Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

31. Vzdání se zanícené připoutanosti (z knihy Amru laja 2)

26. 2. 2021 - advaita

Siddharaméšvar Maharadž: V tomto snovém pomíjivém světě lze dosáhnout stavu nejvyšší radosti v případě, že dbáte o své Já. Jakmile poznáte, že vše v tomto světě je dočasné, jste pokládáni za ´odpoutané´. Právě jako se myš nezatěžuje ničím, co je v domě, tak podobně by to mělo být s vámi. Měli byste být vnímáni jako někdo, kdo je obdařen Sebepoznáním, a kdo navždy přestal zvažovat pro a proti všech činností. Dokonce jste pak schopni pročistit jakékoliv místo, na které se prostě jen na chvilku posadíte a vyženete z něho pocit pýchy. Jestliže se však necháte postihnout pýchou k tělu, donutí vás to zapomenout na Já a zničíte tím inspiraci (vnuknutí), jak získat stav Paramátman. Jakmile individuální vědomí dojde k poznání, že je Brahman, začne nasávat nektar. Pokud k němu nedojde, upadne do bažin tužeb.

31. Vzdání se zanícené připoutanosti

Je třeba uplatnit velkou dovednost, má-li být pochopena stezka poznání. Touhy mohou či nemusejí být na překážku. Nebudou vám překážet, pokud po nich nebudete prahnout či je mít v oblibě. Avšak budete-li mít své touhy, či něco v oblibě a něco jiného zase nesnášet, pak si vyvinete neodbytné touhy, a budete vyhnáni ze své ´pravé přirozenosti´ (svarúpa). Právě tímto způsobem dochází k vnímání sebe jako individuality (džíva), čímž se připravujete o blaženost, pramenící ze své ´pravé přirozenosti´.

Pochopte, že vše je forma vaší svarúpy a jednejte na základě tohoto pochopení. Nic dalšího tu pak nezůstane. O řece Ganze se říká, že stekla dolů z hlavy pána Šivy, protože Šiva si uvědomil, že vše je ve formě Já, ´Boha´.  Od té doby je On znám jako Šiva. Individuální vědomí (džíva) říká, že Já (Šiva) je všude, a přesto i nadále nachází rozdílnosti typu ´to je moje matka, to je moje žena, atd.´ Je to kvůli tomu, že dosud nebyla zcela překonána jeho zanícená připoutanost k tužbám.

Jinými slovy se džíva nedostal přes světská pouta a vztahy. Vedle toho se nevzdal pýchy, a tudíž stále trpí dřívějším neštěstím a štěstím. Touhy se vztahují k tělu, mysli a majetku, a pýchy je třeba se důrazně vzdát. Nepočítejte s tím, že to půjde snadno, ale jakmile nahradíme svou mysl poznáním, můžeme se jí okamžitě zbavit.

Iluze byste se měli plně vzdát s použitím jakékoliv metody, ke které se vědomě uchýlíte. Objekty světské touhy přestanou být přitažlivé ve chvíli, když k nim již dále nejste zaníceně připoutáni.  A to platí i v případě, že jste je osudově nabyli. Zanícená připoutanost vás sesadí z postavení Šivy neboli Já a klesnete do pozice individuality (džíva). Tělo bude stejně nakonec odhozeno jako odpadky a vše, co děláme pro tělo, je jen navyšování hromady odpadků.

V tomto snovém pomíjivém světě lze dosáhnout stavu nejvyšší radosti v případě, že dbáte o své Já. Jakmile poznáte, že vše v tomto světě je dočasné, jste pokládáni za ´odpoutané´. Právě jako se myš nezatěžuje ničím, co je v domě, tak podobně by to mělo být s vámi.

Měli byste být vnímáni jako někdo, kdo je obdařen Sebepoznáním, a kdo navždy přestal zvažovat pro a proti všech činností. Dokonce jste pak schopni pročistit jakékoliv místo, na které se prostě jen na chvilku posadíte a vyženete z něho pocit pýchy. Jestliže se však necháte postihnout pýchou k tělu, donutí vás to zapomenout na Já a zničíte tím inspiraci (vnuknutí), jak získat stav Paramátman. Jakmile individuální vědomí dojde k poznání, že je Brahman, začne nasávat nektar. Pokud k němu nedojde, upadne do bažin tužeb.

24. 6. 1933

Z knihy Amrut laja 2

Překlad: Aleš Adámek