Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
27. Já je jediný zakusitel (z knihy Amrut laja 2)
29. 1. 2021 - advaita
Siddharaméšhvar Maharadž: Já je plné poznání. Všude, kde existuje Vědomí, existuje i Já. Je to řečník stejně jako posluchač, jakož i ten, kdo chápe význam. Já je konatel všeho. Slunce nevděčí za svou důležitost a světlo nikomu jinému než Já. Kdyby nebylo Já, slunce by nebylo označeno jako slunce. Já je stvořitel vesmíru, a rovněž tak je Tím, co rozlišuje vše jako neskutečné. Ten, kdo si to uvědomí, může dojít do stavu své pravé přirozenosti (svarúpa).
27. Já je jediný zakusitel
Ve světě není nic jiného než Já. ´Já jsem´ je jediná entita. Já je v každém stejné. Stejně jako voda napuštěná do nádrže, zůstává vodou bez ohledu na to, jaký tvar nádrž má, tak s Já je tomu rovněž tak. Já bez ohledu na tvar těla, ve kterém přebývá, je i nadále Já, a nic než Já.
Těla všech živých bytostí jsou vytvořena z pěti elementů a po smrti se všechna ta těla promění v popel. Když tělo umře, spálí se a zůstane po něm pouze popel. A když nakonec odvane poslední smítko zbylého popele, vyjde najevo, že ani tento pomíjivý popel není skutečný. Přesto jsou všechny objekty naplněny životní energií.
Mysl je pouze Vědomí, tedy v podstatě Já, stručně řečeno. Mysl odpovídá ´vnitřní mysli´ (Antahkarana). Avšak Parabrahman nelze nijak popsat či pomocí něčeho vyjádřit. Těla, mysli a Já jsou u všech živých bytostí v podstatě totožná. Mysl je Já ve formě Vědomí. Když si Já něco představí, nebo něco řekne, pak se nazve myslí. Podobně jestliže se nazve tělem, jeví se proměněné do tělesné podoby. Avšak Já i poté, co ho nazveme ´myslí´, se ve skutečnosti do mysli nepromění. Nikdo bez Vědomí nevyřkne jediné slovo. Vědomí je ´Brahman´, Já a znalec Véd a jejich obsahu. Je samo-zasvěcené.
ÓM (Aum) je forma Vědomí a nazývá se ´pranava´. Různé orgány těla vykonávají rozmanité funkce, jako například vidění, naslouchání atd., ale jejich nejdůležitější úlohou je být si vědom a toto Vědomí je Já. Ve skutečnosti je toto Vědomí pouze jedno jediné. Vidět Vědomí je jako vidět ´oko oka´. Já je oko oka. Já je jako ten, kdo vidí, jakož i to, co je viděno. Tuto situaci lze nejlépe vysvětlit na příkladu cukru, který je nabídnut soše Boha, která je utvořena z cukru.
Já je plné poznání. Všude, kde existuje Vědomí, existuje i Já. Je to řečník stejně jako posluchač, jakož i ten, kdo chápe význam. Já je konatel všeho. Slunce nevděčí za svou důležitost a světlo nikomu jinému než Já. Kdyby nebylo Já, slunce by nebylo označeno jako slunce. Já je stvořitel vesmíru, a rovněž tak je Tím, co rozlišuje vše jako neskutečné. Ten, kdo si to uvědomí, může dojít do stavu své pravé přirozenosti (svarúpa). Dočasný svět, jenž je založen na dobrých a špatných konceptech, neustává ve svém skonávání. Ten, kdo získal poznání, ví, že to je Já (pán Hari, Višnu udržovatel), jenž vykonává vše a že to je pouze Já, co dostane všechno hotové. Ten, kdo vše zakouší není nikdo jiný než Já, což je jediný skutečný zakusitel.
20. 6. 1933
Z knihy Amrut laja 2
Překlad: Aleš Adámek