Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

38. Získání poznání (z knihy Amrut laja 2)

16. 4. 2021 - advaita

Siddharaméšvar Maharadž: Získání toho, co je neměnné a neochvějné, lze pomocí prohlédnutí toho, co je pomíjivé. Avšak je důležité být netečný ke světu, stejně jako jste lhostejní k mrtvému tělu. Třebaže je Já jasně patrné a poskytuje zářnost slunci, člověku, jehož myšlenky (čitta) jsou poskvrněny světskými připoutanostmi, je k ničemu. Vše, co iluze předkládá, je neskutečné. Ti, kdo nepřijmou existenci Já, jsou vskutku nešťastné bytosti. Labuť nemyslí na žáby a ani se nestará o zvířata, žijící v domě (myši, krysy, atd.). Podobným způsobem nemyslí opravdový aspirant na ty, kdo nepřijmou Já. Člověk je znám společností, které se drží. ´Poznání Brahman´ je získáno ve společnosti světců. Snažíte se přijít na to, o čem si štěbetají vrabci, které uslyšíte na stromě v parku? Jste opravdu zaujati tím, co dělají? Opravdu se o to staráte? Stejným způsobem byste se neměli starat o vše, co říkají či dělají všichni nevěřící. Nezapomeňte, že slon je bezstarostný a majestátný a kráčí nezaujatě dál, i když ho doprovázejí štěkající psi.

38. Získání poznání

Aspirant získá ´Poznání Braman´ prostřednictvím pochopení, které mu udělí Mistr. Zralý aspirant se pozná tím, že není postižen jakýmkoliv druhem pýchy, pokládá jediné Já za skutečné a vše ostatní považuje za neskutečné. Pouze takový vyzrálý aspirant chápe a uvědomuje si tento princip. Jeho veškerá pozornost je zaměřena na Já (Átman), spočívající uvnitř všech srdcí.

Získání toho, co je neměnné a neochvějné, lze pomocí prohlédnutí toho, co je pomíjivé. Avšak je důležité být netečný ke světu, stejně jako jste lhostejní k mrtvému tělu. Třebaže je Já jasně patrné a poskytuje zářnost slunci, člověku, jehož myšlenky (čitta) jsou poskvrněny světskými připoutanostmi, je k ničemu. Vše, co iluze předkládá, je neskutečné. Ti, kdo nepřijmou existenci Já, jsou vskutku nešťastné bytosti. Labuť nemyslí na žáby a ani se nestará o zvířata, žijící v domě (myši, krysy, atd.). Podobným způsobem nemyslí opravdový aspirant na ty, kdo nepřijmou Já. Člověk je znám společností, které se drží. ´Poznání Brahman´ je získáno ve společnosti světců. Snažíte se přijít na to, o čem si štěbetají vrabci, které uslyšíte na stromě v parku? Jste opravdu zaujati tím, co dělají? Opravdu se o to staráte? Stejným způsobem byste se neměli starat o vše, co říkají či dělají všichni nevěřící. Nezapomeňte, že slon je bezstarostný a majestátný a kráčí nezaujatě dál, i když ho doprovázejí štěkající psi.

Je to Poznání, jež existuje ve všech třech stavech (bdění, snění a stavu hlubokého spánku). Toto Poznání samo o sobě je Brahman, stejně jako jsou vlny, bubliny a pěna vlastně voda. Tyto tři podoby (stavy) vody se vyznačují svými odlišnými rysy, kdežto samotná voda je typickým znakem jednoty, kde nejsou přítomny odlišnosti. Podobně tři stavy (bdění, snění, hluboký spánek) se vyznačují odlišnostmi, zatímco Poznání se vyznačuje jednotou. Aspirant by si měl v mysli podržet přesvědčení: ´Já jsem Toto Poznání.´ Základním rysem všeho ´neskutečného´ je klamný projev (dojem) v tom smyslu, že se věci zdají být něčím zcela odlišným než tím, čím ve skutečnosti jsou.

To, co je viděno v zrcadle Poznání, je pouhý jev a ten je neskutečný, neboť nevyhnutelně zmizí poté, kdy je viděn. Právě pomocí poznání si uvědomujeme věci, které jsou získány, poznány či zakoušeny. Když je obojí, tedy jak poznání, tak nevědomost, překonáno, tak to, co zůstává, je ´Absolutní Poznání´. Když si uvědomíte, že nejste tělo, ale Já, pak jste ryzí Skutečností. Proto byste si měli uvědomit, že vaší pravou přirozeností je Já.

Já je vždy přítomné v prostoru mezi dvěmi po sobě jdoucími myšlenkami. Lája je konec, neboli vstřebání, zatímco Vikšepa je počátek dalšího. Právě jako je voda ve své pravé, nesmíchané formě přítomna mezi dvěmi postupnými vlnami, tak je i Já přítomné jako podklad pro vznik a vstřebání myšlenek. Poznání je zářivé jako slunce a není nic než ´Pravda´. Nabídnout  by se mu mělo vše. Zde vše značí smysly. Když se smysly obrátí k Poznání, jsou spokojené.

Opravdoví ´zapálení uctívatelé´ jsou ti, kdo vědí, že Já je zář (oheň) a vše ostatní je neskutečné. Myšlenky (čitta) by měly být obětovány a vrženy do plamenů Já, které je ´Sebezářným ohněm´. Tělo je chrám a ten, kdo sídlí v těle, není nikdo jiný než Všemohoucí (Bůh).

V duchovní knize ´Dasboadh´, dašaka 8, kapitola 9, se adept ptá: ´Jak se dá zjistit nabytí poznání vnitřního Já?´

Jak bude patrné, že došlo k osvojení poznání Já? ´Siddhapuruša´ je ten, kdo si splnil své životní poslání. Má nesporný důkaz, že jeho ´pravá přirozenost´, svarúpa, čili přirozenost Já, je Arúpa, tedy bezforemná. Svarúpa je ´samozřejmá´, neboť ji nikdo neukazuje ani ji nikdo nespatřuje. Kdo si uvědomí svou ´pravou přirozenost´, neboli ´skutečnou formu´, stává se opravdovým světcem. Dá se to vyjádřit takto: ´Vydal jsem se hledat Boha, pátral po Něm, ale nikdy se mi Ho nepodařilo nalézt. Nyní jsem si uvědomil, že já sám jsem On.´

Úspěch přísluší pouze tomu dokonalému. Stejně jako se nos nemůže stát nikdy okem, tak i realizovaný se nikdy nestane nedokonalým. Vše, co je spatřeno ve snu, je neskutečné. Tento materiální svět je také snový a neskutečný. Dokonalí světci vykonávají šťastně svou práci, přičemž si jsou zcela jasně vědomi faktu, že vše je zde neskutečné.

Například farmář se jednou dozvěděl, že mu byl zabaven dobytek. Nebyl však vyveden z klidu poté, co si to vyslechl. Později se u něho zastavil soused a sdělil mu, že mu bude dobytek navrácen a navíc že mu nebude uvalena žádná pokuta. Farmář zůstal stejně tak klidný jako předtím. Bylo to z toho důvodu, že ten dobytek nebyl jeho. Protože nebyl majitelem dobytka, nebyl těmito novinkami nijak zasažen. Nebyl z toho ani šťastný, ani smutný. Měli byste se chovat podobným způsobem, a žít tak, jakoby vám nic ve světě nepatřilo.

Odpoutanost je ´pravá esence´, a osvobození se od myšlenek by mělo být neustálé. ´Poznání Brahman´ není dětská hra a vnitřní zkušenost vlastního zakoušení Brahman je nezbytná. Stejně jako nejste připoutáni k mrtvole, tak byste neměli být zaujati děním ve světě.

5. 7. 1933

Z knihy Amrut laja 2

Překlad: Aleš Adámek

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.