Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

Jako by náš život řídil příběh

15. 6. 2023 - advaita

Maharadž: Tento vesmír je báseň napsaná božským básníkem, který je všudypřítomný a není individualitou. Pán Krišna a dávní světci byli v podstatě všichni básníci. Tito básníci nejsou individualitami, ale projevem všeprostupujícího. I vy jste pouhým vyjádřením poezie, kterou napsali. Jejich básně nám říkají, jak se o sebe starat, a mluví také o džňáně, cestě k osvobození. Nebýt této poezie, člověk by ani nevěděl, co je to osvícení a jak ho poznat. Celý projev je pro nás uchopitelný prostřednictvím slov, která nejsou ničím jiným než směsicí pojmů. Básník vás popisuje, jako by vytvářel váš obraz prostřednictvím slov. Šravana neboli akt naslouchání může být příčinou spoutanosti, a také osvobození. Básník je ve vás, aby vás vedl k správnému jednání, náboženství, meditaci a džňáně.

Jako by náš život řídil příběh

Maháráštrský mudrc Sri Samarth Ramadas ve své nesmrtelné knize Dasbodh zdůrazňuje velikost mystických básníků tím, že je nazývá „řekami moudrosti“. Mystický básník dokáže vylíčit jemný význam slov poznání krásným jazykem.

Ve Védské literatuře je básník oslovován jako Bhagaván nebo Bůh slov. Védy, které napsal, jsou božského původu. Veškeré transakce ve světě se odehrávají skrze význam těchto slov. Představte si, zda by někdo dosáhl duchovního pokroku bez pomoci slov? Slova slouží ke sdělování poznání a pokynů. Lidé si navzájem rozumějí prostřednictvím slov, která si sdělují. Básník je zosobněním slov: básníka nelze oddělit od jeho poezie, protože jejich vtělení je souběžné. Básník je jako Pán Nárajána, který se vyjadřuje prostřednictvím Véd. Básník a slova se spojili, aby nám darovali Védy. I pocit bytí, který zakoušíme, je vyjádřen v mysli jako slova „já existuji“.

Tento vesmír je báseň napsaná božským básníkem, který je všudypřítomný a není individualitou. Pán Krišna a dávní světci byli v podstatě všichni básníci. Tito básníci nejsou individualitami, ale projevem všeprostupujícího.

I vy jste pouhým vyjádřením poezie, kterou napsali. Jejich básně nám říkají, jak se o sebe starat, a mluví také o džňáně, cestě k osvobození. Nebýt této poezie, člověk by ani nevěděl, co je to osvícení a jak ho poznat. Celý projev je pro nás uchopitelný prostřednictvím slov, která nejsou ničím jiným než směsicí pojmů. Básník vás popisuje, jako by vytvářel váš obraz prostřednictvím slov.

Šravana neboli akt naslouchání může být příčinou spoutanosti, a také osvobození. Básník je ve vás, aby vás vedl k správnému jednání, náboženství, meditaci a džňáně.

Když jste naslouchali své matce, obdrželi jste představu o tom, kým se zdáte být. Nasloucháním slovům Gurua však získáváte poznání, kým skutečně jste. Je to, jako by váš život řídil příběh. Jednání vaší matky, která vám dala jméno, a znalosti, které v životě získáváte, nejsou nic než příběh.

Náboženské texty jsou vodítkem, stejně jako normy, kterými se řídí náš život ve společnosti. Prána je básník, protože nepřítomnost prány značí nepřítomnost života, a tudíž i příběhu. Důkladné prozkoumání příběhu nás osvobodí od nesprávných představ.

Když se v mysli vynoří obavy, není to kvůli ničemu jinému než slovům. Řešení problému k vám rovněž přichází ve formě slov. Když si člověk uvědomí svou pravou podstatu pomocí rozlišení skutečného od neskutečného, tento proces v sobě také zahrnuje využití jazyka a slov. To je rovněž poezie. Poznání těchto slov moudrosti obdaruje člověka osvícením a osvobozením za předpokladu, že je schopen pochopit význam světců a jejich slov moudrosti.

Dokonale poznat básníka znamená poznat sebe sama. Vaše moudrost odhaluje básníka ve vás. Různá vyznání a zvyklosti ve světě jsou také výtvory básníků. Jde o proud konceptů básníků. Žádné nabytí nezůstane napořád. To, co zůstává, je Parabrahman, prosté žádostí a svobodné, a užitečné jen Samo Sobě.

Váš pocit bytí je znakem neposkvrněnosti. Držení se tohoto uvědomění vás vykoupí ze spoutanosti. Toto je tajemství džňány. Z hlediska skutečnosti je veškerá existence rozsáhlá, ale nelze o ni říci ani „ano“, ani „ne“. To vše je v oblasti iluze. Můžete se pouze držet svého pocitu bytí, abyste realizovali to, co je neposkvrněné.

Přednáška Šrí Nisargadatta Maharadže

Překlad: Gabriela Adámková