Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

Ego musí být vymýceno

10. 9. 2024 - advaita

Siddharaméšvar Maharadž: Jakmile je ego zničeno, vše co zůstává, je Brahman. Měli byste proto praktikovat a upevnit se v poznání, že pocit ´já´ společně se všemi objekty je neskutečný. Pro realizované bytosti je vše, na co pohlédnou, Brahman. Jídlo, prkno, na kterém sedí, když konzumují svůj oběd, žena a voda – to vše jsou projevy Brahman. Vše je Brahman. Toto byste měli studovat a praktikovat. Potom bude nastolen Boží řád. 

Přednáška 3

„Když objektivní poznání dojde ke konci, vidoucí (pozorovatel) nezůstane vidoucím. V ten okamžik se pýcha ega (pocitu ´já jsem´) rázem vytratí.“ (Dasboadh, oddíl 6, kapitola 10, verš 16)

Pozorovatel zůstává pouze do té doby, dokud jsou viděné objekty vnímány jako skutečné. Ego je koncept, a stejně tak je konceptem pozorovatel (vidoucí). Jestliže nazvete toto město ´Bombaj´, pak se jeví jako Bombaj; jestliže mu budete říkat hlína apod., bude se jevit jako hlína. Vše záleží na konceptu pozorovatele. Jestliže nazvete jednu věc ´křeslem´, je vnímána jako křeslo; jestliže ji nazvete dřevem, je vnímána jako dřevo. Jestliže vše pojmenujete jako Brahman, pak vše je vnímáno jako Brahman. Jestliže to nazvete svět, je to vnímáno jako svět. Vnímání objektů závisí na konceptu pozorovatele. Ale Brahman je za všemi koncepty. Skutečnost (Brahman) nelze pojmout, či vystihnout žádným konceptem. Je zde žena, kterou jeden muž osloví ´moje manželko´, druhý ´sestro´, a třetí na ni volá ´dcero´. Ve skutečnosti není nic než živý kus masa a kostí. Cokoliv řeknete, se stane. Vše je konceptuální a závisí na konceptu pozorovatele. Svět a pocit bytí (´já jsem´) jsou konceptuální. Pozorovatel neboli vidoucí, který považuje a vnímá projevený svět za skutečný, je ´ego´. Toto ego musí být vymýceno. Jestliže ´ego´ zmizí, Brahman zůstává, nezmizí. Král Dhrtaráštra z Mahábháraty byl slepý. Dal život stovkám bojovníků (Kuruovcům), a byl na ně hrdý. Ve skutečnosti ten, kdo považuje tělo za sebe sama, je slepý Dhrtaráštra. Je také tím, kdo se nazývá Ravana v Rámajáně. Všechny objekty jsou démoni a vzhledem k tomu, že jim dáváte postavení, jste jejich králem, Ravanou. Ravana není spravedlivý král. Není Pánem (Bohem). Jelikož považujete objekty za skutečné, stáváte se Ravanou. Musíte se zbavit tohoto Ravany. Pocit ´já´ neexistuje. Zbavení se pocitu ´já´ můžeme nazvat ´toužebnou (vědomou) smrtí´. V eposu Rámajána je uvedeno, že Ravana byl velice oddaný Pánu Šivovi. Ravana poprosil Šivu, aby mu projevil laskavost v podobě toužebné smrti. Tak se stalo. Král Ravana vládl čtrnácti krajům, tj. čtrnácti smyslům. Pěti orgánům poznání, pěti orgánům činnosti, a dále mysli, intelektu, vědomí a egu. Když Bozi vládnou zemi, démoni se stáhnou do podsvětí, a když naopak démoni začnou vládnout zemi, Bozi odejdou provádět pokání. Jestliže jsou objekty brány za skutečné, pak to znamená, že démoni vládnou zemi a Bůh je nepřítomen. Nezůstala po něm jediná stopa. Ve chvíli, kdy Bozi vítězí, neboli když dojde k pevnému přesvědčení, že ´všechny objekty jsou falešné´, démon v podobě pocitu ´já´ rovněž zmizí. Jakmile je ego zničeno, vše co zůstává, je Brahman. Měli byste proto praktikovat a upevnit se v poznání, že pocit ´já´ společně se všemi objekty je neskutečný. Pro realizované bytosti je vše, na co pohlédnou, Brahman. Jídlo, prkno, na kterém sedí, když konzumují svůj oběd, žena a voda – to vše jsou projevy Brahman. Vše je Brahman. Toto byste měli studovat a praktikovat. Potom bude nastolen Boží řád. Brahman je bez kvalit: nemá žádné barvy, ani žlutou ani černou, není zvukem, není hudbou atd. Ghí (máslo), která je tekuté a ghí, která je pevné, je jedno a to samé ghí, jako se voda neliší od ledu. Když je semeno (které vzešlo ze země) zasazeno do země, vyvstane vědomí. Vše, co vidíte a vnímáte, není nic než Skutečnost (Brahman). Je tu pouze směs vědomí, stejně jako jsou náramky či řetízky vyrobené z jednoho zdroje – zlata. Musíte přestat trvat na tom, aby se vašemu tělu děly jen samé dobré věci. Máte dojem, že jste pouze hrubé tělo. Je to proto, že právě jen fyzické tělo se stalo objektem vašich představ (konceptů). Služebníci a pomocné síly by měly být pokládány za Boha. Není zde žádný další Brahman. „Vše, ať už s vlastnostmi či bez vlastností, je Bůh (Góvinda). Džíva (ego) je tu vzhledem k tomu, že kategorizujete objekty. Vnímáte ženu, dceru, koně či psa jako bytosti od sebe oddělené. Nejsou však nic než Krišna. Není zapotřebí měnit formy objektů. Pouze je třeba změnit postoj pozorovatele (vidoucího). Brahman je stále stejný, i když je ve stavu s atributy (vlastnostmi). Měl byste vidět Brahman v kterémkoliv stavu, neboť existuje neustále. Dokonce i atomy a molekuly křesla jsou Pán Krišna. Jakmile si tento postoj osvojíte, stanete se sami Brahman. I když spíte, nejste spánkem, i když jíte, nepřijímáte potravu. Je-li vše Brahman, co je tím, kdo jí a spí? Obojí, tedy to, co je bez kvalit a zároveň to, co mluví (tj. s kvalitami), je Bůh. Král je králem, ať už sedí na trůnu nebo jde lovit zvěř. Ten, kdo je živou formou, je uctívaným objektem vědomí. Člověk se stává oddaný poté, co dává různým objektům a sobě různá jména. Člověk se stává světcem neboli Paramátman poté, co se dívá na vše stvořené jako na Brahman. Zapomenete-li na Brahman a jíte-li jídlo, pak ho přeměňujete ve výkaly. Housenky bource morušového jsou lepší než ti, kdo zapomenou na Brahman, neboť hedvábí z jejich kokonu (zámotku) používají kněží při bohoslužbách. Kdo touží po pekle, může ho snadno zažít. Bohové a démoni jsou přímo tady. Bohové a démoni brázdí oceánem světa a pijí nektar a víno. Pán Višnu dává bohům nektar a démonům víno. Řekne-li se ´Višnu učinil toto´, pak to značí, že to udělalo vnitřní vědomí (antahkarana) uvnitř vás. Nektar a víno jsou přímo tady. Je v našich rukách, zda budeme pít nektar a staneme se nesmrtelní. Ten, kdo se ´probudí´, dosáhl Skutečnosti. Vše je Bůh. Nechť jsou všechny bytosti šťastné. Jestliže to praktikujete a vezmete si to k srdci, pak vše je Brahman. Musíte nejprve zalít záhon s rostlinami, než zakoření. Potom rostlinky porostou samy od sebe. Měli byste vytrvat ve své praxi dokud nedosáhnete stavu Brahman.

Přednáška z knihy Amrut laja 1

Překlad: Aleš Adámek

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.