Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

Není tu vskutku nic dalšího než To

8. 10. 2024 - advaita

Siddharaméšvar MaharadžJestliže prohlašujete ´Já jsem prožil to a to´, pak to značí, že vaše ego (pocit ´já´) tu je stále přítomné. Myšlenka ´Já jsem získal tu a tu zkušenost´ je klam. Pocit ´já´ v tvrzení ´Já jsem znalý věci´ nebo ´Já se stal Brahman´ je egem. Někdejší ´já´ by mělo zmizet. Vše, co tu bylo předtím, je přirozeně Brahman. Trn v podobě pocitu ´já´ musí být vyjmut. Potom jste se s tím vypořádali. Když se stanete všeprostupujícím, stáváte se Brahman. Ego ´já jsem Brahman´ přichází, ale stejně tak později mizí. To, co tu vždy zůstává, je Jedno Jediné Absolutno.

Přednáška 7

„Světská iluze (samsára) je sen uvnitř snu. Uvědomíte-li si to, jasně budete vědět, co je Skutečná Pravda a co není.“ (Dasboadh, oddíl 6, kapitola 10, verš 51)

Ten, kdo je nezrozený, v noci neusíná ani nestárne a ani nepozná smrt. Jak to funguje, když je pozorován sen ve snu? Řekne-li se o někom, že spal a snil, znamená to, že je v iluzi. Řekneme-li, že usnul, pak to značí, že se stal džívou, který si myslí, že je to a to tělo. Stav Brahman byl překryt nevědomostí a v této iluzi se nachází další iluze, kterou je světská existence. Je to sen uvnitř snu. Světská iluze se jeví jako pravá. Brahman byl všudypřítomný, jenže poté se stal malým, potom se omezil na formu, čímž se stal dílčí oddělenou entitou, a tak začal považovat světskou existenci za pravou. V tomto prachobyčejném snu začal rozlišovat mezi Guruem a žákem, ctností a hříchem, pravdou a nepravdou. Mnozí lidé umírají v tomto snu. Je proto obrovské štěstí pochopit, co je skutečné a co neskutečné v průběhu tohoto dlouhého snění. „Ani pes nejí věc, která náleží hříšníkovi.“ Zřeknutí se bohatství, pociťování odpoutanosti a úcta k realizované bytosti (světci) je výsledkem dřívějších zásluh a velkého štěstí. Jedině taková bytost začne pomýšlet na setkání se světcem. Jen zřídkakdy se v někom, kdo sní uvnitř snu, probudí touha dobrat se pravdy. Je to jako když jste plně bdělí a zcela při smyslech, navzdory velké dávce požitého brandy či navzdory vlastnění obrovského bohatství, které obyčejně přináší ďábelskou pýchu. Takový jedinec má opravdu štěstí. On je ve snu uvnitř dalšího snu. Avšak s ohledem na svůj ctnostný intelekt navštívil Gurua a naučil se rozlišovat mezi pravdou a nepravdou. Dostalo se mu zkušenosti, že vše ostatní je klamné a prožil zkušenost ´Já jsem Brahman´. To znamená, že se probudil ze snu. Když opět rozjímal v tomto snu, došel k dalšímu závěru, že i prohlášení ´Já jsem Brahman´ je falešné, neboť celý svět a slova jsou iluzí. Následkem toho, že spočinul ve svém přirozeném blaženém stavu, se zklidnil. Pravda byla odhalena. Plně si uvědomil skutečnost, že je Brahman. Tento stav prožívání znamená, že je plně probuzen (z obou snů). Nejen že zmizí klamná iluze, ale vytratí se také pocit ´Já jsem to prožil´. Neboť jestliže někdo tvrdí, že prožil Já, znamená to, že se od Já vlastně oddělil. Pravým testem je zjištění, že nemáte žádný pocit sebe sama. Jestliže mango říká: „Přišlo jsem na to, jak jsem sladké“, pak to není mango. Jestliže prohlašujete ´Já jsem prožil to a to´, pak to značí, že vaše ego (pocit ´já´) tu je stále přítomné. Myšlenka ´Já jsem získal tu a tu zkušenost´ je klam. Pocit ´já´ v tvrzení ´Já jsem znalý věci´ nebo ´Já se stal Brahman´ je egem. Někdejší ´já´ by mělo zmizet. Vše, co tu bylo předtím, je přirozeně Brahman. Trn v podobě pocitu ´já´ musí být vyjmut. Potom jste se s tím vypořádali. Když se stanete všeprostupujícím, stáváte se Brahman. Ego ´já jsem Brahman´ přichází, ale stejně tak později mizí. To, co tu vždy zůstává, je Jedno Jediné Absolutno. Není tu vskutku nic dalšího než To. Odejít za prázdnotu znamená spočívat v bezmyšlenkovité Skutečnosti, Parabrahman.

Přednáška z knihy Amrut laja 1

Překlad: Aleš Adámek

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.