Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
Vy jste Tím, co nikdy nespí
15. 9. 2022 - advaita
Maharadž: Pravé procitnutí, které předchází procesu probuzení, nemůžete pozorovat, neboť vy jste Tím, co nikdy nespí. Když toto ryzí vědomí vykvete, jste Pánem Rámou, a jakmile je tento stav neochvějně upevněn, jste samotnou nejvyšší blažeností, z níž není možné vyklouznout zpět. V tomto stavu neexistuje ani připomínání, ani zapomínání.Prožívat sebe jako tělo a mysl je pouhou estrádou. Není v tom žádné skutečné naplnění či uspokojení. Je to jen nespokojenost. Nicméně jakmile poznáte semeno této nespokojenosti, přestane vás trápit. Když si uvědomíte, že existujete, je to dualita. Všechny problémy jsou způsobeny naší stále větší zapleteností do tělesného vědomí.
Vy jste Tím, co nikdy nespí
Pět elementů, které jsou věčně svobodné a bez omezení, jsou spoutané našimi sobeckými motivy. Jako bychom si kolem svého domu vystavěli zeď a omezili prostor. Nemoc, s níž se člověk potýká, je ve skutečnosti neduhem sattvy pěti elementů, a nikoli jejího znalce. Dokud se považujete za osobu, budete spoutaní a všechny vaše úspěchy budou bezvýznamné. Kvůli nevědomosti jsme ovlivněni a bědujeme jako děti.
Ten, kdo transcendoval cyklus zrození a smrti, je Paramátman. Panoramatický vesmír, který je ozářen světlem Já a který se nekonečně rozprostřel do všech stran, je ve srovnání s Parabrahman, které je v pravém slova smyslu obrovské, nepatrný. Ono je svědkem slov, je však zbaveno jakékoliv individuality neboli totožnosti. Paramátman je před jakýmkoliv zvukem a je v dokonalém pořádku. Pokud se někdo snaží vytvářet koncepty o vyslechnutém bezezvučném zvuku, je to marné.
Chybí nám zkušenost vlastního zrození, protože v době narození zde nebylo žádné osobní vědomí. Jakmile dítě postupně poznává své tělo, roste v něm poznání, že je individualitou. Toužíte-li po vůni, musíte zapálit vonnou tyčinku, a pokud potřebujete světlo, musíte rozsvítit lampu. Tak jako hořící olej rozsvítí lampu, tak i vaše sattva rozsvěcuje pocit bytí ve vás. Jakmile pět elementů, které tvoří sattvu, pro člověka skončí,chápe se to jako jeho smrt.
O poznání Brahman může mluvit jen ten, kdo je úplný, zcela završený. Když se ráno probudíte a pohlédnete na zdroj, z kterého vyvěrá „já“, okamžitě poznáte falešnost světa. Toto osobní vědomí je výsledkem procházení různými hanebnými aspekty života, to si buďte jisti! Múlamája neboli primární iluze má různé kvality a je pestré povahy. Dokonce i Bohové jako Hari, Šiva a Brahma, které uctíváte spolu s jejich božskými formami, jež si vymyslíte, jsou potomci prvotní nevědomosti. Není divu, že se probouzíte ze spánku a přijímáte své jméno a formu. Pravé procitnutí, které předchází procesu probuzení, nemůžete pozorovat, neboť vy jste Tím, co nikdy nespí. Když toto ryzí vědomí vykvete, jste Pánem Rámou, a jakmile je tento stav neochvějně upevněn, jste samotnou nejvyšší blažeností, z níž není možné vyklouznout zpět. V tomto stavu neexistuje ani připomínání, ani zapomínání.
Prožívat sebe jako tělo a mysl je pouhou estrádou. Není v tom žádné skutečné naplnění či uspokojení. Je to jen nespokojenost. Nicméně jakmile poznáte semeno této nespokojenosti, přestane vás trápit. Když si uvědomíte, že existujete, je to dualita. Všechny problémy jsou způsobeny naší stále větší zapleteností do tělesného vědomí. Vše, co dokážete rozpoznat s vaší tělesnou totožností, je vašim poznáním, a to způsobuje problémy.
Veškeré dění je spontánní v přítomnosti čirého vědomí. My se to však snažíme vysvětlit jako osud. Jakmile vidíte své osobní vědomí jako falešné, váš svět také ztrácí svou skutečnost. Když jste spokojení, jste ve společnosti Íšvary.
Přednáška Šrí Nisargadatta Maharadže
Překlad: Gabriela Adámková