Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

Kde je osoba, tam vzniká prarabdha

29. 6. 2023 - advaita

Maharadž: Džňána, poznání Já, je natolik posilňující, že i kdyby žil její nositel sám v lese, bude o něj postaráno. Džňána musí být poznáním, které je zbavené konceptů typu tělo a svět. Je zde pocit bytí, který je projevem, ale žádný koncept bytí individuální osoby. Kde je osoba, tam vzniká prarabdha neboli osud. Co může udělat osud čirému vědomí? Vždyť vědomí je všezahrnující. Dokud se nevědomost nepromění v poznání, a nakonec jej netranscenduje a nestane se vidžňánou neboli úplným osvícením, lze z toho vinit takzvaný osud. Vidžnána osud transcenduje. Co dobré nebo špatné z ní může vzejít? Úplné osvícení značí transcendenci jak poznání, tak nevědomosti.

Kde je osoba, tam vzniká prarabdha

Džňána, poznání Já, je natolik posilňující, že i kdyby žil její nositel sám v lese, bude o něj postaráno. Džňána musí být poznáním, které je zbavené konceptů typu tělo a svět. Je zde pocit bytí, který je projevem, ale žádný koncept bytí individuální osoby. Kde je osoba, tam vzniká prarabdha neboli osud. Co může udělat osud čirému vědomí? Vždyť vědomí je všezahrnující. Dokud se nevědomost nepromění v poznání, a nakonec jej netranscenduje a nestane se vidžňánou neboli úplným osvícením, lze z toho vinit takzvaný osud. Vidžnána osud transcenduje. Co dobré nebo špatné z ní může vzejít? Úplné osvícení značí transcendenci jak poznání, tak nevědomosti.

Fenomén zrození je jako objevení se jiskry. Jak tato jiskra vzplane? Jaký zkrat to všechno způsobil? A pošpinil zkrat svého Znalce? Znalec tohoto je osvobozený od zrození i osudu. Stejně jako snový vesmír vzniká z ničeho, pro Znalce vzniká z ničeho i tento bdělý vesmír. Co stvořilo fenomén osudu? Třením vájú (vzduchu) a prostoru vzniká energie, která tvoří vesmír. Z této jiskry vzniká voda, která prostupuje zemí. Voda dává vzniknout životu rostlin a potravinovému výtažku, který produkuje a vyživuje život na zemi. Tak se rodí stvoření, která jsou v životě nucena žít a trpět dobrými a špatnými věcmi. Jen abychom to pojmenovali se tento fenomén označuje jako prarabdha neboli takzvaný osud.

To, co pochází z jiné dimenze a sestupuje do iluzorního světa našeho bdění a prarabdhy, se nazývá sattva; ta dává vzniknout pocitu bytí. Znalec tohoto to transcenduje a dosahuje osvícení. A ti, co nikoli, pokračují v životě, který má osud. Jaký osud můžete přisoudit bakteriím, které se rodí z rozkládající se potravy? Jejich prarabdhou je samotná potrava.

Prarabdha se vztahuje na tělo, které je vytvořeno ze sattvy, což není nic jiného než pět elementů. Proto nemohu být tělem. Prarabdha se rovněž týká výtažku těla, jíž je sattva, a tudíž nemohu být ani sattvou. Prarabdha je vytvořena ze sattvy a vědomí sebe je pouze kvalitou sattvy, kterou já nejsem. Přestože se formy jedna od druhé liší, sattva je jedna.

Pokud budete hledat svou pravou podstatu mimo sebe, sejdete z cesty. Na druhou stranu, pokud se vydáte po svých stopách dovnitř sebe sama, vzdálenost mezi vámi a vaši pravou podstatou přirozeně zmizí a vy najdete sami sebe. Nevědomost bude ukončena přímo u svého zdroje. Vaše božská podstata zazáří a vymaže to falešné.

Přednáška Šrí Nisargadatta Maharadže

Překlad: Gabriela Adámková