Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

2. února 1981 – Konečné poznání nemá žádné poznání (z knihy Před vědomím)

24. 11. 2020 - advaita

maharaj_audio2sm.jpgMaharadž: Během dočasného stavu ve vědomí je vše správné. Jakákoliv zápletka příběhu je v pořádku, ale samotný příběh je fikcí. To, co vám říkám, je naprosto otevřené – odkryté tajemství. Není nic, co bych před vámi skrýval. Vyzkoušejte to a pochopte. Je to jen otázka pochopení.

2. února 1981

Tazatel: Jakým způsobem se mám odevzdat Guruovi, aby to bylo odevzdání trvalé?

Maharadž: Nebylo vám řečeno, že ve světě není nic trvalého? Co jsem poté, co tento dočasný stav odejde, a předtím, než přišel? Toto je samotné hledání. Máte hodinky, které jsou vyrobeny tak, aby tikaly 100 let. Nakonec se hodinky po sto letech zastaví – splnily svůj účel. Když se zastaví tělesné hodiny, stane se totéž – tělo posloužilo vědomí, splnilo svůj účel.

Tazatel: Naprosté odevzdání představuje přítomnost dvou; nějaké spojení, jeden se odevzdává druhému.

Maharadž: Během dočasného stavu ve vědomí je vše správné. Jakákoliv zápletka příběhu je v pořádku, ale samotný příběh je fikcí. To, co vám říkám, je naprosto otevřené – odkryté tajemství. Není nic, co bych před vámi skrýval. Vyzkoušejte to a pochopte. Je to jen otázka pochopení.

Tazatel: Guruova milost je vždy přítomná.

Maharadž: Guru není individualita. Přemýšlíte z hlediska formy. Vědomí je vše prostupující. Zjistěte, co je tím „já“, které hledá milost. V těle tiká „já jsem“ – to je Guru. Uctívejte tento princip „já jsem“, odevzdejte se tomuto Guruovi a on vás obdaruje veškerou milostí. Ve vědomí nemůže existovat nic, co by nemělo svůj protějšek. Ve chvíli, kdy řeknete poznání, tak poznání může být pouze v nevědomosti. Proto poznání, které máte o Guruovi, je také nevědomostí. Kdy se stane poznání Guruem? Když obojí, jak poznání, tak i nevědomost, zmizí do vidžňány. Džňána je poznání, adžňána je nevědomost, obojí se rozplyne ve vidžňáně.

Tazatel: Jsem chycen v procesu pozorování těla a mysli.

Maharadž: Sen se objevuje v objektivním, hmotném projevu, ve vědomí. Není vámi, je to něco jiného – objektivní a hmotné. To, co nazýváte „já jsem“ a zrození, tím nejste, to je hmotné. Dejme tomu, že je zde muslimský chlapec, kterého jsem si adoptoval. Nezplodil jsem ho, ale nyní si ho nárokuji a říkám mu „můj“ chlapče. Stejně tak není toto „já jsem“ přímo mnou; je to něco jiného, něco hmotného, něco muslimského, ale já tím nejsem. Já, Absolutno, s tím nemám nic co do činění. Lidé jsou někdy zmateni, protože očekávají odpověď, která je založena na jejich konceptech. Požádáte někoho, aby vám donesl lžíci, a ten vám místo lžíce donese vidličku. Obojí jsou slova, obojí jsou znalosti, ale není to to, co chcete. To, co obdržíte, je skutečné poznání, i když to, co si žádáte vy, skutečným poznáním není.

Tazatel: K tomu, abych byl schopen porozumět, musím této úrovně dosáhnout.

Maharadž: Existují miliony zrnek přetvořených do milionů forem, ale semeno je jen jedno. Všechny tyto miliony forem existují jen na základě jednoho určitého semene, ale já tímto semenem nejsem. Konečné poznání nemá žádné poznání. Toto poznání „já jsem“ se objevilo spontánně jako důsledek těla. Zřete jej takové, jaké je, pochopte jej takové, jaké je. Bdění střídá spánek a spánek střídá bdění. Když oba tyto stavy odejdou, jsem doma. Proč mě opustily? Protože byly cizí, nebyly mnou. Přijměte tuto radu: je lepší nebýt chycen v tržišti duchovních konceptů; veďte spokojený život, pomáhejte druhým, a poté, až čas dozraje, zemřete.
Tazatel: Miliony lidí se již vaší radou řídí, aniž by ji od vás slyšeli.

Z knihy Před vědomím

Překlad: Gabriela Adámková

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.