Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
45. Zničení iluze ´správným myšlením´ (z knihy Amrut laja 2)
4. 6. 2021 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: Světský život přestává existovat v momentě, kdy jsou vaše nesprávné představy o životě a vaší ´skutečné přirozenosti´ (Átma Svarúpa) smeteny a když se myšlenky (čitta) zcela odchýlí a oddělí od Já, tudíž se stanou vedlejší. Myšlenky mají návyk vytvářet něco z ničeho a projev světa je výtvorem tohoto ´prostoru´. Právě tímto způsobem se probudíte do světa, nebo-li si uvědomíte neexistující jev světa. Rozmnožování neexistující věci (situace) je typický znak myšlenek. Po důkladném prošetření celkového procesu můžete poznat, že jev světa vzniká pomocí myšlenek, a že je to v celém svém rozsahu pouze produkt divokých představ zbloudilých myšlenek. Věnovat pozornost zbloudilým myšlenkám vás přiměje mírně se odchýlit od své ´pravé přirozenosti´, a to dá vzniknout světu, který se potom rozšíří a trvá dál nespočet let. Falešná představa světa trvá pouze tak dlouho, dokud chceme. Všechny vzdorující myšlenky budou vymýceny poté, kdy obrátíme své myšlení k Já.
45. Zničení iluze ´správným myšlením´
Z promluv ke knize Jóga Vasišta
Já je za koncepty, a je vždy svobodné a čiré. Vše ostatní (svět, iluze) je konceptuální, tedy je to pouze koncept, přesněji řečeno náš vlastní koncept, ale jeho zdrojem je Brahman. ´Nejzazší Pravda´ (Paramártha) je také koncept. Říkat ´já jsem dobrý´, nebo ´já jsem špatný´, jsou také pouze koncepty. V písmech se objevily koncepty dobra a zla pouze kvůli nevědomým lidem. ´Dobro´ a ´zlo´ spolu utváří světský život. Co je vlastně tento světský život? Samsára (sansar) je v jazyce Marathi označení pro ´svět´ či ´všední světský život´ a to ukazuje, že vznik ega je způsoben pouze vámi samotnými. Vše, co je vykonáno pomocí ega, je světský život. Světský život ve stručnosti znamená být pyšný v podstatě na všechno. Naprosté vzdání se pýchy je opravdové osvobození. Nestačí mít jen intelektuální poznání konceptů Já, pokory apod. Důležité je vnést toto učení do praxe, právě to je vskutku užitečné.
Světský život přestává existovat v momentě, kdy jsou vaše nesprávné představy o životě a vaší ´skutečné přirozenosti´ (Átma Svarúpa) smeteny a když se myšlenky (čitta) zcela odchýlí a oddělí od Já, tudíž se stanou vedlejší. Myšlenky mají návyk vytvářet něco z ničeho a projev světa je výtvorem tohoto ´prostoru´. Právě tímto způsobem se probudíte do světa, nebo-li si uvědomíte neexistující jev světa. Rozmnožování neexistující věci (situace) je typický znak myšlenek. Po důkladném prošetření celkového procesu můžete poznat, že jev světa vzniká pomocí myšlenek, a že je to v celém svém rozsahu pouze produkt divokých představ zbloudilých myšlenek. Věnovat pozornost zbloudilým myšlenkám vás přiměje mírně se odchýlit od své ´pravé přirozenosti´, a to dá vzniknout světu, který se potom rozšíří a trvá dál nespočet let. Falešná představa světa trvá pouze tak dlouho, dokud chceme. Všechny vzdorující myšlenky budou vymýceny poté, kdy obrátíme své myšlení k Já. Potom rovněž dojde k zlikvidování světského života, podobně jako jsou odkázány k zničení stromy (bambusy) poté, kde se začnou o sebe navzájem tlouci.
Dům, tělo a blahobyt – to vše jsou výsledky touhy, konkrétně naší vlastní touhy. Pouze když po celou dobu uvažujeme správně, pak se světský život začne hroutit. Neuvědomování si své ´pravé přirozenosti´ je okouzlení či zaslepení tím, co je objektivní, a tato přitažlivost k objektům vytlačí svět na povrch. Individuality (džíva) se týkají všechny zdánlivě skutečné obavy tohoto světského života podobným způsobem, jako se dítě nechává přemoci strachem ze strašáka, který ve skutečnosti existuje pouze do té míry, jak dlouho se jím nechá znepokojovat. Zármutky na nás začaly doléhat ode dne, kdy jsme zapomněli na Já, a dokud trvají koncepty světa, jsme předurčeni k utrpení.
´Odežeň temnotu zářivou pochodní.´ Když se na svět podíváte s pochodní správného myšlení, odhalíte neexistenci světa. Co je myšleno ´správným myšlením´? Přezkoumat přesně to, co je svět, je tím, co se myslí ´správné myšlení´. Pokládat světský život za skutečný, či v něj věřit, je to, co se nazývá iluzí. Zničení iluze přináší obrovskou radost, zatímco víra v její existenci se ukazuje být zdrojem nekonečného utrpení. Přijmete-li existenci iluze, postihnou vás důsledkem tohoto nepochopení její následky, kterými je utrpení. Iluze pokračuje pouze tak dlouho, dokud není prozkoumána. Není-li však posuzována správným myšlením, je obtížné se na ni zaměřit. Jakmile jí začneme věnovat důkladnou pozornost a začneme o ní pečlivě rozmýšlet, bude se postupně vytrácet, až nakonec přestane existovat. Pro individualitu jsou myšlenky spojené se světským životem na předním místě jejího myšlení, a tudíž vše, co je v tomto stavu vytvořeno, je bezohledné. Je to právě tato bezohlednost, která dále rozvíjí iluzi, a pouze správné myšlení je tím, co může způsobit konec iluze.
26. 9. 1933
Z knihy Amrut laja 2
Překlad: Aleš Adámek