Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

37. Bezkonceptuální poznání (z knihy Amrut laja 2)

9. 4. 2021 - advaita

Siddharaméšvar Maharadž: Bezkonceptuální stav (Nirvikalpa) je stav, který zde zůstává poté, kdy jsou opuštěny všechny koncepty. Poznání, zbavené jakéhokoliv konceptu, se nazývá poznání Nirvikalpa. Džňánin, realizovaná bytost, má toto bezkonceptuální poznání, kdežto individualita (džíva) si drží konceptuální poznání (Savikalpa). Na rozdíl od individuality, která si drží objektivní poznání, poznání džňánina není znečistěné jakýmkoliv zvláštním objektivním poznáním. Džňánin vlastní ´Poznání Brahman´, zatímco individualita si drží světské poznání. Džňánin vždy žije ve spontánním a přirozeném stavu, kdežto individualita je vždy postižena materiálním světem a žije v omezeném, odděleném, izolovaném stavu. Poznání individuality je motivováno touhami, kdežto poznání džňánina je jich zbavené. Poznání džňánina je Vědomí, společné všem živým bytostem, zatímco poznání individuality je zabarvené (zanesené) nějakými zvláštními objekty. Ten, kdo je tu před vznikem vesmíru, je neochvějný, stále přítomný, vždy projevený, neustále zářící a jasně třpytivý. On je ryzí, osvícený a za oblastí meditace. Ten, kdo si je ´všeho vědom´, je právě  tím ´skutečným Bohem´.

Dasboadh: Dášaka 1, kapitola 10

Lidské tělo je se svými jedinečnými rysy posvátné, požehnané a  opatřené výjimečnou příležitostí. Ten, kdo využije tuto velkou štěstěnu lidského těla a následuje stezku Nejzazší Pravdy (Paramártha), bude zaručeně korunován úspěchem.

Lidské tělo má správnou touhu, touhu po tom, co je nejpříznivější, a sice Já. Je to vskutku velká touha. Je to touha, kterou má Brahman. Sadguru je Ten, kdo vás dovede do Skutečnosti. Proč se nazývá Sadguru? Zasvěcuje nás do opravdu ´Skutečné´ věci, Sadvastu (Skutečnosti). Měli byste jednat podle rad Sadgurua, s mimořádnou nepřerušovanou vírou v Něho. Právě to je nutné. Život se ukáže být úspěšný pouze v případě, je-li tělo využito k duchovnímu hledání.

Co tu existovalo před vesmírem? Je to ´Já´. Může se stát, že někdo v průběhu meditace spatří všechny Bohy, ale je to Mahadéva (Šiva), Největší ze všech Bohů. Ten je z nich všech nejvyšší. Kdo je Šiva? On je ´Já´. Toto ´Já´, Vědomí, spočívající v těle, není koncept. To, co zůstává po opuštění všeho, je Vědomí a to samotné je ´Brahman´. Stav nevědomosti lze nejlépe popsat jako pocit, vnímaný poté, kdy je vše zapomenuto a nic tu nezůstane. Přesto je tu někdo, kdo zapomíná, někdo, kdo zůstává, a pak samotné To, co je skutečné. To je naše pravá přirozenost, naše ´pravá forma´ (svarúpa). To, co se nazývá výrazem ´ty´ jsi Ty (Já), a ´To´ samotné je tvá ´pravá forma´. Ty jsi ´To´, z čehož vychází zvuk ´Já´.

Bezkonceptuální stav (Nirvikalpa) je stav, který zde zůstává poté, kdy jsou opuštěny všechny koncepty. Poznání, zbavené jakéhokoliv konceptu, se nazývá poznání Nirvikalpa. Džňánin, realizovaná bytost, má toto bezkonceptuální poznání, kdežto individualita (džíva) si drží konceptuální poznání (Savikalpa). Na rozdíl od individuality, která si drží objektivní poznání, poznání džňánina není znečistěné jakýmkoliv zvláštním objektivním poznáním. Džňánin vlastní ´Poznání Brahman´, zatímco individualita si drží světské poznání. Džňánin vždy žije ve spontánním a přirozeném stavu, kdežto individualita je vždy postižena materiálním světem a žije v omezeném, odděleném, izolovaném stavu. Poznání individuality je motivováno touhami, kdežto poznání džňánina je jich zbavené. Poznání džňánina je Vědomí, společné všem živým bytostem, zatímco poznání individuality je zabarvené (zanesené) nějakými zvláštními objekty. Ten, kdo je tu před vznikem vesmíru, je neochvějný, stále přítomný, vždy projevený, neustále zářící a jasně třpytivý. On je ryzí, osvícený a za oblastí meditace. Ten, kdo si je ´všeho vědom´, je právě  tím ´skutečným Bohem´.

Všechny objekty lze spatřit pomocí rozsvícené lampy a z toho důvodu lampa získává významné postavení. Podobně i slunce osvětluje všechny objekty, včetně lampy, a ty jsou díky němu viditelné. Takže je to slunce, které nabývá na ještě větší významnosti, než vše ostatní, tedy i lampa. Nadto je tu Vědomí, které umožňuje vidět nejen všechny objekty a též lampu, ale také slunce. Z toho důvodu je to právě Vědomí, které má nakonec největší postavení ze všech.

Vědomí si uvědomuje vše, ale nikdo si neuvědomuje Vědomí. Vědomí je ´On´, kdo spočívá uvnitř srdcí všech bytostí, a je nazváno září za ´vnitřní myslí´ (Antahkarana).

Světec Džňanéšvar říká: „Slunce dokáže jen svítit; je to Bůh, kdo vybavuje slunce svítivostí.“

To, co se nachází za vnitřní myslí, je Bůh. On existuje nenápadně ve všech. Existence jako taková je Jeho pravou formou. Je zbaven všech falešných představ. Ve skutečnosti je Jeho existence charakterizována nepřítomností klamu. Ten, jenž tvoří základ ´stavu bez stavů´, zcela jistě existuje. Jeho existence je mimo všechny pochyby.

1. 7. 1933

Z knihy Amrut lája

Překlad: Aleš Adámek

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.