Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

85. Obratně vyřazené koncepty (z knihy Amrut laja 2)

20. 5. 2022 - advaita

Siddharaméšvar Maharadž: Jestliže potíráme myšlení, může být dočasně potlačeno, ale nutně časem vypluje na povrch. Proto obratně vyřaďte myšlenky a koncepty a jděte za ně. Jste osamocený vidoucí a celý svět je scéna, ze které si nyní musíte vybrat to, co je pro vás užitečné. Kromě toho je toto nutné provádět každodenně. Stejně jako když čistíte zrna od plev a slupek, tak byste měli důkladně vybírat to, co je ´Já´ a odmítat to, co ´není Já´. Každou minutu provádějte cvičení, kdy si budete říkat: To je Já, to není Já.´ Toto cvičení se jmenuje ´pravá duchovní služba´ (upasana). Rozjímat o Něm, poznat Ho, odevzdat se Mu, jsou různé formy Upasany.

Dasboadh: Dášaka 20, kapitola 9, verš 7

Vnitřní pocit ´Měl bych se setkat s Bohem´ je nepochybně u všech stejný. Avšak prostředek dělání rozdílů je u každého jiný.

Proč se předepisují rituály koupele a sandhja (obřad po ranní koupeli, prováděný brahmíny, kteří získali posvátnou šňůru)? Důvodem je to, že to napomáhá upřít jejich intelekt k duchovní praxi. Od dětí se nejprve chce, aby uctívaly své černé tabulky, na které píšou ve školách. Znamená to snad, že by měly provádět toto uctívání až do konce života?

Rituály jsou předepsány proto, aby zjemnily mysl, ale nepomůžou vám získat konečnou Sebe-realizaci. Praxe nám pomůže získat krátký zážitek Boha, ale Bůh není Brahman. To je jasné a nepotřebuje to žádný důkaz, stejně jako existence našeho palce nepotřebuje žádný důkaz. Kokosový ořech či banán není opicí pokládán za ovoce. Podobně není stav Brahman považován nevědomou osobou za důležitý. To je třeba jasně pochopit.

Jestliže potíráme myšlení, může být dočasně potlačeno, ale nutně časem vypluje na povrch. Proto obratně vyřaďte myšlenky a koncepty a jděte za ně. Jste osamocený vidoucí a celý svět je scéna, ze které si nyní musíte vybrat to, co je pro vás užitečné. Kromě toho je toto nutné provádět každodenně. Stejně jako když čistíte zrna od plev a slupek, tak byste měli důkladně vybírat to, co je ´Já´ a odmítat to, co ´není Já´. Každou minutu provádějte cvičení, kdy si budete říkat: To je Já, to není Já.´ Toto cvičení se jmenuje ´pravá duchovní služba´ (upasana). Rozjímat o Něm, poznat Ho, odevzdat se Mu, jsou různé formy Upasany.

Jestliže se uchýlíte k Mistrovi s pocitem ananja (An - ne, anja - odlišný; tudíž ananja - ´já se neodlišuji od Mistra), Mistr vám požehná Poznáním. Ve Védantě je mnoho teorií. Zvažte je, a pak On, jenž je věčný a podstatný, může být realizován pomocí vaší vlastní ´pravé přirozenosti´ (svarúpy) a triku ´Já jsem On´. Pokud se domníváte, že Bůh je od vás oddělen, můžete Ho uctívat třeba tisíc let, ale stejně ho nedokážete najít. Nikdy nebudete schopni realizovat Boha bez pomoci Já. Paramátman, který může být realizován pomocí deseti orgánů (5 smyslů a 5 funkčních orgánů), proniká všemi živými i neživými světy a zahrnuje či obývá našich deset orgánů. On je rozsáhlý, celistvý a dokonalý. Měli byste o tom často přemýšlet. Když se Já zřekne touhy po těle, je to Brahman. To je způsob, jak Jej máte uctívat.

Čtyři geneze vyjadřují čtyři způsoby, kterými se rodí živé bytosti. Druhy řeči jsou také čtyři: 1) para, 2) pašjanti, 3) madhjama, 4) vaikhari. Čtyři geneze tu jsou díky přítomnosti Prakrti, která je založena na osmi faktorech. To je tím, co je myšleno, když se řekne 8 a 4 neboli osmdesát čtyři (8,4 mil. druhů zrodů). Prakrti je založena na osmi prvcích a čtyřech genezích.

Když se říká, že budete muset podstoupit zrození v 8,4 milionech (84 lakšja) druzích, pak to jednoduše znamená, že pokud vaše pozornost (lakšja) zůstane soustředěna na osmi-prvkovou Prakrti, která zavdává příčinu čtyřem genezím (osm a čtyři, tedy osmdesát čtyři), budete se znovu a znovu rodit. V těchto 8,4 milionech druzích musíte nalézt to, co se označuje jako Já. Naše oči nám umožňují dívat se na věci okolo nás, ale ten, kdo analyzuje a chápe, co vlastně oči vidí, není nikdo jiný než Já (Vědomí). Tudíž je to Já, které pomocí očí vidí a pomocí uší slyší. Já se označuje jako oko oka. Já samotné funguje prostřednictvím všech deseti orgánů. Stejně jako je smetana rozpuštěna v mléce, tak je Já rozprostřeno v těle.

Je to pouze díky hluboké kontemplaci, že se naše koncepty přiklánějí k intenzivní touze po Sebe-realizaci. Jestliže někdo někoho bije, nejsme z toho smutní, neboť jsme posedlí sami sebou. Buďte posedlí ideou, že ten druhý a já jsme jedno a totéž, teprve pak budete schopni vnímat bolest druhých. Jste to vy, kdo je posedlý tělem, a proto cítíte, že Já funguje skrze tělo. Ve skutečnosti to je Já, kdo je jediným konatelem všeho. Tělo je pokojné a nehybné místo, kde Já jako cestující hledá dočasný úkryt. Ten, kdo se ztotožní s tělem, je smrtelník (džíva), ale pokud pochopí, že je přítomný ve všech tělech, jež existují v celém vesmíru, přemění se v Šivu.

Naše nevědomost je kauzální tělo, nevědomost vesmíru se nazývá Avyakrit. Když se vzdáte třech gun (atributy satva, radžas a tamas), přetvoříte se do dvojice zvané ´Já-Prakrti´ (Já-tělo) Tato forma Já musí vzniknout na základě uvědomění si stvoření, ochrany a zničení. Já je něco, co je stále ve změně a co lze zakusit ve všech tělech. Vše, co existuje jako ´hrubé´, je pomíjivé (bez podstaty), a to, co je v té nejjemnější formě, je věčné.

Uvědomili jste si, že Já je Brahman, ale abyste získali stav Nivritti (odstranění konceptů), budete muset naslouchat Mistrovu učení. Vzdejte se i konceptu, že jste Brahman. Potom to, co zůstává bez vyřčení jediného slova, bez předpokládání čehokoliv, je Parabrahman. To samo je váš přirozený, spontánní stav. Berte Já (Átman) za ne-podstatné a i jeho se zřekněte. Pouze pak můžete realizovat Parabrahman. Brahman je husté, a zároveň prázdné.

Co znamená hra na lasturu? Na lasturu se hraje tehdy, když je zajat Pán Višnu. To znamená, že když Já sestoupí do vnitřní mysli, je uvězněno. Proč je lotos spojován s Pánem Višnuem? Lotos je ´Padma´. Padmapada (lotosové schody) je slovo, které symbolizuje to, že Pán Višnu sestupoval dolů po schodech pomalu, schod po schodu. V klidu si v Něm odpočiňte. Nakonec, poté, kdy se zcela zbavíte svého ega, zapomenete na vše a zůstanete uvnitř sebe klidní. ´To´, co zůstává, je svobodná entita, jeden jediný Parabrahman. Vzývání a hloubání jsou jen různé způsoby uctívání. Věnujte pozornost Poznání, a potom se ho vzdejte. Je nutné opustit rituály, náboženské zvyky, které jste si osvojili. Nejprve se věnujte Poznání, a potom ho opusťte. Když se Já stane ´rozsáhlým´, přemění se v Paramátman, a potom již nebude potřebovat propojení těla a mysli, individualitu (džíva), uctívání či jakoukoliv praxi.

Datum neuveden

Z knihy Amrut laja 2

Překlad: Aleš Adámek

Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.