Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
Rozlišování minimalizuje účinek mysli
6. 7. 2023 - advaita
Maharadž: Slovo mysl (mana) je v maráthí dvojslovo (ma-na) a je tím, co člověka svazuje ke koloběhu života a smrti. Každý následuje mysl, aniž by si uvědomoval, že takováto jednání jsou nečistá. V tomto smyslu je třeba praktikovat rozlišování (vivéku). Když se ve vás probudí božská moudrost, začnete odlišovat pravdivé od falešného, věčné od pomíjivého. Jakmile je trvalé od dočasného odděleno, nazývá se to siddhanta neboli ukotvení Pravdy.
Rozlišování minimalizuje účinek mysli
Slovo mysl (mana) je v maráthí dvojslovo (ma-na) a je tím, co člověka svazuje ke koloběhu života a smrti. Každý následuje mysl, aniž by si uvědomoval, že takováto jednání jsou nečistá. V tomto smyslu je třeba praktikovat rozlišování (vivéku). Když se ve vás probudí božská moudrost, začnete odlišovat pravdivé od falešného, věčné od pomíjivého. Jakmile je trvalé od dočasného odděleno, nazývá se to siddhanta neboli ukotvení Pravdy.
Věřit tomu, že mysl dokáže dosáhnout čehokoliv, je mylnou představou. Tato moudrost rozbřeskne, jakmile se v nás probudí Bůh. Mysl je pak konfrontována s rozlišováním. To vyústí v poznání, že nic takového jako mysl popravdě neexistuje. Skutečnost, že existence bez mysli je čistota sama, se stane zřejmá. Mysl pokračuje ve svých hrách, dokud věří, že jste tělo. Jakmile však pozná vaši pravou podstatu, odevzdá se. Mysl značí utrpení, jelikož se od něho neliší.
Dítě v lůně nemá žádnou zkušenost mysli. A přesto žije šťastně. Nedokazuje to snad, že život může začít a pokračovat bez mysli? Když se dítě narodí a vyroste, stává se na mysli závislé. Pak mysl přebírá nadvládu a člověk tančí v jejím rytmu. Jste ovládáni myslí.
Nejjednodušším řešením tohoto problému je odevzdat se Guruovi. Milost Gurua rozvine vivéku, která jediná vám umožní poznat, že nejste mysl, ale její neměnný svědek. Bude vám jasné, že tělo je jen potravou vědomí. Dokud k tomuto objasnění nedojde, bude ten, kdo je ovládán myslí, zajisté trpět. Neštěstí se děje kvůli té nejchoulostivější příčině. Nicméně když se mysl dostane za, tj. do stavu pohroužení se v Božském (unmani), veškerá počínání vás neobtěžují.
Ke kontrole a omezování mysli je nutno používat vivéku neboli rozlišování. Všichni víme, že naše existence je před myslí. Rozlišování minimalizuje účinek mysli, a vy si uvědomíte, že nejste osobou, která je kombinací jmen, a nejste ani potravinovým tělem. Ten, kdo pochopil tuto pravdu, není dotčen událostmi v životě, ať už dobrými či špatnými. Tam, kde mysl není, touhy a chtění zmizí. Dokud máte pocit, že jste konatel, bude vás vaše mysl obtěžovat. To, co si je vědomo (individuálního) bytí je od vědění o sobě, tj. pocitu bytí, vzdáleno.
Vy a Bůh se nelišíte. Pravou podstatou vědomí je Íšvara. Toto je realizace vaší pravé podstaty. Bůh není nic jiného než celý svět. Bůh není jedinec s formou, jak si lidé představují. Ti, kdo se odevzdají Guruovi, chápou toto nejvyšší poznání, které je mimo dosah mysli a intelektu.
Přednáška Šrí Nisargadatta Maharadže
Překlad: Gabriela Adámková