Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

77. Zkoumání podstaty dočasného a věčného (z knihy Amrut laja 2)

25. 3. 2022 - advaita

Siddharaméšvar Maharadž: Můžete říci, že stačí, když se vyzkouší tvrdost či měkkost jednoho jediného zrnka rýže, a podle toho poznáme, jestli se uvařil celý hrnec. Podobně jedna drobná zkušenost může napomoci pochopit iluzorní podstatu světa, ve kterém žijete. Země se vytratí a vše, co je s ní spojené, také zmizí. Voda vyschne, ´záře´ vysvitne a pak uhasne, vítr zmizí a i prostor samotný tu nadále nezůstane, když o tom přestanete přemýšlet. Uvažováním dojdete k závěru, že věci, vytvořené z pěti elementů, jsou pomíjivé a mají krátký život. Poznejte a buďte si jisti tím, že vaše tělo, které je vytvořeno z pěti elementů, je také pomíjivé. Já jediné tu existuje, když iluzorní svět a tělo zmizí. Pokud si to uvědomíte, budete schopni pochopit Já. Budete muset vyhledat světce, abyste to pochopili. Světci řeknou, že iluze je pomíjivá a že jediné Já je nesmrtelné. Vy nikdy nezemřete. Pouze se vzdáte tohoto těla a poté si budete osvojovat jedno tělo za druhým, dokud po nich budete toužit. Jakmile se zřeknete této touhy, získáte svou ´pravou formu´ (svarúpa). Potom se stanete nesmrtelnými.

Sféra pěti elementů nutně míří k zániku, věčné bezforemné Já je jediná Pravda, která může být zcela realizována.

Světec Ramdas požehnal krále Šivadžiho Maharadže (král, který vládl státu Maharašhtra kolem roku 1600) výstižným výkladem ´Laghubodh´ (Laghu - vystižení či zhuštění, bodh - učení). Král díky tomuto ponaučení mohl získat Poznání. Světec Ramdas pomocí tohoto stručného výkladu vysvětlil králi ´Poznání Brahman´. Celé poučení zahrnovalo ´poznání pěti elementů´. Pěti elementy jsou země, voda, záře (oheň, slunce a všechny osvětlené objekty), vzduch (vítr), a prostor. Dohromady to tvoří pět elementů.

Můžete říci, že stačí, když se vyzkouší tvrdost či měkkost jednoho jediného zrnka rýže, a podle toho poznáme, jestli se uvařil celý hrnec. Podobně jedna drobná zkušenost může napomoci pochopit iluzorní podstatu světa, ve kterém žijete. Země se vytratí a vše, co je s ní spojené, také zmizí. Voda vyschne, ´záře´ vysvitne a pak uhasne, vítr zmizí a i prostor samotný tu nadále nezůstane, když o tom přestanete přemýšlet. Uvažováním dojdete k závěru, že věci, vytvořené z pěti elementů, jsou pomíjivé a mají krátký život. Poznejte a buďte si jisti tím, že vaše tělo, které je vytvořeno z pěti elementů, je také pomíjivé. Já jediné tu existuje, když iluzorní svět a tělo zmizí. Pokud si to uvědomíte, budete schopni pochopit Já.

Budete muset vyhledat světce, abyste to pochopili. Světci řeknou, že iluze je pomíjivá a že jediné Já je nesmrtelné. Vy nikdy nezemřete. Pouze se vzdáte tohoto těla a poté si budete osvojovat jedno tělo za druhým, dokud po nich budete toužit. Jakmile se zřeknete této touhy, získáte svou ´pravou formu´ (svarúpa). Potom se stanete nesmrtelnými. Já toho, kdo je nevědomý, také neumírá. Ve světě není nic zničené. Tělo říká, že slovo smrt neexistuje v mém slovníku. Pět elementů, které se uskupily ve formě těla, se navrátí ke své příslušné podstatě (prach k prachu, vzduch k vzduchu, atd.). Tvar a podoba se objevují ve vědomí, ale beztvaré (Parabrahman) se projeví díky tomu, co má tvar (tělo čili Prakrti). Tato ´beztvarost´ je vědomí tvaru. To, co vlastní kvality, je Brahman. Zřeknutím se kvalit je z Brahman Parabrahman, jenž existuje přirozeně a spontánně, a je bez kvalit a transcenduje stav Brahman.

Může být vnímán v deseti orgánech, neboť po obsazení celého vesmíru je stále přítomný ve zbylé formě s kvalitami (saguna). Tato forma se projevuje prostřednictvím našich deseti orgánů, pěti smyslových a pěti pohybových orgánů. Ten, kdo pronikne deseti orgány a transcenduje je, získá odměnu v hodnotě deseti miliónů obětí. Lze ho zakusit, neboť je spojen s orgány. Pochopte toho, kdo operuje uvnitř deseti orgánů, a pomocí něhož všech deset orgánů funguje. Neustále o Něm rozjímejte, meditujte na Něho, připomínejte si Ho a buďte si Ho vědomi.

Když To, co pohání deset orgánů poznáte, narazíte na Pána Rámu. Můžete si Ho uvědomit jen pomocí deseti orgánů. Poznejte To, co je beztvaré, a toho, kdo vlastní tvar. Brahman ve formě vědomí je tím, co se nazývá PradžňánaBrahman. Tvar je dočasný, zatímco beztvaré je věčné.  Na konci svého šetření dočasného a věčného zjistíte, že to dočasné neexistuje, zatímco to věčné ano. Toto šetření je zkoumáním podstaty dočasného a věčného.

V eposu zvaném Mahabharáta je zmíněno, že Kuruovci měli obrovskou armádu a nedovolili, aby se Pánduovci zmocnili sebemenšího kousku jejich území. Brahman je všudypřítomný svědek. Ten, kdo to ví, je Dharmaradža, nejstarší a nejpoctivější z Pánduovců (Pánduovci, to je pět bratrů, kteří reprezentují pět elementů), kdežto ti, kdož jsou zcela spoutání svým tělem, jsou Kuruovci. Lidí, kteří uvažují jen v pojmech svého těla, je mnoho, a proto je armáda Kuruovců obrovská. Těch, kdo dosáhli Sebe-realizace, je co do počtu velmi málo, a tudíž prostor, udělený Pánduovcům, je velmi malý. Svědek (vidoucí) je všeprostupující. Avšak otec Kuruovců je slepý. Tento slepý otec symbolizuje nevědomou osobu, která se drží totožnosti s tělem. Celá armáda Kuruovců zmizí ve chvíli, kdy jste si vědomi Svědka (Vidoucího), který je Brahman.

Datum neuveden

Z knihy Amrut laja 2

Překlad: Aleš Adámek

Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.