Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
Osvobození získáte již v okamžiku, kdy vám Mistr přislíbí získání osvobození
31. 12. 2024 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: Není možné uctívat Já, uctívat poznání nebo uctívat ´vnitřní nástroj (vědomí)´. Mistr rozdává bez toho, aby za to něco očekával. Splatit čímkoliv Jeho laskavost je nemožné. Proto by měl každý vyjádřit naprostou oddanost svému Mistru. To je tím, co musí Já zakusit. Tato Božská Pravda (Paramartha), která nemá žádnou podporu uctívání Saguny (s formou), je bezedná. V den, kdy přestanete uctívat, přestane existovat vztah mezi vámi a Ním (Mistrem). Uctívání Mistra ve formě (Saguna) slouží pro potěšení uctívatelů. Ten, kdo má jak konečné poznání, tak úctu k Mistrovi ve formě (Saguna), je jako král. Nyní vám povím tajemství všech tajemství. Nepřestávejte uctívat Mistra ve formě (Saguna). Uctívání je jako potrava (výživa).
Přednáška 18
„Adepta omezují jeho sny či touhy. Právě z tohoto důvodu je spoután (k tělesnému vědomí) jako džíva. Světec ho vysvobodí tím, že ho naučí rozlišovat.“ (Dasboadh, oddíl 8, kapitola 7, verš 4)
Dříve zde aspirant vznesl dotaz na dobu, potřebnou k dosažení osvobození při následování světce. Zde je odpověď na tento dotaz: „Jakmile aspirant zcela následuje světce, zřekne se svého ega a dojde k osvobození.“ I když to vypadá jednoduše, ve skutečnosti je velmi obtížné mít chuť to udělat. Uchýlit se k nohám Mistra není snadné. Samotné vyvstání nutné potřeby spočívat u nohou Mistra je obrovským pokáním. Po úplném odevzdání se Mistru dojde k celkové očistě srdce. Satguru, Mistr, je Parabrahman, či Bezmyšlenkovitá Skutečnost. Mít víru v Mistra je obrovské štěstí. Světec Vasištha obdařil milostí prince Rámu, který díky ní pochopil nejpodstatnější aspekt Sebe sama. Světská existence a usilování o duchovní poznání jsou dvě kola brusného kamenu (k rozemletí zrn obilí) Všechna zrna jsou mezi nimi rozmačkána, avšak zrna, která se přilepí k otočnému čepu, rozdrcena nejsou. Podobně ti, kdo žijí pod vedením Mistra, jsou zachráněni od lopoty, kterou s sebou přináší světská existence. Brahma, Višnu, Šiva (Maheš) – i oni se stanou Bohem jen díky Guruově milosti. Když někdo mluví o Pravdě, zapomene ji. Když někdo mluví o Óm (prvním slově - zvuku), zapomene na ´Só-ham´ (Já jsem To). Jestliže se někdo považuje za probuzeného, zapomíná na probuzení. Pouze Mistr je tím, kdo vás dostane do kontaktu se Skutečností. Jste-li znaveni z opakování posvátných jmen, pokání, služby, vykonávání dobrých skutků, dojdete nakonec k přesvědčení, že bez pomoci Mistra není možné ničeho dosáhnout. Písma říkají, že adept musí obdržet důkaz Skutečnosti tím, že právě toto zakusí. Dokonce i dospět k pochopení, že bez Mistra spásu získat nelze, může trvat milióny let. Guru či Mistr je nutný k tomu, abyste se dostali za hrubé, jemné a kauzální tělo. Ten, kdo pochopí, že bez Mistra není možná spása, se plně Mistru odevzdá. Sklopit hlavu pří klanění značí odevzdání svého intelektu. Vše, co mělo být prostřednictvím intelektu vykonáno, se provedlo, nicméně žádné vykoupení či uspokojení to nepřineslo a nepřináší. Hledající se trmácí po dlouhou dobu sám bez Gurua, v domnění, že najde pravdu. Nepotkal však na své cestě nikoho, kdo by mu ukázal cíl cesty. Milióny let utekly a veškeré dosavadní hledání bylo zbytečné. Přitom Pravda je na dosah ruky. Člověku trvá dlouhou dobu, než dosáhne osvobození. Důvodem je fakt, že jeho mysl není dostatečně pročištěná. Proto také žák dosáhne osvobození, až když se odevzdá Mistru. Na začátku nikdo neví, co je vlastně ukryto pod pojmem osvobození. Někdo říká, že je třeba ´vykonávat dobré skutky´. Člověk, chtivý dosáhnout rychle úspěchu, se vrhne na dobročinnost. Jestliže opravdu věříte tomu, že dostanete nazpět vše, co dáte na charitu, proč nedáte jako milodar i své končetiny, štědře jednu po druhé? Avšak člověk (považující se za tělo) díky své chtivosti začne vykonávat charitativní činy v naději, že za to bude náležitě odměněn. Vykoná dobročinné skutky a potom je celý nedočkavý, když z nich požaduje pro sebe odměnu. Bude však někdo chtít přijmout plody hříšného činu? Kromě Mistra tu není nikdo, kdo je schopen udělit transcendentální poznání Já. Mistr vás osvobodí od veškeré karmy (činů). Mistr Krišna řekl žáku Ardžunovi, aby zanechal všech činů (karmy) a pouze se Mu odevzdal. Všechny karmy, činy volají po očistě mysli. Pouze Mistr uděluje Poznání. Takže se odevzdejte Mistrovi, neboť všechny své činy a náboženské povinnosti děláte jen proto, abyste dozrál v Mistra. Pravého poznání bez Mistra dosáhnout nemůžete. Osvobození získáte již v okamžiku, kdy vám Mistr přislíbí získání osvobození. O tom není žádných pochyb. Mistr má kapacitu udělit osvobození. Mistr vám vysvětlí poznání Já mnoha možnými způsoby. Bude vám to vysvětlovat a dokazovat správnost svého tvrzení do té doby, dokud vám to nebude naprosto jasné. Mistr má monopol v poskytování osvobození. Berte to jako samozřejmost. Uctívání je matka poznání. Tudíž obojí, jak lopota světa, tak Bůh, který vás dostane pod tlak, odezní. Uctívání značí víru v Mistra. Není zde žádný rozdíl mezi vašim Já a Já Mistra.
Není možné uctívat Já, uctívat poznání nebo uctívat ´vnitřní nástroj (vědomí)´. Mistr rozdává bez toho, aby za to něco očekával. Splatit čímkoliv Jeho laskavost je nemožné. Proto by měl každý vyjádřit naprostou oddanost svému Mistru. To je tím, co musí Já zakusit. Tato Božská Pravda (Paramartha), která nemá žádnou podporu uctívání Saguny (s formou), je bezedná. V den, kdy přestanete uctívat, přestane existovat vztah mezi vámi a Ním (Mistrem). Uctívání Mistra ve formě (Saguna) slouží pro potěšení uctívatelů. Ten, kdo má jak konečné poznání, tak úctu k Mistrovi ve formě (Saguna), je jako král. Nyní vám povím tajemství všech tajemství. Nepřestávejte uctívat Mistra ve formě (Saguna). Uctívání je jako potrava (výživa). Předvedl jsem vám to v podobě tohoto patnáctého drahokamu – uctívání vykonávané po osvobození. Mistrova chodidla jsou hodna nejvyšší úcty. Udělejte všechno, co je ve vašich silách, a začleňte uctívání do svého života. V nesmírném oceánu veškeré existence máte k dispozici jednu obrovskou podporu, podporu v podobě úcty k Mistrovi. On je Já, dávající intelektu schopnost rozlišovat. On je potěšen uctíváním. Je to právě jen uctívání Mistra, které napraví všechny chyby a všechny vaše ´hříchy´. Proto horlivě uctívejte, potom dobro, které následuje po uctívání, bude vaše. Nevytvářejte žádné překážky. Mistr je kráva, splňující všechna přání (Kamadhenu). Uctívání je zcela nezbytné, chcete-li mít neotřesitelné poznání.
Přednáška z knihy Amrut laja 1
Překlad: Aleš Adámek