Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

Vy jste právě to samé Átman, které hledáte

24. 12. 2024 - advaita

Siddharaméšvar MaharadžTo, o čem nemůžete spekulovat způsobem „to je“ nebo „to není“, je Já. Koncept, který vyvstává, když se zbavíme obou konceptů „to je“ a „to není“, je tím nejlepším konceptem, konceptem bez konceptů. Nyní může vstoupit do popředí skutečná entita, Já. Ego zmizí a pak je prokázáno, že my sami jsme Brahman. Vaikuntha, příbytek boha Višnua neboli nebesa, jsou všechno koncepty mysli, ale mysl si nedokáže představit Átman. Mysl umí dělat mnoho velkých věcí, ale nemůže dosáhnout podstatu Já. Může noha chodit? Jistěže ne. Noha nemůže chodit z vlastní vůle, musí být vedena určitou silou, silou známou jakožto vědomí. Dovolte mi uvést další příklad. Nemůžete držet ruku stejnou rukou, ale můžete s ní držet jiné věci. Mysl vyvstala z Átman. Je produktem Átman, proto si ho nemůže uvědomovat. Mysl se musí přetvořit v Átman, aby jej mohla vnímat. Átman je největší ze všech. Je to svědek. Nelze jej vnímat smyslovými orgány, řečí ani intelektem. Toto vám nemůže říci nikdo jiný než Mistři. Máme informace o Átman. Vy jste právě to samé Átman, které hledáte. Ten, kdo se ptá, kde se nachází Átman, není nikdo jiný než Átman.

28. listopadu 1930

To, o čem nemůžete spekulovat způsobem „to je“ nebo „to není“, je Já. Koncept, který vyvstává, když se zbavíme obou konceptů „to je“ a „to není“, je tím nejlepším konceptem, konceptem bez konceptů. Nyní může vstoupit do popředí skutečná entita, Já. Ego zmizí a pak je prokázáno, že my sami jsme Brahman. Vaikuntha, příbytek boha Višnua neboli nebesa, jsou všechno koncepty mysli, ale mysl si nedokáže představit Átman. Mysl umí dělat mnoho velkých věcí, ale nemůže dosáhnout podstatu Já. Může noha chodit? Jistěže ne. Noha nemůže chodit z vlastní vůle, musí být vedena určitou silou, silou známou jakožto vědomí. Dovolte mi uvést další příklad. Nemůžete držet ruku stejnou rukou, ale můžete s ní držet jiné věci. Mysl vyvstala z Átman. Je produktem Átman, proto si ho nemůže uvědomovat. Mysl se musí přetvořit v Átman, aby jej mohla vnímat. Átman je největší ze všech. Je to svědek. Nelze jej vnímat smyslovými orgány, řečí ani intelektem. Toto vám nemůže říci nikdo jiný než Mistři. Máme informace o Átman. Vy jste právě to samé Átman, které hledáte. Ten, kdo se ptá, kde se nachází Átman, není nikdo jiný než Átman.

Na policii je nahlášena krádež. Policista v rámci svých povinností dopadne zloděje, který je na útěku. Proč jste ke mně přišli, aniž byste informovali policii, že jste se ztratili? Přicházíte jen proto, abyste dostali prasád? Policii jste neinformovali, protože jste se v první řadě nikdy neztratili. Zkrátka, trpíte odvěkým klamem, že jste se ztratili a jste si jistí, že vám mohu pomoci se najít. A já jsem souhlasil, že vám pomohu najít místo, kde se nacházíte. Já, Átman, se nikdy neztratilo. Je oporou veškerého dění tím, že prostě existuje, svou pouhou existencí. Existenci si nelze vypůjčit. Nikdy ji nelze rozdat v almužně. Nelze ji získat tím, že o ni budete prosit. Átman je věčně přítomné. Přesto jste to pouze vy, kdo si jeho přítomnost neuvědomuje. Říkáte, že Átman je ztraceno, aniž byste si uvědomovali, že vy sami jste Átman.

Dosud nezveřejněná přednáška

Překlad: Gabriela Adámková

 

 

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.