Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

12. Duchovní praxe a guny (z knihy Amrut laja 2)

16. 10. 2020 - advaita

Siddharaméšhvar Maharadž: Přirozenost a podobu Parabrahman můžete získat pouze díky spojení se světcem. Světci jsou ukazatelé, kteří vás dovedou k vaší ´skutečné přirozenosti´ (svarúpa). Ve chvíli, kdy se aspirant setká se světcem, dostává se mu hned spousta inspirace. Jeho mysl je naplněna myšlenkami na  Nejvyšší Já. Skutečnost je bez atributů, zatímco Védy jsou vymezeny třemi atributy (radžas, tamas a sattva). Védy zpočátku vnutí individualitě (džíva) provádět praxi a přimějí ji k činům, karmám a rituálnímu uctívání. Činy nevědomé individuality jsou opravdu podivné, neboť samotná nevědomost je neskutečná.

12. Duchovní praxe a guny

Třebaže měly společnice Pána Krišny (gópís neboli pastýřky) mysl plnou smyslnosti a žádostivosti, Krišna zbavil jejich mysl nečistot v podobě chtíče, a pomohl jim získat Nejvyšší stav. Oheň spaluje všechny druhy dřeva. Umí přeměnit stejným způsobem jak uhlí, tak santalové dřevo, ve žhavý uhel. Přetvoří je do své vlastní formy a podoby. Stejně tak blahodárné společenství světce přetvoří vaši přirozenost (podobu) a formu.

Přirozenost a podobu Parabrahman můžete získat pouze díky spojení se světcem. Světci jsou ukazatelé, kteří vás dovedou k vaší ´skutečné přirozenosti´ (svarúpa). Ve chvíli, kdy se aspirant setká se světcem, dostává se mu hned spousta inspirace. Jeho mysl je naplněna myšlenkami na  Nejvyšší Já. Skutečnost je bez atributů, zatímco Védy jsou vymezeny třemi atributy (radžas, tamas a sattva). Védy zpočátku vnutí individualitě (džíva) provádět praxi a přimějí ji k činům, karmám a rituálnímu uctívání. Činy nevědomé individuality jsou opravdu podivné, neboť samotná nevědomost je neskutečná.

Kvalita radžas se ve vztahu k duchovní praxi projevuje formou uctívání. Kvalita tamas se projevuje formou provádění rituálů. Kvalita sattva se projevuje formou poznání. Co je tedy nevědomost (avidja)? Všechny naše koncepty vytvářejí nevědomost. V nevědomosti nelze cokoliv rozlišovat na dobré a zlé. Pravidla a předpisy týkající se toho, co je správné dělat, a co je naopak nesprávné dělat, jsou jen koncepty  dobra a zla. Když se zcela zřeknete všech těchto konceptů, získáte stav Brahman.

4. 6. 1933

Z knihy Amrut laja 2

Překlad: Aleš Adámek