Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
76. Duchovní rozprava, příběh o procházce (z knihy Amrut laja 2)
18. 3. 2022 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: Pouze ten, kdo využívá ´správné uvažování´, dokáže povznést svět. Čím více uvažuje, tím více postupuje kupředu. Jakmile dojde intenzivní uvažování k svému vrcholu, povznesení světa je na dohled. Brahmačarja, stav celibátu, je doporučován, neboť má nejméně atributů (znaků) nebo rozlišovacích schopností (vytváří méně činností). ´Správné uvažování´ je cesta pro ty, kdo jdou po stezce Poznání. Musíte hledat Boha, který okamžitě splní vaše přání. Uctívání prováděné devíti různými způsoby (navavidha bhakti neboli devítinásobná stezka oddanosti), jak předepisuje kniha Dasboadh a další dávné texty, je jediná činnost, která je důležitější než práce, kterou děláte za účelem výdělku peněz na živobytí. Tato hádanka, skládající se z mnoha různých principů, musí být rozluštěna. Až pak se dostaví klid. Spokojenost lze získat na základě nepřetržitého poslouchání a vstřebávání Mistrova učení.
Dasboadh: Dášaka 13, kapitola 5, verš 22
Prožívání Skutečnosti by se mělo vysvětlovat prostřednictvím rozprav a rovněž by se měly vyjasnit různé otázky, kladené ve snaze dosáhnout Nejvyššího Já. Jakmile si uvědomíte a pochopíte odpovědi a řešení všech otázek, zbavíte se všech pochybností.
Dva lidé vyrazili na planetě Zemi na procházku. Jeden z nich, aby vyplnil čas, začal vyprávět příběh, který stojí za zvážení. Vypravěč požádal posluchače, aby pozorně poslouchal a začal s příběhem:
Muž (Puruša) žil se svou ženou (Prakrti). Navzájem se oba velice milovali a žili jako jedna jediná bytost. Uběhla určitá doba a oba byli požehnáni narozením dítěte (vědomí). Dítě mělo poznání všeho a bylo zběhlé ve všem možném. Pracovalo upřímně a i jemu se po čase narodil syn. Toto dítě nebylo tak inteligentní jako jeho otec. Ze syna se vyklubal workoholik, toužící pracovat stále víc a víc. Pracoval daleko víc než jeho otec.
Později měl syn (Višnu) mnoho dětí. Nejstarší z nich byl prosťáček a primitiv. Byl to neotesaný, vznětlivý Šiva. Nepatrná chyba ho doháněla k zuřivosti a ničil vše, co bylo špatné. Nakonec, byl to nejmladší z vnuků, zvaný Brahma, sám těžce pracující, který na sebe převzal otěže tvoření a rozšiřování všeho. Višnu, syn Vědomí, na sebe vzal zodpovědnost chránit vše stvořené a Šiva, neotesaný starší vnuk, se naopak stal ničitel všeho stvořeného.
Vše stvořené, které stvořil vnuk Brahma, se rozrostlo do takové míry, že se Otec-zakladatel (Brahman neboli Puruša), prapůvodní tvůrce, nakonec utišil. Nejprve rodina začala ignorovat Otce, potom se členové přestali respektovat navzájem a skončilo to chaosem a bezvládím. Nakonec bylo vše zničeno. V tomto příběhu otec reprezentuje Já, Brahman-Puruša (bezforemné), a matka reprezentuje projev, vesmír (formu čili tělo, Prakrti). Syn je Višnu, vědomí. Nejmladší vnuk je Brahma, stvořitel, a nejstarší vnuk je Šiva (Rudra), ničitel.
Ten, kdo zváží celý příběh a po rozboru ho pochopí, bude vysvobozen z cyklu zrození a smrti. Zatímco se oba pohybovali vpřed, vypravěč krok za krokem odvíjel tento podivný příběh, který se postupně vytrácel v zapomnění. Ponaučení z příběhu tkví v tom, že chaos a bezvládí převládlo, poněvadž byl Otec-zakladatel (Parabrahman, Nejvyšší Já, Puruša) zapomenut. Zaměříte-li se na tvoření, neboli na světský život, je Já zapomenuto.
Z tohoto příběhu musíte vystopovat a pochopit nedostatky života. Pouze ten, kdo využívá ´správné uvažování´, dokáže povznést svět. Čím více uvažuje, tím více postupuje kupředu. Jakmile dojde intenzivní uvažování k svému vrcholu, povznesení světa je na dohled. Brahmačarja, stav celibátu, je doporučován, neboť má nejméně atributů (znaků) nebo rozlišovacích schopností (vytváří méně činností). ´Správné uvažování´ je cesta pro ty, kdo jdou po stezce Poznání. Musíte hledat Boha, který okamžitě splní vaše přání.
Uctívání prováděné devíti různými způsoby (navavidha bhakti neboli devítinásobná stezka oddanosti), jak předepisuje kniha Dasboadh a další dávné texty, je jediná činnost, která je důležitější než práce, kterou děláte za účelem výdělku peněz na živobytí. Tato hádanka, skládající se z mnoha různých principů, musí být rozluštěna. Až pak se dostaví klid. Spokojenost lze získat na základě nepřetržitého poslouchání a vstřebávání Mistrova učení.
Muž a jeho žena ve výše uvedeném příběhu reprezentují Já (Puruša) a tělo, projev (Prakrti), které jsou brány jako jedna jediná bytost, která dá vzniknout prvotní iluzi neboli pocitu ´já jsem´. Potom přichází Pán Višnu, vědomí, následované Pánem Brahmou, tedy ´vnitřní myslí´. Jako další přichází intelekt, který je složen ze stejných podílů kvalit radžasu a tamasu. Nejstarší vnuk je Šiva (Rudra), jenž je nevědomostí, zapomnětlivostí. Je to díky této nevědomosti, že člověk umře, aniž by našel řešení oněch neobjasněných hádanek. To se přihodí všem lidským bytostem. Člověk umírá důsledkem nevědomosti. Jsme zapleteni do cyklu zrození a smrti, protože nevíme, kdo jsme.
Zánik je způsoben buď pomocí poznání nebo jeho nedostatkem. Pomocí poznání pochopte, že světský život je pouze iluze a pozorujte jeho ´zánik´. Koncepty budou ukončeny na konci duchovního pátrání a místo nich se dostaví klid. Jak by zde mohl být klid, když tu je dosud zmatek ohledně všech pěti základních elementů.
Datum neuveden
Z knihy Amrut laja 2
Překlad: Aleš Adámek