Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

Být, nic nedělat; to je přirozený stav – Punyatithi Šrí Siddharaméšvara Maharadže

27. 10. 2024 - advaita

Siddharaméšvar MaharadžK Já neexistuje žádá cesta. Nemáte k němu přístup ani pomocí řeči, ani pomocí mysli. Abyste ho našli, musíte na všechno zapomenout. Přesto, každý toho může dosáhnout. Jediné, co je zapotřebí, je praxe. Musíte pochopit a praktikovat. K tomu musíte odseknout všechny vztahy se svým tělem. V těle jste se takříkajíc ztratili. Tělo vás posedlo a vy tudíž nejste schopni rozpoznat své pravé Já. Kdo jste? Vy jste to, co dokáže vnímat všechny a všechno. Jste ryzí poznání. Vyvstanou-li v tomto poznání myšlenky, poznání se pak nazývá mysl, a tak přichází do hry mysl. Vy, ve formě poznání, jste Átman. Když řeknete: „Toto je strom,“ objeví se myšlenka, že je to strom a zrodí se koncept stromu. Když si poznání neboli Átman, které je jedinou pravdou, začne uvědomovat něco jiného než Já, promění se v mysl. Aby došlo k realizaci, musíte si být vědomi, že jste ve formě poznání a mimo tělo. Pak ten, kdo si představoval, zůstane bez představ, a nakonec zůstane jen vědění neboli tvůrce konceptů. Bez konceptů zůstává pouze Stvořitel. Je svědkem temnoty, ale není ztracen. Je-li lampa zhasnuta, plamen přestane existovat, ale ten, kdo ji zhasl, je stále tu. I když ve tmě, On je svědek. Není ztracen. Považujte tuto lampu za svou představivost. Když představivost zmizí, přesto zůstane ten, kdo si to představuje. Poté, za několik dní, pochopíte, že nejste tělem. Jste tím, kdo si je těla vědom. Jakmile nabyde toto poznání, stanete se Brahman, a nazýváte se Pradnyan-Brahman. Později odhodíte i toto poznání a proměníte se v Brahman ve formě Vidžňány neboli Absolutní Brahman. To je nezbytné zjemnění. V tomto stavu neexistuje žádné poznání ani nic jiného. Tento stav se vyznačuje nepřítomností čehokoliv. Poté, co dosáhnete stavu Pradnyana-Brahman, zahájíte vyšší studium Vidžňány neboli Absolutního Brahman.

Být, nic nedělat; to je přirozený stav

11. června 1929

K Já neexistuje žádá cesta. Nemáte k němu přístup ani pomocí řeči, ani pomocí mysli. Abyste ho našli, musíte na všechno zapomenout. Přesto, každý toho může dosáhnout. Jediné, co je zapotřebí, je praxe. Musíte pochopit a praktikovat. K tomu musíte odseknout všechny vztahy se svým tělem. V těle jste se takříkajíc ztratili. Tělo vás posedlo a vy tudíž nejste schopni rozpoznat své pravé Já. Kdo jste? Vy jste to, co dokáže vnímat všechny a všechno. Jste ryzí poznání. Vyvstanou-li v tomto poznání myšlenky, poznání se pak nazývá mysl, a tak přichází do hry mysl. Vy, ve formě poznání, jste Átman. Když řeknete: „Toto je strom,“ objeví se myšlenka, že je to strom a zrodí se koncept stromu. Když si poznání neboli Átman, které je jedinou pravdou, začne uvědomovat něco jiného než Já, promění se v mysl. Aby došlo k realizaci, musíte si být vědomi, že jste ve formě poznání a mimo tělo. Pak ten, kdo si představoval, zůstane bez představ, a nakonec zůstane jen vědění neboli tvůrce konceptů. Bez konceptů zůstává pouze Stvořitel. Je svědkem temnoty, ale není ztracen. Je-li lampa zhasnuta, plamen přestane existovat, ale ten, kdo ji zhasl, je stále tu. I když ve tmě, On je svědek. Není ztracen. Považujte tuto lampu za svou představivost. Když představivost zmizí, přesto zůstane ten, kdo si to představuje. Poté, za několik dní, pochopíte, že nejste tělem. Jste tím, kdo si je těla vědom. Jakmile nabyde toto poznání, stanete se Brahman, a nazýváte se Pradnyan-Brahman. Později odhodíte i toto poznání a proměníte se v Brahman ve formě Vidžňány neboli Absolutní Brahman. To je nezbytné zjemnění. V tomto stavu neexistuje žádné poznání ani nic jiného. Tento stav se vyznačuje nepřítomností čehokoliv. Poté, co dosáhnete stavu Pradnyana-Brahman, zahájíte vyšší studium Vidžňány neboli Absolutního Brahman.

Základní principy, které mají nejvyšší důležitost, jsou snadno dostupné. Vezměte si příklad slunečního světla. Sluneční světlo je ve srovnání s jakýmkoli umělým světlem snadno dostupné. Stejně tak, Vidžňána, nejryzejší forma poznání, je snadno dostupná a nablízku. Veškerá činnost hrubého a jemného těla existuje pouze v mysli. Pokud sedíte v klidu bez jediné myšlenky, zůstává pouze kauzální tělo, zapomnění. Mysl, proces myšlení, je v tomto bodě eliminován, protože hrubé a jemné tělo přestává existovat. I toto kauzální tělo je pomalu zapomenuto. V tu chvíli cítíte, že je tu hluboká a široká jáma, jáma nevědomosti. I ta pomalu mizí a to, co vnímalo toto zapomnění - Já, stále existuje, ale nelze jej pochopit. V tu chvíli vstoupíte do pocitu spokojenosti, a tak zůstáváte tiše. Seďte klidně a nenápadně spočiňte v tom, co zůstává bez použití mysli a intelektu. Opusťte tohoto nevýznamného smrtelného džívu a proměňte se v Šivu nebo lépe řečeno buďte Pánem, Mistrem, vlastníkem, abyste v tom spočinuli. Jen tak lze nepochopitelné pochopit.

Tam neexistuje žádná myšlenka, a nikdy tu neexistuje žádné vědomí. Je to jako nebýt si vůbec vědom. Musíte dokonce zavrhnout myšlenku, že jste vědomí, teprve pak můžete získat poznání týkající se Skutečnosti. Schopnost vrátit se po tomto pochopení do pozemského světa a zakoušet původní stav, kde neexistují žádné myšlenky, je nesmírně důležitá. V Brahman neexistuje ani myšlenka poznání, ani nevědomosti. Musíte být vědomí a zbavit se všech pocitů i myšlenek.

Jak můžete realizovat toto Brahman? Čím více po něm saháte, tím více se vám vzdaluje. Vaše mysl dokáže vnímat projevený obsah všeho, co je patrné. Nedokáže však vnímat latentní obsah, který je skrytý, a přesto je zodpovědný za to, co je projevené. Vezměte si například Pána/Boha, který je v každém. Ve chvíli, kdy se Ho snažíte hledat pomocí své mysli, zmizí. K Jeho uvědomění musíte využít princip Já, které je podkladem všeho. S pomocí Já pak musíte oddělit čtyři těla a odhodit je. Jak již bylo zmíněno, postupujte až do konce, dokud nezůstanete jen vy, Já. Jednoduše řečeno, prohlédněte všechna těla, abyste odhalili své původní Já, vaši Boží přítomnost. Pozor, stále není vidět. Proto se nikdy nesnažte hledat své Já. Pokud se o to pokusíte, určitě se objeví myšlenka, a vy se opět ocitnete zpět v jemném těle. V okamžiku, kdy se pokoušíte spatřit své Já, začne existovat trojí zkušenost; do hry vstoupí vidoucí, vidění a viděné a celý účel poznání sebe sama je zmařen.

Ani zapomnění, ani poznání, nemá určitý tvar nebo formu. Jsou to pouze fáze ryzího vědomí. Poznejte toto vědomí tím, že jste si vědomi. Vyjmete-li vodnatost z vody, pak jak lze vodnatost vody poznávat? Použijete-li své smrtelné oči, nebudete schopni vnímat a chápat. K pochopení potřebujete jemné vidění.

Chcete-li hledat jemné, použijte jemné vidění. Pak ten, kdo říká, že v jemném už nic není, je velmi, velmi jemný. Jste to vy, Já, skutečné Já. Zapomenout na vše je jediná metoda, kterou je třeba přijmout, abychom si vzpomněli na Já. Je to jediný trik. Šruti použily vylučovací metodu, aby přesně určily Já. Vyřazení všeho, co není Já, vám automaticky pomůže směřovat k Já. V okamžiku, kdy se snažíte uvědomit si Já, přichází ego. Proto se nesnažte být Já. Neexistují žádné prostředky, jak být Já, a cokoli se pokusíte udělat, bude škodlivé. Já lze realizovat pouze tak, že nebudete něco dělat. Je Samo-osvětlující, proto k poznání Brahman nemusí být nic uděláno. Pochopení přichází automaticky a plyne bez námahy a přirozeně. Být, nic nedělat; to je přirozený stav. Až půjdete k Mistrovi, vysvětlí vám to a řekne vám, že se tomu říká „sféra blaženosti“. Mistr předepisuje odpočinek. Odpočinek je zvláštní postup, který je třeba přijmout, abychom dosáhli Seberealizaci. Seďte tiše. Přestaňte cokoli dělat. Nicnedělání je jediný stav, který může vést ke Skutečnosti.

Dosud nezveřejněná přednáška

Překlad: Gabriela Adámková