Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
62. Stálé a stále se měnící (z knihy Amrut laja a2)
15. 10. 2021 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: Hříchy a zásluhy, zrození a smrt, atd. jsou jako dětské hrátky pro toho, kdo věří ve stálé Paramátman. Právě jako bere malé děcko svou hru velice vážně, přičemž dospělí se s ní odmítají vážně zabývat a pokládají ji jen za hru, podobně nevědomý džíva pokládá tento iluzorní svět za skutečný, zatímco džňáninové ho považují za neskutečný. Džňánin sám o sobě je stálý. Nikdy není dotčen světskými záležitostmi. Ten, kdo pořádně odkopl hříchy a zásluhy (podobně jako hráč ve fotbale, který odkopne míč), nemůže být ovlivněn činnostmi těla. Paramátman je navždy stálý a neměnný. Jak byste se mohli stát stále se měnícími, jestliže se soustředíte na stálý Paramátman a myslíte na Něj i během své smrti?
Dasboadh: Dášaka 11, kap. 2
Jedno je stálé, druhé je stále se měnící. Zatímco svět je upoután ve stále se měnícím, To, co je stálé, zůstává provždy stálé.
Ve světě jsou dva druhy objektů – ty stálé a ty stále se měnící. Parabrahman je stálý a iluze je stále se měnící. Já je Šiva. Toto Já je Védantisty označováno jako Já. Stálé zůstane provždy stálé. Není nijak vázáno časem (minulostí, přítomností nebo budoucností); proto je to ´Bezčasová Pravda´. Je to jediná pravda, která tu navždy zůstává - na počátku tvoření, během něho a po jeho ukončení.
Hříchy a zásluhy, zrození a smrt, atd. jsou jako dětské hrátky pro toho, kdo věří ve stálé Paramátman. Právě jako bere malé děcko svou hru velice vážně, přičemž dospělí se s ní odmítají vážně zabývat a pokládají ji jen za hru, podobně nevědomý džíva pokládá tento iluzorní svět za skutečný, zatímco džňáninové ho považují za neskutečný.
Džňánin sám o sobě je stálý. Nikdy není dotčen světskými záležitostmi. Ten, kdo pořádně odkopl hříchy a zásluhy (podobně jako hráč ve fotbale, který odkopne míč), nemůže být ovlivněn činnostmi těla. Paramátman je navždy stálý a neměnný. Jak byste se mohli stát stále se měnícími, jestliže se soustředíte na stálý Paramátman a myslíte na Něj i během své smrti?
Jaká je poslední myšlenka, takový je osud. V noci, když jdete spát, si musíte stanovit, že jste Tím, kdo realizoval Brahman. Pokud zaměstnáváte v mysli pocit, že jste tělo, budete provždy omezeni tělem. Pro jednou byste se měli pevně rozhodnout, že jste Brahman, a zakusit to. To by se mělo stát v jakoukoliv dobu vašeho života nebo by se to dokonce mohlo odehrát v průběhu vašeho umírání. Nejste nic než Brahman.
Toto Já není dítě, žena, ani muž. Každý mluví o ´Stálém´, ale nadále existuje v nestálém či stále se měnícím (ovlivněn světskými událostmi). Celý cyklus stálých změn není nic než cyklus světských událostí. Každý vyrostl v této iluzi a nakonec v ní zemře. Pouze pár jedinců uspělo v dosažení Stálého. Nejdůležitější věcí, kterou je třeba si podržet v mysli, je to, že ve Stálém nic neexistuje. Hříchy jsou neskutečné, stejně jako zásluhy. Všechny touhy, i touha vykonat dobrý čin, přemění člověka v hříšníka, neboť ho odvede pryč od jeho pravé přirozenosti.
Poznání Brahman vám pomáhá vyhrát nade všemi činnostmi (karmami) a tím vyhladí vaše hříchy a zásluhy. Naprosté odevzdání těla a mysli tomu, kdo získal poznání Brahman, vám může toto poznání přinést. Hříchy a zásluhy jsou zrozeny ve stále se měnícím a nakonec dojdou k zániku. Jsou-li lidské myšlenky a činy určovány falešnými představami, jakými jsou hříchy a zásluhy, pak chování těchto lidí přestane být harmonické.
5.3.1933
Z knihy Amrut laja 2
Překlad: Aleš Adámek