Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

8. června 1981 – Jaký můžete mít strach z něčeho, co se vlastně nikdy nestalo (z knihy Před vědomím)

3. 8. 2021 - advaita

Maharadž: Něco vidíte, to je pravda, ale to, co vidíte, je iluze, sen. To, co vidíme ve snu, se zdá být skutečné, ale víme, že to skutečné není. I přes pochopení toho všeho je velmi obtížné vzdát se ztotožnění s mužem či ženou. Poznání nemůžete získat bez formy. K tomu, aby Absolutno Sebe samo projevilo, je zapotřebí hmota. Projevené či neprojevené Absolutno nejsou dvěma – je to pouze vyjádření Absolutna.
Podobně jako je stín a to, co stín vrhá. Láska bytí neznamená lásku jedince. Je to přirozenost celého univerzálního vědomí.

8. června 1981

Maharadž: Lidé ve skutečnosti nechápou to, co říkám. Rozumí tomu jen částečně a vytvářejí si své vlastní koncepty, ale opravdové Sebepoznání tu není. Představte si třeba semínko, z něhož má vyrůst velký strom. Pokud semínko rozříznete, musíte v něm být schopen uvidět strom. Strom, který jsem získal, je v principu semeno, které se nazývá semeno zrození. Jakmile jsem ho rozlomením otevřel, získal jsem Sebe-poznání. Jaký jiný kapitál mám kromě tohoto Sebepoznání? Potkal jsem mnoho takzvaných džňáninů, ale opravdového, který spatřil strom v semenu, jsem dosud neviděl.
Co se děje s intelektem v pokročilém věku? V případě ztráty intelektu ve stáří je stále přítomen svědek. Jak lze popsat tohoto svědka?

Tazatel: Neustále ve mně vyvstávají myšlenky a emoce, které mě vyrušují. Co mám dělat?

Maharadž: Vy tu jste před vznikem jakákoliv myšlenky. Všechny myšlenky atd., které vyvstávají, jsou pouze pohyby ve vědomí. Jakmile vyvstane vědomí, následuje vše ostatní – svět i všechno dění ve světě. Pouze to pozorujte. Prostě se to děje, není zde individualita, která by to pozorovala. Pozorování se děje univerzálnímu vědomí, jeho celkovému projevu. To, co říkám, zapůsobí pouze na jednoho z milionu, neboť zcela popírám individualitu.

Tazatel: Existuje mnoho lidí, kteří jsou věčně nespokojení, neustále něco hledají a nikdy nejsou spokojeni. Proč je tomu tak?

Maharadž: Nikdy nebudete spokojen, dokud nezjistíte, že jste tím, co hledáte. Pokud chcete poznání jako individualita, tak jej zde nezískáte. Jestli jste s tímto poznáním spokojen, můžete opět přijít a v tichosti tu posedět. Nedokážete-li přijmout toto popření sebe sama, můžete odejít. Pochopím to a nijak se mě to nedotkne.
Jaký můžete mít strach z něčeho, co se vlastně nikdy nestalo – z dítěte neplodné ženy? Je to vymyšlené, nereálné. Pokud chce někdo něco získat od této falešné představy (halucinace), pak co je to? Není to snad hledání skutečného v něčem zcela neskutečném?

Tazatel: Kdyby to bylo skutečné, pak bychom s tím mohli něco dělat.

Maharadž: Správně. Něco vidíte, to je pravda, ale to, co vidíte, je iluze, sen. To, co vidíme ve snu, se zdá být skutečné, ale víme, že to skutečné není. I přes pochopení toho všeho je velmi obtížné vzdát se ztotožnění s mužem či ženou. Poznání nemůžete získat bez formy. K tomu, aby Absolutno Sebe samo projevilo, je zapotřebí hmota. Projevené či neprojevené Absolutno nejsou dvěma – je to pouze vyjádření Absolutna.
Podobně jako je stín a to, co stín vrhá. Láska bytí neznamená lásku jedince. Je to přirozenost celého univerzálního vědomí.

Z knihy Před vědomím

Překlad: Gabriela Adámková