Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

Zrození a smrt náleží pocitu ´já´

17. 9. 2024 - advaita

Siddharaméšvar MaharadžVymažte ze své mysli pocit, že jste nějaké individuální ´já´. Dokážete-li to, je to známka poznání. Naopak, říkáte-li: „Jsem tím, kdo zakouší to a to“, jste pohlceni démonem Rahu, tzn. že stále zůstáváte v iluzi. Je to ruka, která se zvedne, ale vy řeknete automaticky ´já zvedl ruku´. Oči vidí předmět, jenže vy řeknete ´já vidím předmět´. Nos cítí vůni, vy na to řeknete ´já to cítím´. Za vším je síla neosobního Já, jenže vy říkáte ´já to udělal´. Síla náleží Bohu. Kdo je tím egem, činícím si neoprávněné nároky na entitu ´já´? Neměl vyhrazené žádné místo v paláci, avšak ihned poté, co byl vpuštěn dovnitř, přestal uznávat krále a prohlásil se za vladaře a svoji vlastní (neskutečnou) existenci korunoval za skutečnou.

Přednáška 4

„Když objektivní poznání dojde ke konci, vidoucí (pozorovatel) nezůstane vidoucím. V ten okamžik se pýcha ega (pocitu ´já jsem´) rázem vytratí.“ (Dasboadh, oddíl 6, kapitola 10, verš 16)

Jedině Brahman existuje. Je bez jakékoliv známky duality. Brahman jediný je, vedle něho nic dalšího neexistuje. Proč se tedy projevuje jako vesmír? Zlato existuje v různých druzích šperků, nic víc. Šperky pak rozdělujeme na různé druhy, které nazveme náramky, náhrdelníky, řetízky apod. Liší se od sebe, avšak jejich podstata je stejná – zlato a nic víc. Objekt, který se ze zlata vyrobí, je neskutečný. I kdyby se muselo zlato při výrobě mnohokrát ohýbat a překrucovat do konečné podoby šperku (objektu), nakonec z toho není nic než zase jen zlato. Jméno a forma nejsou podstatné, a nejsou ani skutečné. Proč někdo dostal jméno Hiralal (což v jazyce Máráthí značí diamant)? Aby si ho lidé všimli. Vždyť nevyměšuje diamanty. Svět jmen a forem je neskutečný, avšak jediné ´universální vědomí´ je skutečné. Jestliže je podkladem šperků zlato, pak jejich barva a zevnějšek jsou stejné. Kdyby se ze zlata vyrobil velbloud, zůstane zlatem, a dokonce i kdyby se z něho vytvořil Bůh Višnu, bude to vždy zlato. V tom všem existuje jeden podklad – zlato. ´Existence´ je vše prostupující – je i v neživých objektech, řekněme křeslech. V křesle existuje dřevo. Podobě je i vše ostatní v tomto světě konceptuální. Není tu nic jiného, než samotné Brahman. Měli byste na vše nahlížet bez kategorizování, potom ´pozorovatel´ (vidoucí) zmizí. Pocit ´já jsem´ musí být vykořeněn. To je smysl veškeré snahy Védanty. Pocit ´já jsem´ je jako dva démoni Rahu a Ketu, kteří pohlcují vše (slunce). V Indii si lidé při zatmění slunce myslí, že démoni Rahu a Ketu spolykali slunce. Oheň nikdy neřekne, že je z domu ´nedotknutelných´. I když záříte jako Slunce, pocit ´já´, démon Rahu, přišel, aby vám překážel. Já je navždy zářící, lehce jej však pohltí falešný pocit ´já´. Když zmizí pocit ´já´ neboli ego, je to znak konečné ´zkušenosti´. Ego není Brahman, ale zdá se jím být. Vše je vědomí. Není potřeba říkat ´Já jsem Brahman´. Zrození a smrt náleží tomuto egu, pocitu ´já´. Pět elementů a vědomí jsou takové, jaké jsou, ale jemné tělo, které sebe oslovuje jako ´já´ a které je plné tužeb, nakonec podlehne smrti. Když nám někdo řekne ´Wamanrao zesnul´, znamená to, že zemřelo jméno. Přišlo na svět, proto také zemřelo. Vymažte ze své mysli pocit, že jste nějaké individuální ´já´. Dokážete-li to, je to známka poznání. Naopak, říkáte-li: „Jsem tím, kdo zakouší to a to“, jste pohlceni démonem Rahu, tzn. že stále zůstáváte v iluzi. Je to ruka, která se zvedne, ale vy řeknete automaticky ´já zvedl ruku´. Oči vidí předmět, jenže vy řeknete ´já vidím předmět´. Nos cítí vůni, vy na to řeknete ´já to cítím´. Za vším je síla neosobního Já, jenže vy říkáte ´já to udělal´. Síla náleží Bohu. Kdo je tím egem, činícím si neoprávněné nároky na entitu ´já´? Neměl vyhrazené žádné místo v paláci, avšak ihned poté, co byl vpuštěn dovnitř, přestal uznávat krále a prohlásil se za vladaře a svoji vlastní (neskutečnou) existenci korunoval za skutečnou. Když se nad tím zamysleli autoři svatých textů, snadno jeho existenci vyvrátili a tento falešný pocit ´já´ tak byl prokázán za nepravý. Potom mohl původní král znovu prohlásit ´Já jsem Brahman´. Je tu jedna věc, která je tomuto stavu ´Já jsem Brahman´ vlastní, a sice klid. Jestliže tu je dualita (dva objekty), potom tu je bolest a žal. Tam, kde je jednota a tudíž jedno jediné Brahman, je klid.

Přednáška z knihy Amrut laja 1

Překlad: Aleš Adámek

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.