Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

Když pochopíte Sebe, pak víte, že nemusíte dělat nic

24. 9. 2024 - advaita

Siddharaméšvar MaharadžI když víte, že pouze Já vám může přinést štěstí, velká iluze (Mája) vás svádí a strhává zpět do dřívějšího stavu nevědomosti. Jen když se upevníte v Brahman a stabilizujete zde všechny tři články – tělo, řeč a mysl, můžete dosáhnout Absolutního Poznání. Můžete pak dělat cokoliv, zdobit se zlatem, nosit drahé oděvy, a přesto po oddělené totožnosti už nikdy nezatoužíte. Milost Gurua vám přijde jedině tehdy, když považujete vše projevené za neskutečné. Nezřeknete-li se všeho uvnitř sebe, pak cokoliv, co uděláte, bude ve výsledku zcela opačné, než jaké to mělo být. Můžete nosit zlato, stříbro, šperky z drahých kovů či velmi drahé oděvy, přesto nečekejte, že vám tento život poskytne nějakou radost. Lidská bytost nemůže nikdy dosáhnout klidu. Jedině vaše pravé Já dokáže žít Pravdu a mluvit o Ní.

Přednáška 5

„Když objektivní poznání dojde ke konci, vidoucí (pozorovatel) nezůstane vidoucím. V ten okamžik se pýcha ega (pocitu ´já jsem´) rázem vytratí.“ (Dasboadh, oddíl 6, kapitola 10, verš 16)

Aspirant nevyhnutelně čelí otázce: „Měli bychom dál vykonávat světské záležitosti nebo bychom se měli naprosto vzdát světa?“ Nedává smysl, nosí-li někdo okolo krku věnec utkaný z posvátných květů Tulsi a přitom má srdce zachvácené vztekem. K čemu je mnišské roucho, jste-li nevšímaví k svému vnitřnímu Já? Mimo to, stromy, tygři, zvířata a ptáci nevedou rodinný život, znamená to tedy, že se z nich stanou světci? Měli byste si stále uvědomovat své vnitřní Já. Objektivní poznání by mělo být potvrzeno za nepravé. Vše, co podnikáme, by mělo být prokázáno za neskutečné a to, co bylo považováno za neskutečné, by mělo být potvrzeno za Pravdu. Marníte čas a váš život je k ničemu, nejste-li od všeho odpoutaní. Postoj se musí změnit. Zůstat ve světě s jasným pochopením, že vše projevené je falešné, je postoj v konání, plný odvahy. Měli byste se od všeho vnitřně odpoutat. Jakmile se naučíte nenechat se do ničeho vtáhnout, čili když se dokážete všeho vzdát, pak zažíváte Zkušenost odpoutanosti. Žijte jak chcete, ale vnitřně se všeho zřekněte. Objekty jsou neskutečné. Musíte obrátit postoj své mysli pryč od objektů a rozvíjet postoj ´Já je Brahman´. I když budeme vnímat 5 elementů jako něco zdravého a příznivého, stále veďme v patrnosti, že jsou ve své podstatě nebezpečné. I když víte, že pouze Já vám může přinést štěstí, velká iluze (Mája) vás svádí a strhává zpět do dřívějšího stavu nevědomosti. Jen když se upevníte v Brahman a stabilizujete zde všechny tři články – tělo, řeč a mysl, můžete dosáhnout Absolutního Poznání. Můžete pak dělat cokoliv, zdobit se zlatem, nosit drahé oděvy, a přesto po oddělené totožnosti už nikdy nezatoužíte. Milost Gurua vám přijde jedině tehdy, když považujete vše projevené za neskutečné. Nezřeknete-li se všeho uvnitř sebe, pak cokoliv, co uděláte, bude ve výsledku zcela opačné, než jaké to mělo být. Můžete nosit zlato, stříbro, šperky z drahých kovů či velmi drahé oděvy, přesto nečekejte, že vám tento život poskytne nějakou radost. Lidská bytost nemůže nikdy dosáhnout klidu. Jedině vaše pravé Já dokáže žít Pravdu a mluvit o Ní. Chování takto realizované bytosti je harmonicky sladěné s tělem, řečí a myslí. Jestliže si někdo myslí, že je pouze hmotné tělo, potom bude mluvit pouze o těle. Jaký je květ, taková je jeho vůně. I když jste v tomto světě, měli byste žít jako kdybyste zde nebyli. Pro Brahman je vše rovnocenné, ať už se jedná o světský život nebo o les. Když zde nejste, jak zde může být jakákoliv pozemská (světská) existence? Žijte jak si přejete, ale změňte svůj postoj. Vše potřebné je potom vykonáno. Čokamela, upřímný, byl řezník a měl ve zvyku stále v ruce držet kost. Můžete jíst zdravé čisté jídlo, ale co si počnete se svými mentálními proměnami? Jakmile si uvědomíte, že vše, včetně myšlenky ´já´, je falešné, pak nezůstává nic, než vaše pravé Já (Brahman). Není tu nic dalšího. Jen postoj se musí změnit. To je znak zřeknutí se. V hlubokém spánku, kdy zmizí svět, jsou si král a žebrák rovni. Jak šťastní jste v okamžiku, kdy opustíte v noci svět a odeberete se ke spánku! Tam nepotřebujete svět, dům, práci nebo ženu. Když jedině On (Brahman) zůstává, je přítomen obrovský klid a blaženost. Utrápeni jste proto, že si vsugerováváte povinnosti dělat mnoho věcí. Když pochopíte Sebe, pak víte, že nemusíte dělat nic. Kde je potom nějaká starost o něco? To je důvod, proč jsme ve své podstatě vždy šťastní. Má-li někdo povinnost plnit si všelijaké úkoly, ať už to je král nebo Bůh, je nádeník. Světci musí projevovat soucit. Ten, kdo je bez žádostí, je Bohem všech bohů. Buďte alespoň v mysli projednou bezžádostiví. To se může přihodit pouze cítíte-li, že tento svět je neskutečný. Stáhněte svou mysl pryč ze světa a upevněte ji v Já. Objekty jsou neskutečné; jen Brahman je Pravda. Když si přivlastníte tento postoj, nemusíte nic dalšího dělat. Potom si žijte, jak chcete. Ten, kdo neumí tancovat, nalézá povrch k tanci hrbolatý, avšak ten, kdo usiluje o poznání Já, nakonec tohoto poznání nějak dosáhne. Prahlad (oddaný Boha Višnu) dostal od svého otce příkaz, aby si nedával boží jméno. Prahlad svému otci odvětil: „Můžeš být vlastníkem mého těla, ale nad mou myslí žádnou moc nemáš.“ Jestliže jste v práci hodně zaneprázdněni, připomeňte si Sebe jako Brahman a ztotožněte mysl s Brahman. Intelekt musí být transformován. V mysli si řekněte: „Já jsem Ráma (Brahman).“ Potom vše, co budete dělat, se stává Rámou (Brahman). Odhoďte ideu „Já jsem to a to“ a pronikněte do vesmíru.

Přednáška z knihy Amrut laja 1

Překlad: Aleš Adámek