Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
29. Zanechání pýchy (z knihy Amrut laja 2)
12. 2. 2021 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: Každý v této světské existenci vede takový život, který mu je nalinkován osudem. Nikdo se ve skutečnosti nestará o někoho jiného. Vše, co se vám stane, je v souladu s osudem. Abyste se vzdali ega, zahoďte všechny silné připoutanosti a odevzdejte vše k nohám Mistra. Jakmile to uskutečníte, budete vědět, že vše není nic než přelud, a je to Já jediné, které existuje. Dokonce také pochopíte, že ´Já´ není s nikým spojené; ´Já´ nepatří nikomu.
Proměníte se do ´skutečné přirozenosti´ Paramátman ve chvíli, kdy opustíte pýchu. Touto přirozeností budete po celou dobu, tedy ve všech třech stavech (bdění, snění a stavu hlubokého spánku). Všechny tři stavy jsou charakteristiky intelektu. Je to hra intelektu.
29. Zanechání pýchy
Individuální vědomí (džíva) není nijak spoutané, stejně jako Já nemá ani zrození ani smrt. Přesto jelikož se Já ztotožnilo s tělem, musí trpět zrozením a smrtí. Já je pouze spoutané konceptem individuality. Jen pomocí lidského těla může toto poznání dojít k pochopení. Je to právě toto poznání, které může přivodit osvobození. Jestliže si individuální vědomí pomocí svého vlastního rozlišování uvědomí, že není tělem, ale Já, bude osvobozeno.
Měli byste pohrdat touhami. Vzdejte se veškeré pýchy, spojené s touhami. Měli byste zanechat namyšlenosti, spojené s tělem, abyste se vysvobodili z pout. Ten, kdo přestal být na sebe (na tělo) pyšný, je svobodný a získá blaženost Já. Je zbaven všech starostí. Musíte se vzdát vášnivé připoutanosti k tělu. Jedině ten, kdo opustí ego, spojené s tělem, je šťastný, a je nástrojem vrcholného štěstí. Individuální vědomí získá po zanechání pýchy formu Já. Jeho myšlenky a touhy potom skončí.
Každý v této světské existenci vede takový život, který mu je nalinkován osudem. Nikdo se ve skutečnosti nestará o někoho jiného. Vše, co se vám stane, je v souladu s osudem. Abyste se vzdali ega, zahoďte všechny silné připoutanosti a odevzdejte vše k nohám Mistra. Jakmile to uskutečníte, budete vědět, že vše není nic než přelud, a je to Já jediné, které existuje. Dokonce také pochopíte, že ´Já´ není s nikým spojené; ´Já´ nepatří nikomu.
Proměníte se do ´skutečné přirozenosti´ Paramátman ve chvíli, kdy opustíte pýchu. Touto přirozeností budete po celou dobu, tedy ve všech třech stavech (bdění, snění a stavu hlubokého spánku). Všechny tři stavy jsou charakteristiky intelektu. Je to hra intelektu. Čtvrtý stav, stav túrja, vám pomáhá vzdát se pýchy, vzešlé z předchozích třech stavů. To, co přivodí opuštění pýchy, je pravé poznání. Stav snění není považován za skutečný během doby, kdy jste bdělí a naopak. Ve stavu hlubokého spánku je jak snění tak bdění neskutečné. Nakonec je to ve stavu ´pravého poznání´, kdy je pýcha, spojená se všemi předchozími třemi stavy, odvržena a tyto stavy se stávají neskutečné. Právě toto je čtvrtý stav, stav túrja. Všechny stavy až na stav túrja existují v intelektu.
22. 6. 1933
Z knihy Amrut laja 2
Překlad: Aleš Adámek