Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

26. Je tu pouze jedno Já (z knihy Amrut laja 2)

22. 1. 2021 - advaita

Siddharaméšhvar Maharadž: Tělo je pomíjivé, a z toho důvodu všechny činy, vykonáváné pomocí těla, jsou taktéž pomíjivé. Pán Brahma zůstává nesporně odloučen od výsledných hříchů a zásluh i přes tu skutečnost, že vytvořil tento vesmír a zároveň tak uskutečnil mnoho činů. Poznání, které odkryje toto tajemství, se řadí mezi to nejvyšší a nejstarodávnější. Toto poznání se objevilo díky Pánovi Višnuovi. Je taktéž nazývané jako ´Věčné Poznání.´ Klade se obvyklá otázka ´Kdo jsi?´. Jenže na ní neexistuje žádná odpověď. Je to proto, že obě dvě světské entity (´já´ a ´ty´), jsou neskutečné. Je zde pouze jedna entita, a tou je Já (Átman). Existuje v každém z nás. Není v ní vůbec žádná odlišnost. Je zbytečné ptát se ´Kdo jsi?´ Jak by zde vůbec mohla existovat odpověď na tuto otázku, jestliže ´ty´ a ´já´ neexistují?

26. Je tu pouze jedno Já

Jemné tělo se skládá ze smyslových orgánů, pěti životních sil (prána), mysli, intelektu, vnitřní mysli a pocitu ´já´. To, co si v hlubokém spánku uvědomuje, že tu neexistuje nic kromě Vědomí, je čtvrté tělo, neboli supra-kauzální tělo (Mahakarana). Toto Vědomí je Brahman.

Bůh s atributy, jenž vidí vše, je ve formě Vědomí, a Brahman bez atributů je také ve formě Vědomí. Životaschopnost, která vše oživuje, je životní energií, Čaitanja. Je jasně oddělena od hrubého, jemného a kauzálního těla. Když se tato životní energie oddělí od těla plného života, pak se ten, kdo realizuje ´Já nejsem tělo´, stává ´Všemohoucím´. Po zanechání totožnosti s tělem se dojem vašeho individuálního vědomí (džíva) vytratí a tím pádem jste přeměněni v Boha (Šiva).

Intelekt sám o sobě je Stvořitel, pán Brahma. Tělo je pomíjivé, a z toho důvodu všechny činy, vykonáváné pomocí těla, jsou taktéž pomíjivé. Pán Brahma zůstává nesporně odloučen od výsledných hříchů a zásluh i přes tu skutečnost, že vytvořil tento vesmír a zároveň tak uskutečnil mnoho činů. Poznání, které odkryje toto tajemství, se řadí mezi to nejvyšší a nejstarodávnější. Toto poznání se objevilo díky Pánovi Višnuovi. Je taktéž nazývané jako ´Věčné Poznání.´ Klade se obvyklá otázka ´Kdo jsi?´. Jenže na ní neexistuje žádná odpověď. Je to proto, že obě dvě světské entity (´já´ a ´ty´), jsou neskutečné. Je zde pouze jedna entita, a tou je Já (Átman). Existuje v každém z nás. Není v ní vůbec žádná odlišnost. Je zbytečné ptát se ´Kdo jsi?´ Jak by zde vůbec mohla existovat odpověď na tuto otázku, jestliže ´ty´ a ´já´ neexistují?

Živé bytosti mohou vlastnit různá jména, rozličnou vnější podobu a příslušnost ke stejné či jiné kastě, ale ve skutečnosti mají stejně pouze jednu formu. Kdyby byli opravdu odlišné, pak by otázka ´Kdo jsem já?´ či ´Kdo jsi ty? byla na místě. Já, skutečně základní faktor, přítomný ve všech, je pouze jeden jediný, žádné rozdíly tu nejsou. Těla všech tvorů, od Pána Brahmy až po moskyta, jsou poskládána z pěti elementů. Proto nemůžete ani tělu adresovat otázku ´Kdo jsi?´ Pokud jde o esenci, ta je stejná ve všem. Není zde žádný rozdíl. Proto pokud se někoho zeptáte ´Kdo jsi?´, pak je to jako kdybyste adresovali otázku sobě. V celém vesmíru je pouze jedna jediná entita, a tou je Já. Já je jedno jediné a  jen toto Já prostupuje ojedinělým způsobem celý vesmír.

19. 6. 1933

Z knihy Amrut laja 2

Překlad: Aleš Adámek