Nová kniha:
Jóga Vásištha jako audiokniha. Vynikající dílo Jóga Vásištha je nově k dispozici jako audiokniha. Přesněji řečeno na níže uvedených odkazech se před pár dny začalo se zveřejňováním audionahrávek. Cílem je postupně namluvit celou knihu.
www.samhita.cz --- youtube --- spotify --- podcasts apple
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
Lidský život je díky dosažení Sebepoznání smysluplný
1. 4. 2025 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: Nevěřte tomu, že jste smrtelní. Odhoďte tuto nevědomost, kterou jste si sami přivodili a spočívejte se sebedůvěrou ve skutečném Já. Obraťte pozornost dovnitř. Nezaobírejte se obavami, ať jsou jakékoliv. Zbavte se dojmu, že vnější objekty jsou skutečné. Opravdu uvěřte, že jestliže někdo pomýšlí na svou vlastní přirozenost (dotazuje se na to, kdo či co je), pak zjistí, že tu není nikdo větší než je On sám. Mějte sebejistotu a buďte o Sobě zcela přesvědčeni. Učiňte myšlenku ´Já jsem Paramátman´ v sobě neochvějnou. Nikdy se pak nestane, že by se vám nepodařilo překročit oceán světské existence. Nahlížejte na vše pouze z pohledu skutečného Já. Nedívejte se skrze oči druhých lidí. Všichni vaši příbuzní si s vámi zahrávají a klidně vás podvedou. Nikdy nemyslete na tělo při uvádění těchto rad do praxe. Měli byste být připraveni dokonce i zemřít, neboť pravda je tato: „Jsem svědek tohoto těla.“
Přednáška 25
„Jste-li zbaveni atributů, stáváte se kvalitativně nevyjádřitelní. Skutečný smysl života je nalezen. Po mnoha dnech On potkal Sebe.“ (Dasboadh, oddíl 8, kapitola 8, verš 65)
On byl Paramátman, bez kvalit. Po nabytí kvalit se stal utrápeným a nešťastným. Poté, co došel do svého původního stavu, vymanil se z cyklů zrodů a smrti. Tím se vrátil k svému prapůvodnímu stavu. Oslavujme nejzazší stav Paramátman, díky kterému všechno úsilí, písma a duchovní poznání (Paramartha) nabylo pravého významu. Boží milost poskytuje lidské zrození. „Jestliže člověk jedná opravdově, stává se Bohem.“ Vaše vlastní Já je poté získáno a nastane nový zlatý den. Jste ukojeni nektarem nesmrtelnosti. Spokojeně cítíte, že jste konečně nalezl svůj skutečný domov. Veškeré úsilí bylo úspěšné. Setkal jsem se sebou po mnoha a mnoha letech. Předtím jsem udělal mnoho chyb. Sloužil jsem někomu jinému (tělu) a žil mylně v domnění, že se jedná o mne samotného. Po milióny zrození jsem považoval chybně tělo za sebe sama. Byl jsem podveden. Tento přelud zmizel a stal jsem se Paramátman.
Berete-li se za tělo, chováte se jako osel s vždy naloženým břemenem. Stejný postoj jako k sobě potom zaujímáte též ke své ženě. Považujete-li tělo za Já, podporujete tím tuto falešnou představu. Tímto způsobem promarníte celý svůj život. Po celou dobu svého života jste uzavřeni v ´temné kobce´ ve formě nevědomosti, kde bez přestání dřete pro osla (tělo), a pak se znovu zrodíte. Nevědomost samotná je viník, neboť vám nedovolí dojít k pochopení. Smyslem lidského života je totiž vymýcení nevědomosti a osvobození se z cyklu zrození a smrti. Právě jen nevědomost je zdrojem veškerého utrpení. Názorný přiklad: Jeden hloupý muž měl povedené kamarády, kteří ho opili kořalkou do němoty. Po nějaké době začali plakat a sdělili mu tuto zprávu: „Je nám opravdu líto smutné události, která tě právě potkala. Před chvilkou jsme navštívili tvůj dům a zjistili, že se tvá žena stala vdovou.“ Jakmile to zcela opilý hlupák uslyšel, začal kvílet a brečet. Kolemjdoucí lidé se ho zeptali na příčinu jeho velkého zármutku. Odvětil jim, že je z jeho ženy vdova. Sténal a křičel: „Hora strádání se sesula dolů a zcela mě rozmačkala.“ Přihlížející lidé pak přivedli ubožáka k rozumu tím, že se zeptali: „Jak by mohla tvá žena ovdovět, když jsi naživu? Ty jsi naživu a tvoje žena se stala vdovou – nejsou obě události neslučitelné?“ Zpitý hlupák trval dál na svém: „Ne, vy co tu stojíte, vy nic nechápete. Mí přátelé právě navštívili můj dům a na vlastní oči viděli, jak má žena ovdověla.“ Na to všichni jeho přátelé vyprskli smíchy a bavili se jeho pošetilým chováním. Tento názorný příklad nepoukazuje pouze na směšné chování opilce, svědčí taktéž o jednání každé lidské bytosti. Každý si navykl dívat se na svět prostřednictvím očí druhých lidí, bez toho, aby nabyl správného pochopení. Stačí, abyste poznali Já, a bude vám jedno, co si druzí říkají. Sami pak budete vědět: Nechť si druzí říkají cokoliv. Mé Já je čiré a neměnné. Je to světlo všech světel. Není možné, aby někdy zaniklo. Jsem ztělesnění Existence, Vědomí a Blaženosti všech. Jsem Svědek všeho. Takové by mělo být vaše pochopení. Přesto i když tomu tak je, žalostně říkáme: „Jak bych mohl(a) dosáhnout štěstí?“ Ó, jak ubohé je to naše naříkání! A modlíme se k Bohu, aby se nad námi smiloval a vrháme se mu k nohám v domnění, že jsme se dostali do velkého průšvihu. Výše uvedená situace není správná, naopak je to ukázka života v iluzi. Proto se pokuste zakusit své Já.
Nevěřte tomu, že jste smrtelní. Odhoďte tuto nevědomost, kterou jste si sami přivodili a spočívejte se sebedůvěrou ve skutečném Já. Obraťte pozornost dovnitř. Nezaobírejte se obavami, ať jsou jakékoliv. Zbavte se dojmu, že vnější objekty jsou skutečné. Opravdu uvěřte, že jestliže někdo pomýšlí na svou vlastní přirozenost (dotazuje se na to, kdo či co je), pak zjistí, že tu není nikdo větší než je On sám. Mějte sebejistotu a buďte o Sobě zcela přesvědčeni. Učiňte myšlenku ´Já jsem Paramátman´ v sobě neochvějnou. Nikdy se pak nestane, že by se vám nepodařilo překročit oceán světské existence. Nahlížejte na vše pouze z pohledu skutečného Já. Nedívejte se skrze oči druhých lidí. Všichni vaši příbuzní si s vámi zahrávají a klidně vás podvedou. Nikdy nemyslete na tělo při uvádění těchto rad do praxe. Měli byste být připraveni dokonce i zemřít, neboť pravda je tato: „Jsem svědek tohoto těla.“ Ať si tělo zůstane či odejde, mé srdce spočívá u chodidel Pandurangy (Mistra).“ Stále rozjímejte nad uvedeným výkladem a intuitivní vnímání Pravdy se dostaví, tím si buďte jisti.
Může se v průběhu vaší praxe stát, že narazíte na mnohé překážky. Celý svět je plný nevědomých mrtvol. Žít v nevědomosti je jako hotová smrt. Kdo jí potravu? Pro koho je veškerá tato služba? To nevíte. Nevědomá osoba slouží šesti duchům (pěti elementům a egu). Pokud neděláte během svého života nic jiného, než že hýčkáte tělo, pak celý váš život přijde na zmar. Po smrti se podle hinduistických zvyklostí tělo zapálí, přičemž ´tělo a kosti hoří jako otep dřeva a vlasy se v plápolajícím ohni spalují jako svazek trávy´. Truchlící pozůstalí pláčou. Sám mrtvý muž se jich zeptal: „Jestlipak jste osvobozeni od osudu, který mě potkal? Zdá se, že se chováte stejně jako já.“ Záchod stejně zůstane záchodem bez ohledu na to, je-li vypulírován a vyčištěn. Svět se hemží živými mrtvolami. Není v nich špetka Sebepoznání. Nevědomí lidé posluhují svému tělu, čímž na sebe berou celou škálu dobrých a špatných skutků. Takhle nějak vypadá světská existence obyčejného nevědomého člověka. Avšak pozná-li Sebe Sama a zbaví se tak domýšlivosti z tělesné totožnosti, okamžitě je Sám Sebou. Až pak budou všechny jeho činy přinášet ovoce. Podle hinduistů předci čekají na svou spásu, které se jim dostane díky realizaci některého z jejich potomků. Tudíž jestliže některý z potomků se narodí proto, aby poznal své Já, spasí tím nejen sebe, ale také své předky. Z toho důvodu se po narození syna v rodině tohoto potomka oslavuje, a rodiče rozdávají všem sladkosti. Není možné popsat slávu Sebepoznání. Lidský život je díky dosažení Sebepoznání smysluplný. Jeho nejdůležitějším významem je poznat Sebe Sama. A opravdu užitečný se život stává jen tehdy, bylo-li Sebe-poznání dosaženo. Pak došlo k naplnění smyslu života. Vezměte si například, že tu je devět set tisíc hvězd, ale jen jeden Měsíc, který září na noční obloze nejjasněji. Východ slunce, padání deště – vše se děje díky tomu, kdo zná Pravdu. Proto ani nelze popsat Jeho velikost. On je nesmrtelný a všemocný v pravém slova smyslu. Ať se stane, co se stát má. Má-li někdo z nás umřít, nechť umře. Zbavte se všech pochybností. Žijeme tu stejně jen na krátkou dobu. Prožijme proto své dny hravě a radostně. Nedbejme tolik o tělo. Diamantový šperk svítí bezesporu kdekoliv. Položíte-li ho na temeno hlavy nebo okolo krku či na zem, svítí všude stejně. Paramátman ve formě Brahman je také stále šťastný v jakékoliv situaci. Toto přesvědčení by mělo nabýt pevných základů. ´Jestliže je přesvědčení o pravdě skálopevné, nabudete na cestě za poznáním pevnost a sílu.´ Tělo, ve kterém dříme poznání Já, bude zákonitě zářit poznáním. Musí zde však být pevné přesvědčení ´Já jsem Pán (který existuje), já jsem Pán (který prostupuje).´ Potom jste dosáhli všeho, čeho mělo být dosaženo.
Přednáška z knihy Amrut laja 1
Překlad: Aleš Adámek