Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

5. ledna 1981 – Intelektuálským žonglováním člověk Konečnou pravdu nerealizuje (z knihy Před vědomím)

29. 9. 2020 - advaita

maharaj_nirupana_17.jpgMaharadž: Lidé budou naslouchat tomu, co říkám, ale jen zřídka to někdo uvede do praxe. Já jsem nebyl v přítomnosti svého Gurua příliš dlouho. Můj Guru mi pouze řekl: „Nejsi toto, jsi Toto.“ To je vše. Já jsem to přijal s takovým přesvědčením, že poznání vykvetlo do toho, co přišlo. Příchuť „já jsem“ je z potravinového výtažku. Absolutno nemá žádnou chuť, žádnou barvu ani žádný tvar. Nemůžete být pozorováni sami sebou; jedině to, co je od vás odlišné, může být vámi pozorováno.

5. ledna 1981

Tazatel: Přestože má individuální tělo omezenou délku trvání, vědomí je v jiném smyslu neomezené, protože těla jsou nekonečná v počtu a neustále se měnící, je to správně?

Maharadž: Správně. Vědomí je látkou tvoření.

Tazatel: Pokud se člověk zcela ponoří do vědomí, natolik, že zde není oddělená entita, znamená to, že všechno, minulost, budoucnost i přítomnost je v něm přítomna, že už zde ve skutečnosti neexistuje nic takového, jako je čas?

Maharadž: Ano, to je správně.

Tazatel: Vše, co existuje, je vědomí, a je pouze ve vědomí, a i když se lidské tělo liší od rostliny, není pravdou, že obojí je vědomím? Rozdíl je jen v projevu, ale jejich podstata je naprosto stejná?

Maharadž: Vše se liší v projevu. To, co je stejné, je všeprostupující vědomí. Co je na tom těžké pochopit? Pět elementů, vše co člověk vidí, je vytvořeno z nich.

Tazatel: Je správné, když řeknu, že neprojevené vědomí je Absolutno, projevené Absolutno je vědomí?

Maharadž: Intelektuálským žonglováním člověk Konečnou pravdu nerealizuje. Pokoušíte se intelektem vymezit to, co je neomezené, do toho, co je omezené. Jsem téměř negramotný; proč sem lidé přicházejí, aby mě viděli? Jaká je intelektuální úroveň této paní? Ona je PhD. Proč sem přišla? Když se na vás dívám, na co se dívám? Pohlédněte na princip zrození, na ten bod, co se narodil. Jste produkt objektivní látky, této kapky. Stvořil někdo toto tělo?

Tazatel: Ne, prostě vzešlo z této kapky.

Maharadž: Tak proč tedy kategorizujete celé toto dění? Pouze soustřeďte svoji pozornost na tento bod. Cokoliv, čím momentálně jste, je produktem této zrozené kapky. Zaměřte na to svou pozornost a vše vám bude odhaleno. Jestliže vy, jako entita, chcete vytvořit intelektuální studii tohoto subjektu, tak už za mnou nechoďte. Zde jste to jen vy; vstupte do zkumavky. Proč se zaplétáte do větví a listí; proč nejdete k semenu? Bez semene by tu strom neexistoval. Zjistěte, odkud pochází semeno. Toto je tím, kam vás znovu a znovu navracím. Kvůli čemu musím vše, ať fyzické či jiné, vytrpět? Začíná to sebeláskou, potřebou být přítomen. Toto vědomí je příčinou veškerého utrpení. Podstatou čeho je tato láska být, sebeláska, láska vědomí? Je to podstata semene, spermatu. Vědomí bylo skryto v tom, čemu je dáno jméno zrození. Kde je ten, kdo tomuto rozumí? Jestliže máte duchovní poznání, proč je chcete omezit na pero a papír? Lidé budou naslouchat tomu, co říkám, ale jen zřídka to někdo uvede do praxe. Já jsem nebyl v přítomnosti svého Gurua příliš dlouho. Můj Guru mi pouze řekl: „Nejsi toto, jsi Toto.“ To je vše. Já jsem to přijal s takovým přesvědčením, že poznání vykvetlo do toho, co přišlo. Příchuť „já jsem“ je z potravinového výtažku. Absolutno nemá žádnou chuť, žádnou barvu ani žádný tvar. Nemůžete být pozorováni sami sebou; jedině to, co je od vás odlišné, může být vámi pozorováno.

Z knihy Před vědomím

Překlad: Gabriela Adámková