Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
25. března 1981 – I poté, co odejde vědomí, vy přetrváváte – vy jste neustále – jako Absolutno (z knihy Před vědomím)
20. 4. 2021 - advaita
Maharadž:Je-li člověk hodně ospalý – přesně ve chvíli, kdy upadá do hlubokého spánku – v ten moment nechce nic než upadnout do spánku. Podobně v poslední chvíli, kdy dech opouští tělo, dochází také k momentu extáze. V tom bodě, kdy odchází životní síla i vědomí, dochází k tomuto momentu extáze, což je poslední okamžik vědění. Ten, kdo to plně pochopil, je Džňánin, pro něhož už otázka zrození či smrti neexistuje.
25. března 1981
Maharadž: Pečujte o tělo jako o návštěvu nebo hosta, který přišel a zase odejde. Po dobu, co je tu host, si musíte být zcela jasně vědomi své pozice hostitele. Jaká je pravá podstata hostitele, když host odejde – to je nutné pochopit, dokud tu host je. Pochopili jste to? Přibližte mi tuto pozici, v níž se naleznete, když host (tělo) odejde.
Tazatel: Není tam žádná totožnost.
Maharadž: Správně. Jste o tom pevně přesvědčen?
Tazatel: Ano, během meditace.
Maharadž: Jaký je význam hosta, jeho rys?
Tazatel: Jen co se objeví, přijde i pocit totožnosti s hostitelem.
Maharadž: Pocit přítomnosti, „jáství“, je znakem hosta. Vycházejí vaše odpovědi z hlubokého přesvědčení?
Tazatel: Ano.
Maharadž: Potom už není třeba, abyste zítra přišel.
Tazatel: Uvědomuji si to pouze v hluboké meditaci.
Maharadž: Přijal jste zcela poznání, že neexistujete?
Tazatel: Během meditace jsou určité chvíle, kdy cítím toto přesvědčení.
Maharadž: Jestliže to zde není po celý čas, pak to není pevné přesvědčení. Je-li člověk hodně ospalý – přesně ve chvíli, kdy upadá do hlubokého spánku – v ten moment nechce nic než upadnout do spánku. Podobně v poslední chvíli, kdy dech opouští tělo, dochází také k momentu extáze. V tom bodě, kdy odchází životní síla i vědomí, dochází k tomuto momentu extáze, což je poslední okamžik vědění. Ten, kdo to plně pochopil, je Džňánin, pro něhož už otázka zrození či smrti neexistuje. Vytváření konceptů nepřestane, ani když si toto vyslechnete a pomyslíte si, že je to pravda. Určitý koncept už ve vás vyvstal. Vše, co jsem vám právě řekl, se týká pouze oné špetky „jáství“.
Tazatel: Mohl by nám Maharadž říci víc o okamžiku smrti?
Maharadž: Nic víc o tom říct nelze. Je to vyvrcholení či ukončení zkušenosti „já“, „já jsem“. Po ukončení „jáství“ už zde není žádné zakoušení vědění nebo nevědění. Vědění je kvalitou hmotné látky. Co jste věděli před svým zrozením? Rovněž po smrti tento nástroj chybí. Bez přítomnosti těla zde není žádné zakoušení. Věčnost nemá zrození ani smrt, to jen dočasný stav má počátek a konec. I poté, co odejde vědomí, vy přetrváváte – vy jste neustále – jako Absolutno. Jako vědomí jste vším; vše, co existuje, jste vy. Veškeré toto poznání na mě sestoupilo, já ale tímto poznáním nejsem. Poznání „já jsem“ a veškeré jeho projevy jsou pochopeny. V tomto pochopení – Nejsem To.
Z knihy Před vědomím
Překlad: Gabriela Adámková