Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

36. Poznání ´Já jsem Brahman´ (z knihy Amrut laja 2)

2. 4. 2021 - advaita

Siddharaméšhvar Maharadž: Poznání je tudíž lehce dosažitelné v případě, když je Mistr považován za Paramátman a náležitě uctíván. Ten, kdo uctívá Mistra a vede svůj život v souladu s pochopením, že Paramátman existuje v každém, může být nazýván ´džňáninem´. Právě jako zmizí tma ve chvíli, když držíte v ruce zapálenou pochodeň, tak zmizí i iluze, náklonnost, ego a koncept ´já jsem tělo´, když uctíváte Mistra. Měli byste uctívat Mistra s ryzím pocitem. Pokládejte Mistra za Paramátman. Já, přítomné ve všem a udělující všem radost, by mělo být uctíváno vzdáním se ega, připoutanosti a iluze. Já je nejlépe uctíváno tím, že uctíváte Mistra. Jestliže chcete zpívat, zpívejte oslavné písně na oslavu světce. Jestliže chcete cestovat, navštivte města světce. Uctívejte klaněním se a spuštěním hlavy dolů, k nohám světce. Zbavte se prašivého ega odevzdáním se Mistrovi.

36. Poznání ´Já jsem Brahman´

Představa ´ještě jsem nebyl obdarován poznáním´ je kořenem všech pochybností, a měla by být vytržena. Právě z tohoto semene pochybností všechno to trápení vyrůstá na povrch. V důsledku této pochybnosti jste štvanci, pronásledovanými zrozením a smrtí. Navíc je tím živena smyslnost, zlost, atd. jako následek vašeho pátrání po štěstí ve světě. Toto semeno pochybnosti by mělo být zničeno jednou ranou zářné zbraně Sebe-poznání, získané od Mistra.

Význam ´Sóham´ by měl být do detailu prostudován. Slovo ´Aham´ znamená ´Já jsem´, ´Koham´ značí ´Kdo jsem Já?´ a ´Sóham´ znamená ´Já jsem On´. Najít přístřeší (úkryt) ve svém vlastním Já znamená pochopit význam otázky ´Kdo jsem Já?´ To samotné je úkryt, tudíž ukryjte se ve významu otázky ´Kdo jsem já?´ Poznání Brahman je pochopení poznání ´Já jsem Brahman´.  ´Já jsem Já, Brahman´ (ÁtmaBrahman). Pouhé ústní opakování této věty se nazývá slovní poznání, jenže to je k ničemu. Ego nelze odstranit pouhým vyslovováním či přemýšlením, že Já je přítomné v každém. Ego, neboli pýcha, nás trýzní skrytě a nemůže být tak snadno překonáno. Není možné přeměnit se v Brahman pouze pomocí slov. Avšak v případě, když důkladně pochopíte Poznání ´Já jsem Brahman a jen já jsem přítomný v každém a ve všem´, a převedete to do praxe, pak nebude možné nalézt jedinou stopu ´pýchy´.

Není tu nic než Paramátman. Měli byste to praktikovat v klidu a být přitom naplněni spokojenou náladou, aby tím došlo k vyhlazení ego. Kdo toto praktikuje, stává se hoden uctívání. Mistr je Parabrahman a ego může být vyhlazeno naprostým odevzdáním se Mistrovi. ´Ananja´ znamená výhradní, jedinečné (intimní, osobité), tedy něco, co nepřipouští žádný další pocit. Víte-li, že Mistr je Parabrahman, pak byste se měli vzdát ega a zcela se Mu odevzdat. Ti, kdo jsou inspirováni tímto pocitem a chovají se podle toho, získají snadno Poznání.

Poznání je tudíž lehce dosažitelné v případě, když je Mistr považován za Paramátman a náležitě uctíván. Ten, kdo uctívá Mistra a vede svůj život v souladu s pochopením, že Paramátman existuje v každém, může být nazýván ´džňáninem´. Právě jako zmizí tma ve chvíli, když držíte v ruce zapálenou pochodeň, tak zmizí i iluze, náklonnost, ego a koncept ´já jsem tělo´, když uctíváte Mistra. Měli byste uctívat Mistra s ryzím pocitem. Pokládejte Mistra za Paramátman. Já, přítomné ve všem a udělující všem radost, by mělo být uctíváno vzdáním se ega, připoutanosti a iluze. Já je nejlépe uctíváno tím, že uctíváte Mistra.

Jestliže chcete zpívat, zpívejte oslavné písně na oslavu světce. Jestliže chcete cestovat, navštivte města světce. Uctívejte klaněním se a spuštěním hlavy dolů, k nohám světce. Zbavte se prašivého ega odevzdáním se Mistrovi.

29. 6. 1933

Z knihy Amrut laja 2

Překlad: Aleš Adámek