Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

30. Já není nikdy ovlivněno tělem (z knihy Amrut laja 2)

19. 2. 2021 - advaita

Siddharaméšvar Maharadž: Vše, co se zdá existovat v tomto vesmíru, je založeno pouze na konceptech a je proto neskutečné. Z toho důvodu byste se měli vzdát všech konceptů. Měli byste je odmítnout jako neskutečné. Ten, kdo má intenzivní víru ve svého Mistra, je požehnán Mistrovou milostí, která je ve formě pravého pochopení. Mistrova milost závisí na intenzitě víry, kterou k Němu máte. Láska k Mistrovi nám pomáhá překonat zanícenou připoutanost k tužbám. Věrnost ´Nejzazší Pravdě´ vás dovede k Seberealizaci, kdežto oddanost k tužbám vede člověka pouze ke vzniku dalších tužeb. Já je přítomné všude, dokonce se nachází i v tužbách. Ty však oslepily Já natolik, že žije v přesvědčení, že ´je muž, žena, atd.´

30. Já není nikdy ovlivněno tělem

Člověk cestující vlakem může urazit značně velkou vzdálenost, přesto sám neujde žádnou cestu. Vlak ujede tuto vzdálenost, přesto cestující na konci cesty tvrdí, že urazil tuto cestu. Stejně tak individuální vědomí (džíva) říká, že udělal vše, bez toho, aby udělal jednu jedinou věc.

Nemůžete uštědřit ránu ohni, přesto jakmile se smíchá s železem, musí si vytrpět opakované rány kovářova kladiva. Podobně když se Já spojí s tělem, je sužováno žalem a utrpením. Železo získává značný prospěch ve spojení s ohněm. Bez pomoci ohně mu nemůže být dodán požadovaný tvar. Avšak oheň samotný zůstává nedotčen. Stejně tak tělo může být úspěšně využito ve spojení s Já, ale činy těla se Ho nedotknou.

Když voda začne bublat, odraz slunce se na hladině zčeřené vody začne hýbat. Zdá se, jako by se slunce pohybovalo a jakoby způsobilo, že se voda víří. Podobně Já se jeví být neklidné kvůli konceptům. Vše, co se zdá existovat v tomto vesmíru, je založeno pouze na konceptech a je proto neskutečné. Z toho důvodu byste se měli vzdát všech konceptů. Měli byste je odmítnout jako neskutečné. 

Ten, kdo má intenzivní víru ve svého Mistra, je požehnán Mistrovou milostí, která je ve formě pravého pochopení. Mistrova milost závisí na intenzitě víry, kterou k Němu máte. Láska k Mistrovi nám pomáhá překonat zanícenou připoutanost k tužbám. Věrnost ´Nejzazší Pravdě´ vás dovede k Seberealizaci, kdežto oddanost k tužbám vede člověka pouze ke vzniku dalších tužeb. Já je přítomné všude, dokonce se nachází i v tužbách. Ty však oslepily Já natolik, že žije v přesvědčení, že ´je muž, žena, atd.´

Mistr odnaučí své žáky po čemkoliv toužit a odhalí jim jejich ´skutečnou přirozenost´. Abyste se zbavili  náklonnosti k tužbám, nestačí pouze prohlašovat, že tužby jsou neskutečné, ale je třeba převést pochopení přímo do praxe. Postoj individuálního vědomí o ničem nevypovídá, neboť ho má jak otrok, tak Mistr. Můžete třeba tvrdit, že touhy jsou neskutečné a že svět je neskutečný, přesto jste tento postoj nevnesli do praxe.

Ten, kdo má intenzivní víru ve svého Mistra, a kdo zcela následuje Mistrovo učení, se zcela zbaví totožnosti se jménem a formou. Takový adept se stane Nejzazší Pravdou a jakmile Ji získá, odmítne dokonce i příslušnost ke své rodině a jejímu vlastnictví.

23.6. 1933

Z knihy Amrut laja 2

Překlad: Aleš Adámek

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.