Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
30. března 1981 – Transcendencí vědomí se míní to, když vědomí pozná a pochopí sebe samo (z knihy Před vědomím)
11. 5. 2021 - advaita
Maharadž: Jakékoliv jméno či forma zde je, náleží hmotě, a tato hmota není vámi. Analyzovali jste tento problém a došli jste s pevným přesvědčením k závěru, že nejste touto hmotou? Komu pak náleží jméno, když se hmota rozloží? Má nějaký význam? Pouze jeden z deseti milionů jde k podstatě věci, analyzuje to, co je, dojde k závěru, a osvobodí se, a to vše zcela sám.
30. března 1981
Maharadž: Jsem ohromen a udiven z toho, že tu sedíte. Řeč vychází ze stavu, v němž nejsou žádná slova. Jakou totožnost si myslíte, že máte?
Tazatel: Jak se lze pevně ukotvit v uvědomění si já jsem? Myšlením „já jsem“, „já jsem“?
Maharadž: Je nutné neustále přemýšlet o tom, že zde sedíte? Víte, že tu sedíte. Jakkoliv hlasitě a často na vás naléhám, abyste nepřemýšleli a nejednali v pojmech individuality, totožnosti s tělem, stejně to děláte. Jakékoliv jméno či forma zde je, náleží hmotě, a tato hmota není vámi. Analyzovali jste tento problém a došli jste s pevným přesvědčením k závěru, že nejste touto hmotou? Komu pak náleží jméno, když se hmota rozloží? Má nějaký význam? Pouze jeden z deseti milionů jde k podstatě věci, analyzuje to, co je, dojde k závěru, a osvobodí se, a to vše zcela sám. Ten, kdo se osvobodí, je vědomím, není zde žádná entita. Konečné pochopení je takové, které umožní, aby se pochopení přihodilo, a samo se stane tak nepatrné, tak jemné, že se rozplyne. Jakmile vědomí znovu vyvstane, samádhí se přeruší a objeví se opět pocit „jáství“. Slova vycházejí z vědomí a vědomí potřebuje sílu těla. Síla těla postupně slábne a slova proto nevycházejí tak volně, jak bych rád. Vydávaje obrovské množství energie vám to neustále opakuji – ale kolik z vás to pochopilo? V podstatě je to tak jednoduché, že jsem znechucený tím, že sem pořád chodíte, nasloucháte tomu, co zde říkám, a přesto nejevíte ani známku, že by má slova zasáhla cíl. Co je principem zrození? Pochopili jste ho nebo ne? Proč sem pořád chodíte, pokud jste to pochopili? A pokud jste nepochopili, proč sem stále chodíte?
Tazatel: Maharadži, jsem prostě rád ve vaší přítomnosti.
Maharadž: To je jiná věc – ale vstřebal jste opravdu to, co chci, abyste pochopil?
Tazatel: Přicházíme sem s celou řadou konceptů, ale to, co vy učíte, je tak ohromující, že je to jako šoková terapie. Jak od nás můžete očekávat, že budeme klást nějaké otázky? Nechte nám nějaký čas na vydechnutí, pak přijdou otázky. Nejsme schopni slova.
Maharadž: Ti, kdo sem přijdou, vyslechnou mé promluvy a pochopí je, se po návratu domů stanou Guruy. Je to tak jednoduché pochopit, proč tomu nerozumíte? To, čím jste nyní v projevu, je vědomí a vědomí nemůže existovat, aniž by zde nebylo potravinové tělo. Proto je vědomí závislé na potravinovém těle – jež je svou povahou pomíjivé – a já jím být nemohu. Je to tak jednoduché, proč to nechápete? Musí dojít k tomu, že si vědomí není dále vědomo sebe sama. Sladkost je v cukru a já jsem ten, kdo chápe a ochutnává sladkost. Všechny tyto duchovní koncepty jsou již otřepané. Posledním krokem je to, aby vědění ve svém konečném stavu bylo nevěděním. Transcendencí vědomí se míní to, když vědomí pozná a pochopí sebe samo.
Tazatel: Dnes ráno mezi hlubokým spánkem a probuzením se na malou chvíli objevil klid, kdy tu bylo plné poznání, nepohnutost, prosté bytí.
Maharadž: Je to celkem pokročilý stav, ale nebuďte chycen pouze v něm. Hluboký spánek je cosi jako kus ledu. Nic v něm není, a poté se znovu přetvoří, začne tu pulsovat teplo a s teplem cítíte, že jste. Hrou a zvukem flétny je fascinován celý svět. Vědomí vás drží uchvácené ve hře tohoto světa. Prozkoumejte flétnu a toho, kdo na ni hraje. Jděte ke zdroji.
Tazatel: Během života vyvstává mnoho otázek a my si musíme být neustále vědomi vědomí, ale mysl nám to nedovolí.
Maharadž: Mysl je nástroj pro komunikaci, pro praktické účely. Mysl nemůže uchopit pravdu. „Já“ pozoruje mysl, ale mysl nemůže uchopit „Já“.
Z knihy Před vědomím
Překlad: Gabriela Adámková