Nová kniha:
Jóga Vásištha jako audiokniha. Vynikající dílo Jóga Vásištha je nově k dispozici jako audiokniha. Přesněji řečeno na níže uvedených odkazech se před pár dny začalo se zveřejňováním audionahrávek. Cílem je postupně namluvit celou knihu.
www.samhita.cz --- youtube --- spotify --- podcasts apple
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
Není zde nic kromě vědomí
8. 4. 2025 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: Pouze ti, kdo odhalí pravý smysl a cíl života, zasluhují uznání, neboť jsou majáky naděje pro budoucí generace. Po miliónech letech jste konečně potkali Sami Sebe. Zahalení ve formě duality je odstraněno. Překrytí ve formě mnoha zrodů se nakonec rozpustilo. Tím se naskytl úchvatný pohled v podobě ´Vše je Brahman (Jedno)´ a tato božská podívaná zůstala. Vše je Pán Krišna. On jediný jako Jedna bezforemná forma nabyl nesčetných podob ve formě slonů, opic, všech živých bytostí, nespočtů rukou, nohou atd. Říká se tomu Džňána dršti (vidění realizované bytosti). Je to vlastně přesvědčení, že spočíváte ve všem (všude). Nazývá se to rovněž ´Okem poznání´ neboli ´Třetím okem Pána Šivy´. Vidět každého jako část jedné Skutečnosti je charakteristickým znakem realizované bytosti.
Přednáška 26
„Jste-li zbaveni atributů, stáváte se kvalitativně nevyjádřitelní. Skutečný smysl života je nalezen. Po mnoha dnech On potkal Sebe.“ (Dasboadh, oddíl 8, kapitola 8, verš 65)
Jste-li zbaveni atributů, poznáváte svou skutečnou přirozenost, která je bez atributů (kvalit). Skutečný smysl života je nalezen. Čeho mělo být dosaženo, bylo dosaženo. Hledající se tak dlouho snažili, až nakonec dosáhli své přirozenosti. Světec Višwamitra žil v odříkání šedesát tisíc let, ale po celou tu dobu nebyl schopen dosáhnout Nejzazší Skutečnosti. Pochválen buď Ten, kdo získal status ´BrahmaVetta´ (realizovaná bytost). Rodiče realizovaného Mistra jsou též hodni chvalořečení, neboť celá jeho rodina je spasena, dojde-li u něho k Seberealizaci. K čemu jsou dobré děti, podobné stovkám bojovníků z rodů Kúruovců v Mahabharátě. Je zde mnoho lidí, kteří studovali a studují různé vědecké obory, a stejně před nimi leží mnoho otázek nezodpovězených. Všechny znalosti jsou dobré jedině tak k získání prostředků k živobytí. I psy a kočky shánějí potravu, aby se nakrmily. Žádný předpis, jak to mají dělat, tu neexistuje. Stručně řečeno všichni džívové neboli hrubá těla, která přišla na svět, se učí čtrnácti druhům učení (Vidja) a 64 oborům světského poznání. Avšak mělo by být jasné, že všechny tyto vědomosti jsou nepřirozené. Lidé se narodí a po celý život prahnou po světských objektech. Tím se stávají utrápení, a nakonec mrzutí zemřou. Pouze ti, kdo odhalí pravý smysl a cíl života, zasluhují uznání, neboť jsou majáky naděje pro budoucí generace. Po miliónech letech jste konečně potkali Sami Sebe. Zahalení ve formě duality je odstraněno. Překrytí ve formě mnoha zrodů se nakonec rozpustilo. Tím se naskytl úchvatný pohled v podobě ´Vše je Brahman (Jedno)´ a tato božská podívaná zůstala. Vše je Pán Krišna. On jediný jako Jedna bezforemná forma nabyl nesčetných podob ve formě slonů, opic, všech živých bytostí, nespočtů rukou, nohou atd. Říká se tomu Džňána dršti (vidění realizované bytosti). Je to vlastně přesvědčení, že spočíváte ve všem (všude). Nazývá se to rovněž ´Okem poznání´ neboli ´Třetím okem Pána Šivy´. Vidět každého jako část jedné Skutečnosti je charakteristickým znakem realizované bytosti. Není zde nic kromě vědomí. On je Jedno Jediné. Neexistuje zde dvojnost. Džíva se vrátil nazpět ke své přirozenosti, ze které vzešel. Z čeho to lze usoudit? Z toho, že si nyní není vědom nějakého svého omezení či odloučení. Držíte-li si totožnost s tělem, jste spoutáni a omezeni. Jakmile přestane existovat dualita, není zde ani hřích, ani zásluha. Máme-li v ústech slinu, nevzniká tím přece nějaký problém. Nebude to ani hříšný ani záslužný čin, spolkneme-li onu slinu, ne? Vždyť je naše vlastní. Nikdo to nepokládá za něco odporného (nehygienického). Vše, co nám náleží, je dobré. Nemá to nic společného s hříchem či ctností. My jsme vše, tak proč by zde mělo být nějaké peklo či nebe, hřích či ctnost? Ten, kdo zcela pochopil Brahman (Jednotu), nemůže nahromadit nějakou nečistotu. Všechny rozdíly a dvojnosti zmizely. Mistr navždy zahnal všech šest duchů (pět elementů a ego).
Přednáška z knihy Amrut laja 1
Překlad: Aleš Adámek