Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
2. ledna 1981 – Existoval jste také před Kristem – to musíte pochopit (z knihy Před vědomím)
22. 9. 2020 -
Maharadž: Pokud je zde zakoušení, je tu díky projevu vědomí. Když tu není vědomí, není tu ani zkušenost.
Tazatel: Ale Maharadž říká, že tu existuje něco před vědomím, co může být zakoušeno.
Maharadž: Ne. Není to zakoušeno. Tento princip rozeznává či pozoruje vědomí. Pokud zde není vědomí, pozorování skončí. Nelze to poznat konceptuálně, musíte se Tím jedině stát. Konečný princip je zde.
2. ledna 1981
Tazatel: Přijde mi, že jsem stále více a více zaneprázdněn, a nemám již dostatek času pro meditaci. Rád bych dostal od Maharadže instrukci, jak dojít k Seberealizaci.
Maharadž: Vykonávejte svou práci ve světě, ale mějte na paměti, že vaše práce může být vykonána jedině tehdy, pokud jste zde vy – za přítomnosti pocitu bytí. To stačí.
Tazatel: Je pro mě nezbytné neustále si při práci připomínat sebe sama, být si toho vědom?
Maharadž: Kdo jiný si může být vědom vědomí než vědomí samotné? Nachází se tu ještě jiná entita? Je to zde, vědomí si vždy uvědomuje samo sebe. Problém je v tom, že se vědomí ztotožnilo s tělem. Nedělejte nic kromě tohoto: neztotožňujte vědomí s tělem. Dochází snad ve vědomí k nějaké změně, je-li něco děláno či nikoliv? Není zapotřebí žádné sádhany, kromě uvědomování si skutečnosti, že je to pouze v tomto vědomí, v němž se vše odehrává. Z relativního hlediska jste vědomím a vědomí nemá žádnou formu. Vědomí můžete pouze cítit, ale není možné ho vidět. Znáte je; víte, že jste. Kdo řídí tělo, aby dělalo to, co dělá? Může tím být jedině vědomí samotné, není zde žádná entita. Vědomí činí vše, co má být uděláno, skrze různá těla. Vy jste tím vědomím a láskou, kterou má vědomí samo k sobě.
Tazatel: Pak tady opravdu není nic, co můžu dělat, abych to realizoval a nemůžu se snažit nedělat nic. Pouze to je. Je to tak, jak to je, a to je vše.
Maharadž: Ano, jen to pochopit. Pouze být svým „Já“.
Tazatel: Měl by člověk důvěřovat „Já“?
Maharadž: Když jste „Já“, kde by se vzala otázka důvěry? Pouze buďte svým „Já“. Činnost je dovedena k nečinnosti. Když jste Tím, tak je konec – kruh se uzavřel, jste svým „Já“. Tato Seberalizace je Bohem, „Já“ samotné je Bohem. Náboženství učí, že Bůh je stvořen ve formě těla, protože lidé samotní se ztotožňují s tělem. Představa Boha je také vytvořena v podobě těla. Učím vás, že vy sám jste Bohem a spočívání v „Já“ je božské. Nyní považujete Krišnu, Krista, Buddhu či proroka za Bohy, ale Bohem nejsou jako tělesné formy. Bůh znamená vědomí „já jsem“ – nemá žádnou formu ani jméno. Protože Kristus, Buddha či Krišna realizovali sami sebe, svoje vědomí, stali se božskými. Kvůli tomu, aby to lidé pochopili, jsou označováni jako Bozi, ale Boha nelze pojmenovat, nelze ho omezit na tělo. Spočívat v „Já“, stabilizovat se v „Já“, to je Bůh. Můj Guru mě dovedl do Božskosti.
Tazatel: Navzdory zdánlivému utrpení, které člověk může mít, existuje vůbec někdy doba, kdy není pravdou to, co Maharadž říká? Ptám se proto, zdali jste neustále „Já“, ať jste si toho vědom či ne.
Maharadž: Nyní je to výše. Vědomí je zde, ale není to pouze vědomí, ale jakýsi princip, který zná vědomí. Tento princip spolu s vědomím je tu. Kristus existoval jako člověk před 2000 lety; Existovali jste před touto dobou či nikoliv?
Tazatel: Musel jsem.
Maharadž: Existoval jste také před Kristem – to musíte pochopit. Ten, který pozoruje vědomí, ví, že vědomí tam přítomno nebylo.
Tazatel: Toto pozorování vědomí, ale není srovnatelné s běžným způsobem zakoušení, jaký máme, ne?
Maharadž: Pokud je zde zakoušení, je tu díky projevu vědomí. Když tu není vědomí, není tu ani zkušenost.
Tazatel: Ale Maharadž říká, že tu existuje něco před vědomím, co může být zakoušeno.
Maharadž: Ne. Není to zakoušeno. Tento princip rozeznává či pozoruje vědomí. Pokud zde není vědomí, pozorování skončí. Nelze to poznat konceptuálně, musíte se Tím jedině stát. Konečný princip je zde. Vědomí ve formě Krista, Krišny přišlo, byly tu osobnosti, a ty byly považovány za Bohy, protože se stabilizovaly ve svém vědomí. Jedině díky tomuto konečnému principu se objevilo vědomí. Když zde toto vědomí nebylo, kde byl Kristus či Krišna? Byli výhradně Absolutnem. Před tím, než může dojít k projevu, musí zde být něco, co se samo projevilo, a to je Absolutno.
Tazatel: Dokážu chápat, že to, co Maharadž říká, musí být pravda, ale jak to Maharadž ví?
Maharadž: Jak jste zjistil to, že jste, a že existuje svět? Řekl vám to někdo? Věděl byste to, i kdybyste byl jediným člověkem na zemi.
Tazatel: Prostě to vím.
Maharadž: Spontánně to víte, vše je takové. Nemůžete to pochopit, dokud budete přemýšlet v pojmech nějaké entity, intelektuálně. Opravdu, pravda je jako zrnko, vše je obsaženo v této špetce vědomí. Vím, co zde bylo ještě před tím, než Kristus či Buddha atd. nabyli tělo. Jakákoliv forma a vědomí uvnitř jsou časově omezené. Já jsem časem neomezený.
Tazatel: Ježíš řekl: „Před Abrahámem, Já jsem.“ Abrahám byl otec Židovského národa.
Maharadž: Ano, to je přesně ono. To znám.
Z knihy Před vědomím
Překlad: Gabriela Adámková