upanišád. Světec Džňanéšwar přeložil Gítu do jazyka marátí a doplnil ji o komentáře. Tato kniha se jmenuje Džňanéšwari. Jeho starší bratr a Guru Džňanéšwara (Nivritináth) podotkl, že se jedná o pouhý překlad, nikoli původní dílo. „Nyní napiš něco svého,“ řekl Džňanéšwarovi. Džňanéšwar tak napsal knihu zvanou Amritanubhava (Zkušenost nesmrtelnosti). Poté co realizoval Nesmrtelnost, popsal Ji v této knize. Žádná smrt zde není. Po této realizaci opustil tělo ve věku pouhých 21 let. Co to vše znamená? Zamysleli jste se vůbec nad těmito řádky? Co je to nesmrtelnost? Je to pozorování takzvané smrti? Džňanéšwar neměl žádnou zkušenost smrti. To samé platí i v mém případě. Jelikož jsem se vůbec nenarodil, jak mohu zemřít? Jak se objevila tato forma, když zde nedošlo k žádnému zrození? Byla promítnuta v televizi. Nazývám ji chemickou látkou. Je zde fotka Gurua našeho Gurua – Šrí Bhausaheba Maharadže. Kdo na něm byl zachycen a co tento snímek udržuje? Bhausaheb má na sobě pouze dhótí (indický oděv), snímek je ale tak živý. Co fotografii zachovává celých sto let? Nazývám to „chemickou látkou“. Vše projevené v tomto světě zde je díky této „chemické látce“ a činnosti se odehrávají zásluhou „automatického mechanismu“. Není tu žádný Bůh, oddaný, Mája ani Brahman. Co k tomuto všemu řeknete? Jak žijící forma přivede na svět další stejnou žijící formu? Lidská forma tu lidskou, lev vzejde ze lva, osel z osla? Energie chemické látky, která má mysl, pořídí všechny tyto fotografické snímky, a sama tato energie pak nabude stejnou formu. Ke všem dovednostem a k růstu formy dochází díky „automatickému mechanismu“. Myslíme si, že celkový pokrok vyžaduje průpravu. Vezměte si jako příklad velice ubohého chlapce s vrozenou nemocí. Vzroste na úroveň Světce a lidé ho začnou uctívat. Na dávné krále se lehce zapomene, tohoto Světce si však lidé pamatují a uctívají Ho. Jak k tomu všemu došlo? Učinil tak někdo či dopomohl k tomu někdo, aby se tak stalo? Je vystaven chrám nesoucí jeho jméno se zlatou kopulí vážící tunu. Tento světec nazývaný jako Džangli Maharadž, což znamená Světec z džungle, žil v Púně.

Takzvané narození představuje vystání tří stavů – bdělého stavu, spánku a vědění. Dokud jsou zde tyto tři stavy, hlad, žízeň a činnosti vedoucí k jejich nasycení budou pokračovat. V minulosti se objevilo mnoho inkarnací. Kdo však může zastavit proces tvoření, zachování a zániku? Já nejsem nikterak pyšný na své poznání. Nad čím mám vůbec kontrolu? Dokonce ani bohové Brahma, Višnu a Mahéš (Šiva) nemohli učinit nic, co by trvalo stále. Tím, co nazývám „Energií chemické látky“, je míněno Nejvyšší Vědomí neboli primární iluze (Múla Mája). Chování nebo činnosti jsou zde kvůli třem gunám (sattva, radžas, tamas), které vedou k mentálním modifikacím. Pozorování všech aktivit se děje díky kvalitě sattva – zprávě „já jsem“. K veškerému dění dochází kvůli třem kvalitám a není v něm žádné „já“ ani „ty“. Hranice času jsou určeny Mahá-tattvou neboli Velkou Skutečností. Bohové Brahma, Višnu a Mahéš existují miliony let. To je dlouho, ale ne věčně. Značí to, jak dlouho trvá kvalita sattva Velké Skutečnosti pro tato božstva. Úhrn životů všech božstev – několik miliard let – se rovná jen okamžiku primární iluze, což značí, že vše je falešné. Životní cyklus Brahmy, Višnua a Mahéše se liší. Nazývám je hodinkami, např. hodinky zvané Brahma. Jak dlouho tikaly? Hodinky jménem Višnu tikaly desetinásobně déle než běžné a hodinky Mahéš tikaly desetkrát delší dobu než ty Višnuovy. Hodiny pojmenované Múla Mája udeřily pouze jednou, což se rovná celkovému času všech tří. Co se jim všem tedy stalo? Nic, jelikož to všechno byla iluze.

Vedu promluvy již čtyřicet let. Navštívilo mne mnoho lidí. Co dělají nyní? Jsou zaneprázdněni svými rodinnými záležitostmi. To je jejich první povinnost, kterou musejí udělat. Je tomu tak ve filmu a musí se to takto odehrát. Měl bych dále vysvětlovat duchovní poznání? Co je přede mnou, když hovořím? Jiní také mluví, ale co se nachází před nimi? Čí informace sdělují? Když někdo hovoří, musí se to k něčemu vztahovat. Mé bytí, ať trvá jakkoliv dlouho, musí jednoho dne zmizet. Jaký je smysl toho všeho? Bytí se objevilo ze stavu nebytí. Kdybych si toho byl vědom, nedovolil bych svému bytí se objevit. Ponechal bych sám sebe zcela mimo ně. Ono se ale objevilo bez mého poznání. Musím proto vědět proč a jak. Nejprve mne napadlo, že bych se měl na objevení se svého bytí zeptat Boha. Avšak kde byl Bůh v mém stavu nebytí? Mnozí ke mně přišli a nabízeli mi pomoc. Řekl jsem jim: „Aniž byste mi něco dali, je pro mne dostačující vše, co už mám.“ V mém případě je vše pod mou kontrolou kromě mého bytí, které je popravdě nebytím. Netýká se mě ani zrození ani smrt. Jsem nedotčený jakoukoli činností. Co to znamená? Přemýšlejí lidé nad těmito řádky? Všude kolem sebe vidíme jen slepé následování. S veškerým tímto pozadím svého vypozorování zpívám čtyřikrát denně bhadžany.

Z knihy Nic je vše

Překlad: Gabriela Adámková

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.